دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نگاه تقلید گرایانه نسبت به شورای فرهنگ عمومی باید اصلاح شود.

نگاه تقلید گرایانه نسبت به شورای فرهنگ عمومی اصلاح شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا موالی زاده در شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی دید فرهنگی، اجتماعی و علمی دقیقی از سوی استاندار همدان نسبت به مسائل فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: وقتی شخصیت هایی بروز و ظهور می یابند، در بستری رشد کرده اند و وقتی قرار است در ۱۴۰ جلد دانشنامه، زندگینامه شخصیت های این سرزمین درج شود، حاکی از این است که فرهنگ همدان توانسته چنین شخصیت هایی را رشد دهد.

وی ادامه داد: در استان همدان تعداد زیادی از نام آوران در عرصه های مختلف وجود دارند و این نشان می دهد گهواره تمدنی همدان قابلیت این را دارد که چنین انسان هایی را تحویل جامعه دهد.

موالی زاده در خصوص سردار شهید همدانی، عنوان کرد: وجود ۸ هزار شهید در همدان نشان می دهد که فرهنگ شهادت در این استان وجود دارد.

وی به تعاریف فرهنگ عمومی اشاره و عنوان کرد: مجموعه واکنش های همگن یک جامعه نسبت به یک موضوع و پدیده را می‌توان تعریفی برای فرهنگ عمومی به شمار آورد.

باید به نقطه ای برسیم که فرهنگ عمومی در همه زمینه ها رشد پیدا کنددبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه باید به نقطه ای برسیم که فرهنگ عمومی در همه زمینه ها رشد پیدا کند، یادآور شد: واژه زرنگی مفهوم خود را تغییر داده و اینکه کسی که کمتر کار می کند و بیشتر توقع دارد، یک اشکال است و باید رفع شود چراکه با آموزه های دینی متفاوت است و فرهنگ دینی باید متحول شود.

وی با تأکید بر تغییر فرهنگ کار در جامعه، اظهار داشت: تکریم فرهنگ کار و کارگر باید دچار تحول شود و زمانی اقتصاد مقاومتی شکل خواهد گرفت که این فرهنگ متحول شود و کسی در جامعه محترم شمرده شود که سخت کوش تر باشد.

موالی زاده با بیان اینکه فرهنگ تعاون و کار جمعی باید شکل گرفته و تقویت شود، عنوان کرد: هرچه تعداد افراد بیشتر می شود بهره کاری کاهش می یابد و این باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه میزان دورریز مواد غذایی با یارانه ای که دریافت می کنیم برابر است، یادآور شد: مراجع تقلید در این زمینه اعلام کرده اند کسانی که نیاز ندارند یارانه نگیرند اما می گیرند و این اشکال است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اقتصاد مقاومتی زمانی شکل می گیرد که فرهنگ کار جمعی اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه کشوری که با بحران آب روبه روست نباید به این شکل آب مصرف کند، اظهار داشت: باید فرهنگ مصرف آب در کشور مورد بررسی قرار بگیرد و مشخص شود که این فرهنگ چگونه باید باشد.

متأسفانه فاصله ای بین منافع ملی و شخصی ایجاد شده در حالیکه باید منافع ملی اصل و اساس کار ما قرار بگیردموالی زاده افزود: متأسفانه فاصله ای بین منافع ملی و شخصی ایجاد شده در حالیکه باید منافع ملی اصل و اساس کار ما قرار بگیرد و اگر قرار است اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد باید دست به دست هم داده و عرصه کار و تولید را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه می توان سبک زندگی ایرانی و اسلامی داشت، گفت: همه باید کمک کنند تا این سبک رواج یابد.

موالی زاده با اشاره به اینکه همه فکر می کنند که در شورای فرهنگ عمومی چه مباحثی باید مطرح شود، اظهار داشت: این شورا به شورای فرهنگی تبدیل شده و ریز و درشت مباحث بررسی می شود اما این کافی نیست و باید در هرجلسه موضوع و دستورالعملی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در خصوص اینکه دستگاه هایی در بخش های مختلف وجود دارند و باید هماهنگی با این دستگاه ها در حوزه فرهنگی شکل بگیرد، گفت: شاید سهم ما کثیر بوده اما نفعمان قلیل بوده و باید از وظیفه گرایی به سمت نتیجه گرایی و از کمیت گرایی به سمت کیفیت گرایی حرکت کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه نگاه تقلید گرایانه نسبت به شورای فرهنگ عمومی باید اصلاح شود، گفت: فرهنگ عمومی موتور محرک رشد و توسعه پایدار یک جامعه است.

وی ادامه داد: اعضای اصلی شورای فرهنگ عمومی باید خود در جلسات حضور یابند و طرح و ایده ارائه دهند؛ همه باید تلاش کنند این شورا در جایگاه شایسته خود قرار بگیرد.

موالی زاده با بیان اینکه در هر منطقه ای وجوه مثبت فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: این وجوه در بخش های مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد که در شورای جدید برنامه هایی برای پرداختن به آسیب های اجتماعی و سرمایه اجتماعی درنظر گرفته خواهد شد.

وی تأکید کرد: هزینه ها در کشور خیلی بالاست و امور گران مدیریت می شود و باید این وضعیت اصلاح شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص وجود ظرفیت در جامعه، یادآور شد: فرهنگ نباید به زمان خاصی محدود شود بلکه باید مستمر باشد تا بتوان آسیب ها را برطرف کرد که در این راستا رویکرد شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید اجتماعی خواهد بود و ورود جدی در این زمینه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.