پس از راندن اشغالگران صهیونیست از سال 2000 از جنوب لبنان، تاریخ دوباره تکرار شد و این‌بار عوامل این رژیم یعنی تکفیری‌های داعش و جبهه‌النصره در یک دستاورد تاریخی و ماندگار، از مرزهای سوریه و لبنان بیرون رانده شدند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ نظامیان ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان 19 آگوست (28 مردادماه) عملیات نظامی مشترکی را علیه گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مستقر در «القلمون غربی» واقع در مرزهای مشترک سوریه و لبنان کلید زدند. آغاز این عملیات گسترده توسط رزمندگان مقاومت با عملیات نیروهای ارتش لبنان در «جرود القاع» و «رأس بعلبک» همزمان شد تا بدین‌ترتیب دیگر هیچ راه فراری برای گریز تروریست‌های تکفیری از مرزهای مشترک سوریه و لبنان پیش روی آن‌ها باقی نماند. نیروهای مقاومت عملیات ضد تروریستیِ مشترک خود را «و إن عدتم عدنا» نام نهادند و در روز نخست عملیات موفق شدند نزدیک به 90 کیلومتر مربع از مساحت القلمون غربی را از لوث تکفیری‌ها آزاد کنند. سلسله پیشروی‌های گسترده نیروهای مقاومت در این عملیات موجب شد تا تکفیری‌ها نتوانند بیش از یک هفته در مقابل آن‌ها دوام بیاورند و در نهایت 27 آگوست (5 شهریورماه) ضمن پذیرش توافق آتش‌بس، خود را تسلیم نیروهای مقاومت کردند.

آزادسازی منطقه القلمون غربی به عنوان یکی از آخرین مناطق مرزی تحت تصرف تکفیری‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. تکفیری‌ها در طول سال‌هایی که در این منطقه مرزی حضور داشتند، به خوبی تحرکات نظامی رزمندگان مقاومت را تحت نظر داشته و اجازه هیچ‌گونه اقدامی را به آن‌ها نمی‌دادند. تروریست‌های تکفیری از مناطق مرزی سوریه و لبنان برای تردد در این دو کشور و انجام عملیات‌های خرابکارانه بهره‌برداری می‌کردند. با آزادسازی القلمون غربی تکفیری‌ها متحمل ضربه سنگینی شدند و دیگر قادر به اشراف بر مناطق مرزی استراتژیک واقع در مرزهای سوریه و لبنان نیستند.

از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی استراتژیک القلمون غربی نیز بیش از پیش بر اهمیت این منطقه افزوده است. موقعیت جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که مسیر مواصلاتی میان دمشق به بنادر مهم و استراتژیک سوریه و لبنان محسوب می‌شود. این منطقه، دمشق را به بنادر مهمی ازجمله «لاذقیه»، «طرطوس»، «طرابلس» و «بیروت» در سوریه و لبنان متصل می‌کند. تروریست‌های تکفیری در طول مدت‌زمان تسلط بر القلمون غربی ضمن استفاده از موقعیت جغرافیایی این منطقه، از مزایای اقتصادی نیز که دربرداشت، بهره‌برداری می‌کردند و اکنون دیگر این امکان برای آن‌ها وجود ندارد.

افزون بر این، القلمون غربی به منطقه‌ای تبدیل شده بود که تکفیری‌ها از آن برای ارائه خدماتِ پشتیبانی به اعضای خود که در جبهه‌های نبرد با نیروهای سوری مشغول بودند، استفاده می‌کردند. اکنون با تسلط نیروهای مقاومت بر این منطقه، وضعیت تکفیری‌هایی که در جبهه‌های نبرد با سوری‌ها درگیر بودند با خطر جدی مواجه شده است. درست به همین دلیل است که بسیاری از تحلیگران و کارشناسان مسائل منطقه‌ای بر این باورند که پیروزی تاریخی مقاومت در القلمون غربی، روند تحولات میدانی و نظامی در سوریه را به شدت دستخوش تغییرات شگرفی قرار می‌دهد. در همین ارتباط، «روعه قاسم» تحلیگر سیاسی تونسی می‌گوید: «آزادسازی مناطق مرزی سوریه و لبنان از لوث تکفیری‌ها نقطه عطف دیگری در بحران سوریه محسوب می‌شود، چراکه پس از تحقق این دستاورد، نیروهای سوری فاصله کمتری تا محقق ساختن پیروزی نهایی بر تروریست‌ها خواهند داشت؛ هرچند که آن‌ها حتی پیش از آغاز عملیات مشترک در القلمون غربی نیز در مسیر پیروزی قرار داشتند».

