یزد- دبیر کل خانه تعاونگران ایران با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشورمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با تعاونی‎‎ها در ارتباط هستند گفت: در ایران بیش از ۱۰۱ هزار تعاونی فعال وجود دارد و این تعاونی ها بیش از با ۴۵ میلیون نفر عضو وجود دارد .

۹۰ درصد جمعیت کشور با تعاونی‎‎ها در ارتباط هستند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، دکتر علی حسین شهریور بعداز ظهرپنج شنبه در دوازدهمین جشنواره تعاونی‎‎های برتر استان یزداظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشورمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با تعاونی‎‎ها در ارتباط بوده ولی با این وجود سهم تعاونی‎‎ها در اقتصاد کشورمان پنج تا شش درصد بیشتر نمی باشد و تعاون  سهم نسبتاً پایینی دراقتصاد کشوردارد در حالی که سهم تعاونی‎‎ها در اقتصاد چهار کشور شامل فرانسه، هلند، نیوزیلند و فنلاند بالاتر از ۱۰ درصد و گاهاً تا ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه تعاون ابزار مناسبی برای مقابله با بسیاری از بحران‎‎های کشور از جمله بیکاری، رکود واحدهای تولیدی و حتی بحران آب و محیط زیست می باشد افزود: با توجه به آمار تعاونی‌ها و تعداد اعضا، انتظار اشتغالزایی و اثرگذاری در اقتصاد کشور از این بخش بسیار بالا است در حالی که هم‌اکنون سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور بین پنج تا شش درصد است و تعاونی‌ها در حوزه اشتغالزایی نیز فعالیت قابل توجهی نداشته اند و سرانه اشتغال در بخش خصوصی بسیار بیشتر از بخش تعاونی است که در این بخش انتظار فعالیت و اثرگذاری بیشتری از تعاونی‌ها وجود دارد.

دبیرکل خانه تعاونگران کشور با بیان اینکه رشد و توسعه فعلی کشور مدیون تعاونی‌ها است، تصریح کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون کشور وجود دارد و به طور قطع اگر از همه ظرفیت‌های بخش تعاونی استفاده شود، می‌توانیم شاهد رشد و توسعه جدی‌تری در اقتصاد کشور باشیم.

این مسئول، یزد را از جمله استان‌های فعال در حوزه تعاون خواند و گفت: یزد به لحاظ تعداد تعاونی‌های فعال رتبه ۱۱ را در سطح کشور دارد به نحوی که در حال حاضر ۳ هزار و ۷۶ تعاونی در این استان فعالیت دارند که سه درصد تعاونی‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در استان یزد ۵۶۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفری، عضو تعاونی‌ها هستند، افزود: سهم تعاونی‌های یزد در ایجاد شغل، ۱.۵ درصد است و به رغم اقبال مردم یزد از بخش تعاونی، به نظر می‌رسد تعاون هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و لازم است در استانی نظیر یزد از ظرفیت‌های موجود استفاده بهتری شود.

شهریور خاطرنشان ساخت: مسئولان باید تعاونی ‎‎ ها را باور داشته باشند، از خود تعاونی‎‎ها نیز این انتظار  می‏‏رود که در قالب شبکه‎‎سازی محصولاتشان را به طور مستقیم به دست مصرف‎‎کنندگان برسانند.

۲۳ تعاونی دراستان به عنوان تعاونی برتر شناخته شدند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این مراسم اظهارداشت: این دوره جشنواره با رقابت ۲۶۰ شرکت تعاونی در ۲۰ گرایش تخصصی برگزار و پس از داوری شاخص‌های عمومی و اختصاصی از سوی داوران ۲۳ تعاونی برگزیده شناخته شدند.

محمدحسین ریاحی از عمده اهداف برگزاری این جشنواره را توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، معرفی توانمندی ‎‎ های بخش تعاون به اقشار مختلف جامعه و مسئولان، ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون و ارتقاء جایگاه و اهمیت تعاون و مشارکت در جامعه و نیز ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان اعضاء و خانواده بزرگ تعاون کشور و تشویق و ترغیب فعالیت‎‎های تولیدی، توزیعی و خدماتی در مناطق مختلف، ذکر کرد.

وی تعاون را یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود : برای تعاون سهم ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده، و باید روش‎‎های مناسب برای تامین زیرساخت‎‎‎‎های متناسب با این سهم و ظرفیت پایه‎‎ریزی و مهیا شود.

ریاحی ظرفیت‎‎های یزد در عرصه جهانی به ویژه در حوزه میراث فرهنگی را یک فرصت عنوان کرد و گفت: استان یزد همچنین از ظرفیت‎‎ها و زیرساخت‎‎های مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار است که تعاونی‎‎های استان می‎‎توانند از این فرصت‎‎ها در جهت توسعه فعالیت‎‎های خود بهره‎‎گیرند.

شرکت‎‎ تعاونی پیشگامان کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی همیاران روستایی شهرستان اردکان، شرکت‎‎ تعاونی کامیونداران مهریز، شرکت‎‎ تعاونی پیشگامان رسانه و آگهی زبده(پرواز)، شرکت‎‎ تعاونی خاتم رز کویر، شرکت‎‎ تعاونی چینی بهداشتی ایساتیس، شرکت‎‎ تعاونی باشگاه مشتریان پیشگامان کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی اعتبار فرهنگیان شاغل و بازنشسته یزد، شرکت‎‎ تعاونی مصرف کارگران مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو، شرکت‎‎ تعاونی خدمات فنی فولاد، شرکت‎‎ تعاونی اتحادیه مصرف کارمندان دولت، شرکت‎‎ تعاونی اتاق تعاون استان یزد، شرکت‎‎ تعاونی ریحانه کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی مسکن جامعه فرهنگیان یزد، شرکت‎‎ تعاونی گارگران یزدباف، شرکت‎‎ تعاونی زیلوبافان میبد، شرکت‎‎ تعاونی تهیه و توزیع درب و پنجره سازان میبد، شرکت‎‎ تعاونی آموزشی و آزمون فن گستر میبد، شرکت‎‎ تعاونی معدنی پی جویان یزد، شرکت‎‎ تعاونی فراگیر دهستان غدیر علی آباد، شرکت‎‎ تعاونی فنی و مهندسی وطن سازه، شرکت‎‎ تعاونی دام و کشت و صنعت دشت چم و شرکت‎‎ تعاونی نرگس  پلیمر، به عنوان تعاونی‎‎های برتر استان در سال ۱۳۹۶ معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.