بوشهر-گردشگری دریایی یکی از مهم‌ترین انواع گردشگری در کشور است و ۷ استان دارای مزیت قرارگیری کنار دریا هستند که تعدادی از این استان‌ها در نیمه جنوبی کشور قرار دارند

گردشگری دریایی غرق در نبود زیر ساخت ها

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان‌های جنوبی کشور با برخورداری از سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان شرایط بسیار خوبی برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری ساحلی دارند، ظرفیتی که مغفول مانده است.

در بخش جنوبی کشور، هم‌جواری با خلیج‌فارس و دریای عمان ظرفیتی کم‌نظیر و بسیار مناسب برای توسعه همه‌جانبه محسوب می‌شود، پتانسیلی که از چابهار و سیستان و بلوچستان گرفته تا بوشهر، هرمزگان و خوزستان می‌تواند بسترساز شکوفایی اقتصادی باشد.

برای مثال، از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر با دریا همسایه است و بسیاری از شهرستان‌های این استان، بندری هستند و شهرها و روستاهای زیادی در همسایگی دریا شکل‌گرفته‌اند.

برخی مردم این استان از طریق فعالیت‌های صید و صیادی، برخی از طریق فعالیت روی شناورهای باری و مسافری، برخی با تجارت دریایی، برخی با پرورش آبزیان و ... امرارمعاش می‌کنند که همگی به‌طور مستقیم با دریا مرتبط است.

البته بسیاری از افراد نیز به‌صورت غیرمستقیم از طریق دریا امرارمعاش می‌کنند که می‌توان به فعالیت‌های گمرکی و بندری، فروش کالاهای وارداتی در بازارهای استان، فروش محصولات صیادی، پرورش آبزیان و ... اشاره کرد.

امروزه بیشترین توسعه گردشگری در همسایگی دریاها در حال انجام است و گردشگری دریایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

استان بوشهر با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر ساحل زیبا و بکر یکی از مهم‌ترین نقاط برای گردشگری دریایی محسوب می‌شود و هم‌اکنون نیز باوجودی که زیرساخت‌های مناسب برای گردشگران فراهم نشده است ولی هرساله شاهد حضور گسترده مردم در سواحل استان هستیم.

زیرساخت‌ها توسعه یابد

ایجاد اقامتگاه یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه گردشگری است که استان بوشهر با کمبودهایی در این زمینه روبرو است و هتل مناسبی برای گردشگران وجود ندارد.

زیرساخت‌های گردشگری دریایی ازجمله هتل‌های دریایی، اسکله‌های تفریحی، شناورهای گردشگری مناسب، رستوران‌های دریایی، تورهای دریایی و ... در این استان ایجاد و راه‌اندازی نشده است.

بسیاری از برنامه‌های گردشگری دریایی به‌صورت فصلی و اغلب منحصر به فصل بهار است و در دیگر ایام سال خبر چندانی از فعالیت برنامه‌های گردشگری دریایی نیست.

هرچند که استان بوشهر در چهار ماه از سال آب و هوایی بسیار گرم دارد ولی در هشت ماه باقی‌مانده سال آب‌وهوای این استان برای حضور گردشگران مناسب است.

توسعه شناورهای تفریحی دریایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر در این رابطه اظهار می کند: استان بوشهر ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری دریایی دارد و از همه ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی در استان استفاده می‌کنیم.

ناصر امیرزاده خاطرنشان می کند: یکی از برنامه‌های مهم، استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و ما دست بخش خصوصی را به گرمی می‌فشاریم تا زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی در استان بوشهر بیش‌ازپیش فراهم شود.

وی با اشاره به شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری در سطح استان، گفت: درآمدزایی و ایجاد اشتغال در بخش گردشگری بیشتر از اینکه نیاز به پول داشته باشد نیاز به خلاقیت و ذوق دارد.

امیرزاده ادامه می دهد: خوشبختانه روند خوبی درزمینهٔ حمایت از بخش گردشگری در حال انجام است که این میزان حمایت در نوع خود بی‌سابقه بوده و هیچ دوره‌ای چنین تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری قرار نگرفته است.

وی به فعال‌سازی گشت‌های دریایی در سواحل استان بوشهر اشاره کرده و می گوید: ایجاد لنج هتل نیز یکی دیگر از برنامه‌ها است که با ایجاد تغییراتی در لنج‌ها می‌توان هتل‌های دریایی ایجاد کرد.

وی از راه‌اندازی هتل‌ها و رستوران‌های شناور خبر داد و بیان کرد: این هتل‌ها روی آب شناور هستند و استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران از این نوع هتل‌ها و رستوران‌ها صورت خواهد گرفت و بخش خصوصی نیز استقبال خوبی دارد.

گردشگری دریایی در سیستان و بلوچستان

علاوه بر بوشهر و هرمزگان، استان سیستان و بلوچستان نیز از قابلیت‌های مناسبی در این حوزه بهره‌مند است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان هم در این رابطه می گوید: سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی ایران امکان ارتباط با آب‌های آزاد را دارد.

مجتبی میرحسینی با اشاره به اینکه سفر دریایی چابهار به مسقط در حال حاضر در جنوب استان در حال انجام است بیان می کند: تسهیل در ساخت شناورهای دریایی و توسعه صنایع دریایی در سطح کشور در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

وی اظهار می کند: استان سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی ایران امکان ارتباط با آب‌های آزاد را دارد و با توجه به ظرفیت کشورهای حاشیه اقیانوس هند از اولویت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری دریایی برخوردار است.

وی اذعان می کند: بنادر چابهار و کنارک یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری دریایی است که با بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره صندوق توسعه صنایع دریایی می‌توان از ظرفیت تاکسی شناور و سایر شناورهای تفریحی استفاده شود.

وی می گوید: موج‌سواری ازجمله ورزش‌های آبی است که در کشور فقط در سواحل مکران امکان انجام این ورزش مفرح وجود دارد که این موضوع سالانه گردشگران زیادی را به چابهار می‌کشاند.

میرحسینی با اعلام تفاهم اولیه برای ورود کشتی‌های «کروز» به مقصد ایران در اجلاس اندونزی و تصویب قطعی آن در اجلاس سال آینده وزرای گردشگری کشورهای عضو، ابراز امیدواری کرد: سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک دروازه ورودی گردشگران خارجی به ایران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.