علاوه بر سوریه، با پیروی مقاومت در القلمون غربی، تکفیری‌ها دیگر امکان انتقال به خاک لبنان از طریق مرزهای سوریه برای انجام عملیات‌های تروریستی را نخواهند داشت. این همان دستاوردی است که حزب‌الله لبنان به دنبال تحقق آن بود. در واقع، حزب‌الله با ورود خود به عملیات القلمون غربی نه‌تنها در راستای تأمین منافع محور مقاومت گام برداشت، بلکه خدمت بزرگی را نیز به لبنان و امنیت ملی آن ارائه کرد. در این میان، برخی گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی داخلی لبنان که از قضاء روابط بسیار نزدیکی نیز با صهیونیست‌ها دارند، اینگونه به افکار عمومی القاء می‌کنند که حضور حزب‌الله در عملیات‌های فرامرزی موجب ایجاد موجی از ناامنی در لبنان می‌شود. درهمین ارتباط، «خلیل حمدان» از اعضای ارشد جنبش «أمل» لبنان تصریح می‌کند: « کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند در واقع هیچگاه نمی‌خواهند به حیات تروریست‌های داعش و جبههالنصره در مرزهای سوریه و لبنان پایان داده بشود. اتخاذ چنین مواضعی تنها از گروه ۱۴ مارس برمی‌آید».

ازجمله دیگر دستاوردهای که عملیاتِ موفقیت‌آمیز القلمون غربی به دنبال داشت، می‌توان به ایجاد موجی از ترس و وحشت در صفوف مسئولان رژیم صهیونیستی اشاره کرد. صهیونیست‌ها به خوبی قدرت‌نمایی نیروهای مقاومت در مرزهای سوریه و لبنان را مشاهده کردند. این رژیم گمان نمی‌کرد که رزمندگان مقاومت تنها در طول یک هفته بتوانند تکفیری‌ها را از مرزهای خود بیرون برانند. بدون تردید، یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به مسکو کشاند تا در روز 23 آگوست (یکم شهریورماه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند، مسئه دستاوردهای نظامی محور مقاومت در مرزهای سوریه و لبنان بوده است. نتانیاهو درجریان دیدار با پوتین همچون همیشه به بیان همان مواضع خصمانه خود در قبال سوریه و ایران پرداخت و بسیار امید داشت که بتواند مسکو را مجاب به دست‌کشیدن از حمایت‌هایش از دولت دمشق کند، اما این اتفاق رخ نداد. نتانیاهو زمانی که از نگرانی‌های خود درخصوص گسترش نفوذ ایران در سوریه با پوتین سخن گفت، تنها یک جمله از سمت وی شنید و آن، این بود که: «ایران از متحدان استراتژیک ماست».

در هر صورت، پس از راندن اشغالگران صهیونیست از سال 2000 از جنوب لبنان، تاریخ دوباره تکرار شد و این‌بار عوامل این رژیم یعنی تکفیری‌های داعش و جبهه‌النصره در یک دستاورد تاریخی و ماندگار، از مرزهای سوریه و لبنان بیرون رانده شدند. همانگونه که صهیونیست‌ها طی بیش از 10 سال گذشته هیچ‌گاه موفق به بازگشت به جنوب لبنان نشدند، تکفیری‌هایِ تحت‌الحمایه آنها نیز بدون شک موفق به بازگشت به مناطق مرزی لبنان و سوریه نخواهند شد؛ به ویژه اینکه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز پس از پاکسازی القلمون‌غربی از لوث تروریست‌های تکفیری، به صراحت تأکید کرد که تکفیری‌ها دیگر به مرزهای لبنان بازنخواهند گشت.

در کنار تمامی دستاوردهایی که به دنبال عملیات مشترک نیروهای سوری و رزمندگان حزب‌الله در نبرد با داعش حاصل شد، دستاورد و موفقیت بزرگ دیگری به چشم می‌خورد که موجی از شادی و خوشحالیِ آمیخته با غم و اندوه را به قلوب تمامی مسلمانان و آزادگان وارد کرد و آن، چیزی نبود جز شنیدن خبر بازپس‌گیری پیکر پاک و مطهر شهید والامقام اسلام «محسن حججی» که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت خدا در برابر دیدگان همگان بود. بدون تردید، بازپس‌گیری پیکر مطهر شهیدِ مظلوم محسن حججی ازجمله مهمترین دستاوردهای نبرد القلمون غربی به شمار می‌رود؛ شهید عزیز و بزرگواری که نام و یادش همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.