دزفول-شهرک صنعتی دزفول عمری ۲۵ ساله دارد و در حال حاضر گذشت ربع قرن از راه اندازی این شهرک به خوبی غبار فرسودگی نشسته بر چهره اش را نمایان کرده است.

چراغ صنعت دزفول کم فروغ است

قئس انلاین-گروه استان ها: در حالی که صنعتگران و واحد های تولیدی در راه تولید با موانع بسیاری از جمله مالیات، بیمه، بهره بانکی، نبود سرمایه در گردش و رکود بازار مواجه هستند مشکلات دیگری از جمله فرسودگی صنایع و زیر ساخت ها آن هرا رنجانده و برخی بدهی های جاری مانند آب و برق و گاز نیز موجب شده تا در کمال ناباوری انشعابات آن ها قطع و چراغ تولید خاموش شود.

بدهی انشعابات برق و آب در این شهرک موجب شده تا ادارات متولی نسبت به قطع انشعابات اقدام و چراغ صنعت در برخی از واحد ها ی تولید را خاموش کنند.

زیرساخت های شهرک های صنعتی از جمله آب،برق،اینترنت ، آسفالت،تصفیه خانه  آتش نشانی،روشنایی از اهم واجبات و نیاز های اولیه ای است که متاسفانه هنوز تامین نشده است.

چراغی که خاموش شد

رئیس صنعت،معدن و تجارت دزفول ضمن گله مندی از عدم همکاری ادارات خدمات رسان با واحدهای صنعتی می گوید: قطع خدمات واحدهای صنعتی ضررهای زیادی را متوجه صنعتگران دزفول کرده است.

مهراب عبدالهی با اشاره به این موضوع که طبق مصوبه استانداری قبل از قطع خدمات برق،گاز و آب واحدهای صنعتی باید هماهنگی های لازم با فرمانداری و صنعت ومعدن صورت گیرد در دزفول بدون هماهنگی با این ارگان ها برق ۲ واحد صنعتی قطع شده این در حالی است که قطع برق و آب علاوه بر ضررهای مالی خطرات جانی نیز در پی داشته باشد.

وی بیان می کند: پیش از این برق یکی از واحدهای صنعتی دزفول بعلت بدهی حدود ۱۰۰ میلیون ریالی قطع شد.

وی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی که در زمینه سبزیجات فعال است و برای ۲۰ نفر ایجاد اشتغال کرده می افزاید: متاسفانه این امر موجب ضرر و بیکاری این افراد شد.

وی با بیان اینکه هر چند با پیگیری های انجام شده اکنون برق این واحدها وصل شده است اما در این راستا انتظار همراهی بیشتری می رود.

مشکلات ابتدایی

نماینده واحدهای صنعتی دزفول با بیان اینکه کار آفرینان و تولید کنندگان واحدهای صنعتی در این شهرستان برای فعالیت اقتصادی با مشکلات بسیاری روبرو هستند می گوید: واحدهای صنعتی این شهرستان از کمترین امکانات از جمله اینترنت محروم اند.

سیدموسوی فخر اظهار می کند: بیش از ۲۵ سال از تاسیس شهرک صنعتی شماره یک دزفول می گذرد و زیرساخت های این شهرک فرسوده شده اند بطوری که در این شهرک با مشکلات ابتدایی مانند اینترنت روبرو هستیم.

وی بیان می کند: مشکلات موجود در شهرک صنعتی شماره یک دزفول در حالی است که بودجه ای برای تامین زیرساخت های فرسوده این شهرک صنعتی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: علاوه بر نبود زیرساخت های تولید ، قیمت زمین های شهرک صنعتی شماره ۴ دزفول نیز بسیار بالاست این درحالی است که در دیگر نقاط دنیا برای تشویق تولیدکنندگان به آنان زمین رایگان واگذار می شود ولی در شهرک صنعتی شماره ۴ دزفول هرمترمربع زمین به قیمت ۸۰۰هزار ریال به صنعتگر فروخته می شود که این قیمت سرمایه گذار را از فعالیت اقتصادی منصرف می کند.

نبود آزمایشگاه

سیدموسوی فخر می گوید: یکی از مهمترین دغدغه های صنایع غذایی دزفول عدم همکاری معاونت غذا و دارو با این صنایع است زیرا صنایع غذایی دزفول برای مجوزهای مربوطه به تاییدیه معاونت غذا و دارو نیاز دارند.

وی ادامه می دهد: اکثر واحدهای فعال در صنایع غذایی که در شهرک های صنعتی دزفول مستقر هستند با اندک سرمایه فعالیت می کنند و نیازمند راه اندازی آزمایشگاه هستند.

این تولید کننده دزفولی از مسئولان می خواهد در صورت امکان چند واحد صنایع غذایی تجمیع شده و یک آزمایشگاه داشته باشند تا از سرمایه گذاری اضافه در این خصوص جلوگیری شود و فعالیت در صنایع غذایی به شیوه بهتری پیش رود.

قوانین دست و پا گیر 

بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر و همچنین قیمت زمین از جمله مواردی است که فرماندار دزفول هم  بر آن ها مهر تائید می زند.

حبیب اله آصفی یادآور با بیان اینکه اگر به بخش صنایع کوچک دزفول نیز توجه شود در این حوزه هم خواهیم درخشید اظهار می کند: عمده گله مندی سرمایه گذاران دزفول بالابودن قیمت زمین در شهرک صنعتی است در حالی که در اکثر مناطق کشور زمین رایگان به سرمایه گذاران واگذار می شود.

وی یادآور می شود: در حال حاضر برخی محصولات تولید دزفول از جمله سبزی به علت نبود مرز هوایی با برند سایر نقاط ، از کشور صادر می شود در حالی که اگر مشکل مرز هوایی فرودگاه دزفول حل شود ، این شهرستان به تنهایی تا ۲۰ فروند هواپیما ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی دارد.

وی می گوید: علاوه بر تولید انبوهی از محصولات کشاورزی در شمال خوزستان با محوریت دزفول، این شهرستان بعد از اهواز وسیع ترین شهرک صنعتی استان خوزستان را دارد و لذا از این فرصت باید به نحو شایسته تری بهره برد.

وی گفت:خوشبختانه با اقدامات انجام شده ترس سرمایه گذاری در دزفول ریخته شده و چرخه سرمایه گذاری در این شهرستان فعال است و اگر قوانین دست و پاگیر ادارات اجازه دهند این میزان سرمایه گذاری بیش از این نیز افزایش خواهد یافت.

فرماندار دزفول خواستار بخشش یا تخفیف قیمت زمین برای سرعت بخشیدن به پروژه های اقتصادی است و اذعان می کند: در ۲ سال اخیر مشکل کمبود آب واحدهای تولیدی و صنعتی را در شهرک های صنعتی دزفول آزار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.