این روزها بحث ازدواج سنتی یا مدرن در بین والدین و جوانان داغ است. اما هنوز بسیاری از شیوه‌هایی میانه صحبت می‌کنند که در آن، دو طرف با نظرات خانواده‌ها، تمام مراحل مقدماتی را طی کنند. آن‌ها این شیوه را بسیار مناسب می‌دانند.

ازدواج سفید آینده‌ای سیاه را رقم می‌زند

قدس آنلاین- این روزها بحث ازدواج سنتی یا مدرن در بین والدین و جوانان داغ است. اما هنوز بسیاری از شیوه‌هایی میانه صحبت می‌کنند که در آن، دو طرف با نظرات خانواده‌ها، تمام مراحل مقدماتی را طی کنند. آن‌ها این شیوه را بسیار مناسب می‌دانند. هر چند که در گذشته بر اساس شیوه‌ای نادرست، پسران و دختران تا شب عروسی چهره همدیگر را نمی‌دیدند، حتی حریم‌ها و عقاید اجتماعی شهروندان، اجازه طولانی شدن دوران عقد را هم نمی‌داد و ازدواج در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گرفت. اما این روزها روابط مبتنی بر دنیای مدرن که الزامی برای رعایت اخلاق نیز نمی‌بیند، چهره دیگری از خود را به نمایش گذاشته و پای پدیده جدیدی به زندگی جوانهای ایرانی باز شده است. البته آن هم ظاهراً ازدواج است، اما نه از نوع متدوال و مرسوم، بلکه ازدواجی به رنگ سیاه که برای پوشاندن زشتی آن، نامش را تغییر داده‌اند؛ ازدواج سفید!

* «هم‌باشی ‌سیاه» نه ازدواج سفید

دکتر مجید ابهری به خبرنگار ما می‌گوید: در سالهای اخیر، بین پیوندهای زناشویی و عاطفی، نوعی رابطه مشاهده می‌شود که به ازدواج سفید معروف است. سفید از آن جهت که سند یا نوشته‌ای حقوقی، شرعی و قانونی بین زن و مرد نوشته نمی‌شود و گرنه بلحاظ شکل رابطه و نتایج نامناسب آن باید به این شکل «هم‌باشی ‌سیاه» گفته شود.

پیوندی که در آن زن و مرد بدون هیچگونه تعهدی، فقط بر اساس رفع نیاز جنسی با یکدیگر زندگی می‌کنند. در هر لحظه می‌توانند به راحتی از یکدیگر جدا شوند و مهمتر از آن، اگر فرزندی از این رابطه به وجود بیاید، نامشروع و بلاتکلیف خواهد بود.

زندگی پنهانی و دور از چشم اقوام و خویشان، موجب تحقیر و خستگی روحی زنان می‌شود. ضمن این که این نوع ازدواج، همان خودفروشی در ظاهر و قالب زندگی است این رفتارشناس به تحقیقات انجام شده در این حوزه اشاره کرده  توضیح می‌دهد: بر اساس آخرین آمار حدود ۷۸ درصد از مردان در این سبک از ازدواج متأهل هستند و با بیوه‌های جوان به عنوان زنگ تفریح یا زندگی در سایه به سر می‌برند. ۱۰درصد آن‌ها مردان و زنان شکست خورده‌ای هستند که با تجربه‌ای تلخ از زندگی قبلی و ترس از ازدواج مجدد این نوع از رابطه را انتخاب کرده‌اند. مابقی هم بیوه‌های پولدار و دارای درآمد هستند که مرد خود را از میان جوانان انتخاب کرده هر از گاهی در صورت عدم تمایل به ادامه رابطه قید آن‌ها را می‌زنند. زنان و مردانی که به نظر خودشان سن آن‌ها از مرز مقرر سن ازدواج گذشته و دیگر میلی به تشکیل خانواده ندارند. در این شکل، مرد و زن هر دو توانایی مالی دارند و زندگی را بر اساس توافق متقابل مالی پی‌ریزی می‌کنند.

ابهری در ادامه می‌گوید: برخی از کارشناسان تنها امتیاز این نوع زندگی را داشتن امید به آینده از  سوی این دو نفر می‌دانند و امیدوارند در صورت تداوم این رابطه، آن‌ها به هم انس گرفته و ازدواج را تبدیل به دائمی، شرعی و قانونی کنند. اما با توجه به پژوهش‌های انجام گرفته در بنیاد علوم رفتاری، تا به امروز چنین فرضیه‌ای تحقق نیافته است.

* خودفروشی در قالب مدرن

این استاد دانشگاه با اشاره به اشکالات این نوع ازدواج می‌گوید: زندگی پنهانی و دور از چشم اقوام و خویشان، موجب تحقیر و خستگی روحی زنان می‌شود. ضمن این که این نوع ازدواج، همان خودفروشی در ظاهر و قالب زندگی است. از دست دادن فرصت‌های مناسب برای ازدواج و بلاتکلیفی زنان بیوه جوان ایراد دیگر این رابطه است. از بین رفتن قبح روابط جنسی غیرمتعارف و آمادگی برای پذیرش اینگونه روابط در آینده از دیگر مشکلات این روش است. در صورت ورود به این نوع ازدواج، جوانان دیگر تمایلی به قبول مسئولیت و پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی ازدواج نخواهند بود و بنیان خانواده از بین می‌رود. علاوه بر آنکه ادامه این رابطه از سوی مردان متاهل، سبب کمرنگ شدن صداقت و تعهد شده و بدنبال آن طلاق و پدیده فرزندان طلاق را بوجود می‌آورد.

* ازدواج موقت راهکاری برای مبارزه با ازدواج سفید

این رفتارشناس و استاد دانشگاه، راه حل درست برای اینگونه افراد جهت تحقق ارزش‌های دینی و تعیین تکلیف فرزندان را ازدواج موقت می‌داند و می‌گوید: متاسف هستم که عده‌ای کوته فکر و فمینیست حاضر هستند رابطه‌ای بر اساس فحشا و فساد داشته باشند، اما عبارت ازدواج موقت در پیوند آن‌ها صدق نکند.

این پژوهشگر اجتماعی بهترین روش رهایی از این مشکل را ازدواج موقت برمی‌شمارد و می‌گوید: بهترین روش از نظر اخلاقی، شرعی و قانونی ازدواج موقت است. در این شرایط ازدواج موقت هم از نظر عقلی و هم از نظر منطقی، راهکار مناسبی برای پیشگیری از روابط نامشروع است.

ازدواج سفید پدیده خطرناک و تهدیدکننده‌ای است که تهدیدها و ویرانی‌های اجتماعی خطرناک و جبران ناپذیری دارد. ازدواجی که تبعات آن برای خانم‌ها فاجعه آمیزتر است. البته همانطور که اعلام شد بیشتر مردانی که تن به این روابط می‌دهد متاهل هستند و خطر ایجاد تزلزل در ارکان خانواده‌های آن‌ها نیز وجود دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.