دکتر «خلیل حمدان» عضو هیات رئیسه جنبش امل لبنان گفت: در عرصه بین الملل برخی کشورها حاضر به گفت‌وگو و برقراری رابطه با دمشق شده‌اند، این امر نشان دهنده موقعیت برتر دولت سوریه دارد.

به گزراش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ سی و نهمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر در حالی سپری می شود که هیات رسیدگی به پرونده ناپدید شدن وی معتقد است که بنیانگذار جنبش امل لبنان همچنان زنده است و به انتظار بازگشت او هستند. در همین ایام تحولات منطقه با تداوم پیروزی‌های چشمگیر محور مقاومت در نبرد با گروههای تروریستی داعش در مرزهای مشترک لبنان و سوریه همراه بوده است.

برای بررسی بیشتر این موضوعات با دکتر «خلیل حمدان» عضو هیات رئیسه جنبش امل لبنان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید:

آخرین وضعیت پیگیری پرونده امام موسی صدر را بیان بفرمائید.

تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک زیادی مبنی بر دست یافتن اخباری از چگونگی ناپدید شدن امام موسی صدر و زندانی شدن ایشان صورت گرفته است. حتی بر روی سه جسدی که گفته می‌شد احتمال دارد یکی از آنها امام موسی صدر باشد آزمایشات دی ان ای صورت گرفت، اما خلاف آن ثابت شد و از آنجایی که دلیلی برای شهادت وی به دست ما نرسیده است، معتقدیم که ایشان زنده هستند. اما به مطلبی اشاره کنم که برخی معتقدند شاید ایشان به دلیل کهولت سن فوت کرده باشند، پاسخ ما به این افراد این است که اگر اینگونه هم فکر کنیم اینطور نیست، چرا که برادر ایشان علی صدر که دو سال بزرگتر از امام موسی صدر هستند در قید حیات می باشند و حتی مادر ایشان هم بیش از صد سال عمر کردند. پس این موضوع هم نمی‌تواند دلیلی مبنی بر فوت ایشان به دلیل کهولت سن باشد.

 با توجه به اینکه اثری از امام موسی صدر در لیبی پیدا نشده است، چه فرضیه‌ای برای سرنوشت ایشان متصور هستید؟

رژیم صهیونیستی از دشمنان اصلی ما به شمار می رود  و ظلم‌ها و ستمگری‌های زیادی به مردم فلسطین و لبنان داشته است، ولی تحقیقات ما نشان می‌دهد که امام موسی صدر از لیبی خارج نشده است. حتی معمر قذافی که ادعا کرده بود ایشان به ایتالیا رفته‌اند، سندی برای این موضوع ارایه نکرد. قذافی این سخنان را برای فرافکنی و به نتیجه نرسیدن تحقیقات ما عنوان می‌کرد و سخنانش بارها از سوی ایتالیا تکذیب شد.

اکنون که نظام قذافی سقوط کرده است، آیا کسی پاسخگوی ناپدید شدن امام موسی صدر هست؟

ما بارها اعلام کردیم که معمر قذافی مسئول این امر است و اکنون که نظام او ساقط شده دولت کنونی لیبی باید پاسخگو باشد. این اتفاق در لیبی صورت گرفته و دولتمردان آن باید پاسخگو باشند.

در ماه اخیر ارتفاعات استژیک «عرسال» لبنان که در مرزهای مشترک با سوریه واقع شده به صحنه حماسه‌سازی رزمندگان مقاومت حزب‌الله لبنان و نیروهای سوری در نبرد با داعش تبدیل شد، تحلیل شما در خصوص پیروزی‌های محور مقاومت چیست؟

پیروزی نیروهای مقاومت چشمگیر و تاثیرگذار است. شاید بتوان سفر نتانیاهو که اخیرا به روسیه صورت گرفت را در نتیجه همین پیروزی‌ها دانست چرا که نخست وزیر اسرائیل از این موفقیت‌ها می ترسد و به این خاطر تلاش می کنند تا با رایزنی کشورهای تاثیرگذار، جلوی شکست طرح‌های خود را بگیرد. نیروهای مقاومت و حزب الله لبنان  بسیار شجاعانه در منطقه عرسال با تروریستهای داعش جنگیدند و حضورشان بسیار مثبت بود.

تحولات سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

گفته می شود سوریه در خطر تجزیه قرار دارد اما با پیروزی‌هایی که اکنون به دست آورده امید زیادی به بازسازی و موفقیت دوباره بشار اسد در سوریه دیده می شود. گروه تروریستی داعش در حال نابودی هستند و هر روزه اخبار خوبی از آزادسازی مناطق اشغال شده در این کشور را می‌شنویم. در عرصه بین الملل هم برخی کشورها حاضر به گفت‌وگو و برقراری رابطه با دمشق شده‌اند و این امر نشان دهنده موقعیت برتر دولت سوریه دارد./

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.


 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.