بندرعباس- اواخر سال گذشته سقف دو مدرسه در هشتبندی و زهوکی در استان هرمزگان فرو ریخت و زنگ خطر بحران در این حوزه را به صدا درآورد.

سقف مدارس  هرمزگان لرزان است

قدس آنلاین-گروه استان ها: متاسفانه برخی مدارس در این حوزه شرایط بحرانی دارند که اگر حمایت ویژه ای صورت نگیرد ،فاجعه  به بار خواهد آمد.

شرایط بحرانی

فرماندار ویژه شهرستان میناب می گوید: از ۱۳۰ مدرسه تخریبی شهرستان، ۹۶ آموزشگاه در شرایط بحرانی هستند و باید برای رفع این مشکل بطور جدی اقدام کرد.

مهدی ابوذر نخعی در مورد کمبود فضاهای آموزشی و حذف مدارس تخریبی عنوان می کند: از تعداد ۱۳۰مدرسه تخریبی شهرستان، ۹۶آموزشگاه در شرایط بحرانی هستند و باید برای رفع این مشکل بطور جدی اقدام کرد.

فرماندار ویژه شهرستان میناب با اشاره به اینکه در بارندگی پایان سال ۱۳۹۵چند مدرسه تخریبی به شدت آسیب دید می افزاید: اداره کل نوسازی علیرغم همه محدودیت ها عملیات اجرایی این مدارس را آغاز کرده اما باید با تامین اعتبار آنها نسبت به اتمام این پروژه ها اقدام گردد.

ابوذر نخعی با اشاره به وضعیت برخی مدارس تخریبی در مناطق روستایی میناب یادآور می شود: در برخی مناطق مثل گودو، هشتبندی حتی فضای استانداردی وجود ندارد که به صورت استیجاری در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و چاره ای جز تعطیلی مدارس و ترک تحصیل دانش آموزان نیست لذا باید به سرعت این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان بتوانند از فضای آموزشی ایمن و استاندارد بهره گیرند.

مشکلات اساسی

مشکلات دانش آموزان میناب تنها به سقف های لرزان ختم نمی شود بلکه کمبود آب آشامیدنی در برخی از مدارس روستایی شهرستان سیریک در این استان نیز از مشکلات بهداشتی دانش‌آموزان محسوب می شود و این موضوع در طول سال تحصیلی به تعطیلی مدارس می انجامد.

به طور مثال در روستای «گونمردی» ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا نوبت آبگیری آنها برسد و روستاییان ۲۴ ساعت فرصت دارند تا آبگیری انجام دهند.

متاسفانه در پاره ای از اوقات مدارس این روستا در بعضی از هفته‌ها دو تا سه روز به‌دلیل نبود آب تعطیل است.وی با بیان این که بی آبی معضلی برای تحصیل دانش‌آموزان روستایی شده، گفت: اگر بی‌آبی به‌طور مستمر در این روستاها ادامه پیدا کند باید مدارس در این روستاها جمع شود چون در بیشتر روزها مدارس روستایی با بی‌آبی بسر می کنند.

۱۶۰۰ کلاس درس تخریبی

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با بیان اینکه تمام تلاش برای بازسازی و نوسازی مدارس در دستور کار قرار دارد بیان می کند: شهرستان های بندرعباس ، میناب و رودان به ترتیب با ۴۷۰ ، ۳۳۶ و ۱۴۲ کلاس درس بیشترین کلاس های تخریبی در هرمزگان را دارند.
ماشاالله قاسمی اظهار می کند: در حال حاضر تعداد یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس تخریبی و فرسوده در هرمزگان وجود دارد که برای بازسازی و نوسازی این کلاس ها اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به تخریب مدرسه زوهوکی میناب در بارندگی های ماه گذشته می افرزاید: این مدرسه در اولویت مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفته و بزودی بازسازی آن آغاز می شود و تا زمان بازسازی دانش آموزان در مکانی استیجاری ادامه تحصیل می دهند

یادآور می شود: در طول سه سال گذشته تعداد کلاس های تخریبی هرمزگان از دو هزار و ۵۰۰ کلاس به کمتر از یک هزار و ۸۰۰ کلاس درس کاهش یافته است و سیاست ما و آموزش و پرورش سوق دادن منابع خیری به سمت مدارس تخریبی است.

وی ابراز می کند: در همین راستا از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس تخریبی در استان ، تعداد ۹۰۰ کلاس درس با کمک نیکوکاران و اعتبارات دولتی بازسازی شده است.

وی بیان می کند: در استان دغدغه اصلی ما مدارس تخریبی است که به تعداد هزار ۶۰۰ کلاس درس تخریبی است و از این تعداد ۵۰ هزار نفر دانش آموز را در بر می گیرد که متاسفانه می توان گفت خطر آسیب پذیری بالایی را در بردارد.

۲۴۰ میلیارد تومان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار کرد: برای تعمیر مدارس تخریبی ۲۴۰ میلیارد تومان پول احتیاج است که امسال تنها ۱۵ نیم میلیارد تومان به سازمان نوساز مدارس برای استان اختصاص داده شده که فقط چهار میلیارد مطالبات پیمانکار داشته ایم و ما نتوانسته ایم هیچ پروژه تخریبی در استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اداره نوسازی و تجهیز مدارس۱۵۰ میلیارد تومان برای مسکن مهر بندرعباس احتیاج دارد ،افزود: پروژه های نیمه تمام خیرین ۶۹ پروژه با ۲۹۰ کلاس درس می باشد که باعث نارضایتی خیرین شده است.

تعهد خیران

رئیس مجمع خیران مدرسه ساز هرمزگان نیز با بیان اینکه در همایش خیران مدرسه ساز مکران، خیران تعهد ساخت ۸۰ مدرسه را در چهار منطقه چابهار ، کنارک ، سیریک و جاسک متقبل شدند اظهار می کند: توسعه همه جانبه این مناطق، به توسعه عدالت آموزشی بستگی دارد که سراسر سواحل را شامل می شود و امیدواریم با تحقق تعهدات ، شاهد تحول چشمگیر در این مناطق باشیم.

سیدعبدالله هاشمی با اشاره به اینکه سواحل مکران در هرمزگان (سیریک و جاسک) هم شرایطی مشابه ویکسانی با سیستان وبلوچستان دارند ، خواستار بازدید خیران کشور از مناطق این استان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.