زاهدان- در حالیکه مسئولان کشور نرخ بیکاری در استانی هم چون سیستان و بلوچستان را کمتر از ۱۳ درصد عنوان می کنند اما بسیاری از مسئولان محلی از جمله حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی این استان را رکورددار بالاترین نرخ بیکاری در کشور دانسته و معتقد است دولت در زمینه اشتغالزایی توفیقی کسب نکرده است.

نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان رکورد زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان به بیش از  ۵۰ درصد رسیده است اظهار می کند: در این استان علی رغم آماری که دولتمردان ارائه داده و نرخ بیکاری را ۱۲ یا ۱۳ درصد عنوان کرده اند ما شاهد بالاترین نرخ بیکاری در کشور هستیم بگونه ای که در سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری بالای ۵۰ درصد است.

حسینعلی شهریاری با اشاره به اینکه فقر و بیکاری علت بسیاری از ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی است، ادامه می دهد: برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان همچون مرکز استان، ایرانشهر و برخی شهرهای سیستان شاهد نرخ بیکاری ۴۷ و ۴۸ درصدی هستند.

وی تنها راه رفع معضل بیکاری را سرمایه گذاری دولت عنوان کرد و گفت: امروز حاشیه نشینی در اغلب شهرهای بزرگ وجود دارد و مشکلات اجتماعی گریبانگیر کل کشور شده است.

بیکاری بر روی کاغذ

نماینده مردم خاش،میرجاوه و نصرت آباد در مجلس نیز با اعتقاد بر این موضوع که مشکل حل بیکاری فقط بر روی کاغذ مانده است اظهار می کند: عملکرد دستگاه های اجرایی دولت در زمینه رفع معضل بیکاری جوانان تنها بر روی کاغذ و صورتجلسه ها باقی مانده است، ثبت آمار و ارقام از سوی دولت در این زمینه دردی از جوانان بیکار برطرف نمی کند و این امار و ارقام تنها شعار و تبلیغاتی است بدون عمل.

علی کرد بیان می کند: استان سیستان و بلوچستان سال هاست که با مشکل خشکسالی دسته و پنجه نرم می کند و جوانان بسیاری در طول این سال ها از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند اما متاسفانه دولت هیچ برنامه تدوین شده و زمان بندی شده ای برای جوانان جویای کار  نداشته است.

وی اذعان می کند: این بیکاری مایه شرمساری جوانان در اجتماع شده است و دولت نتوانسته برنامه مناسبی برای استفاده از ظرفیت جوانان درجهت آبادانی و پویایی جامعه ارائه دهد.

وی بیان می کند: عملکرد دستگاه های اجرایی دولت در زمینه رفع معضل بیکاری جوانان تنها بر روی کاغذ و صورتجلسه ها باقی مانده است.

همایش مرهم درد نیست

این نماینده مردم مدعی است: پتاسیل های مرزی فقط در حد سیاسی کاری و شعار باقی مانده و هیچ کار عملیاتی در استفاده از ظرفیت مرزها از سوی دولت انجام نشده است  و اعمال فشار به دولت برای استفاده از ظرفیت مرز نتیجه ای مقطعی و گذرا داشته و  بازارچه های مرزی در دست افراد صاحب نفوذ است و لذا عامه مردم نمی توانند از  ظرفیت مرز استفاده کنند.

وی اظهار می کند: بیکاری در استان سیستان و بلوچستان و خصوصاً شهرستان خاش به خوبی قابل لمس و  احساس است.

وضعیت اشتغال وخیم است

وی با اشاره به تسهیلاتی که برخی از بانک ها به جوانان می دهند ادامه می دهد: تنها ارائه تسهیلات به جوانان جویایی کار کافی نیست.

وی با بیان اینکه دولت تنها در مسئله اشتغالزایی، شعار می دهد یادآور می شود: بیشتر افراد جویای کار به استان های همجوار مانند یزد، مشهد و گرگان مهاجرت کردند واین آسیب جدی برای این استان است.

کرد با بیان اینکه متاسفانه همه از مشکلات بیکاری ناله و گلایه می کنند اما هنوز هیچ کس اقدام عملیاتی در این خصوص انجام نداده است یادآور می شود: مسئولان باید در برابر بیکاری جوانان شرمنده باشند چرا که در هر شهری حداقل بیش از ۷۰ درصد جوانان آن شهرستان بیکار و جویایی کار هستند.

وی اذعان می کند: در حوزه انتخابیه شهرستان خاش بیشتر جوانان دارای مدارک علمی بالا هستند و برخی نیز ۲ مدرک دانشگاهی بالا دارند اما بیکار هستند و برخی مسئولان نیز با آمارهای دروغ سعی میکنند که کم کاری خود را جبران کنند.

افزایش قاچاق

کرد با بیان اینکه برخی از مسئولان تنها به فکر منافع حزبی هستند می افزاید: متاسفانه تا زمانی که تسهیلات اشتغالزیی در راهی به جزء اشتغالزایی صرف و پرداخت شود نمی توان انتظار از تغییر وضعیت کنونی و رفع بحران بیکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسترهای مناسبی جهت ایجاد اشتغال در  حوزه های صنعت، گردشگری و کشاورزی در شهرستان خاش فراهم است یادآور می شود: زمین های حاصلخیز و کاشت محصولاتی مانند زردآلو، انار، پسته، گردو، مرکبات، سبزی و صیفی جات، شلغم، هویج، پیاز، گوجه، خیار، سیب زمینی، پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی و غیره اشتغال و درآمدزایی خوبی را در این شهرستان ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان می کند: به دلیل حل مشکلات بیکاری در استان و شهرستان، کمیسیون اجتماعی مجلس را انتخاب کردم و در این کمیسیون با وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی رابطه نزدیکی دارد.

کرد با اشاره به تعطیلی بسیاری از شهرک های صنعتی استان نیز می افزاید: متاسفانه شهرک های صنعتی خاش و میرجاوه، نصرت آباد و نوک آباد مدتها غیرفعال است و باید جهت اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری بتوانیم با تشویق سرمایه گذاران معضل بیکاری را نیز حل کنیم.

وی اظهار می کند: وزارت کار تاکنون نتوانسته با منابع مالی، مسئله اشتغالزایی را انجام دهد و عملکرد دولت در مسئله اشتغالزایی بسیار ضعیف است و باید دولت یازدهم، به مسئله اشتغالزایی توجه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.