جلیل فخرایی: اختتامیه پانزدهمین جشنواره شعر و داستان سوره در محل مقبره فردوسی در توس برگزار شد. پیش از این مراسم شاعران و حاضران در مهرواره با حضور در مقبره‌الشعرای توس، به مقام شعرای نامدار مدفون در این مکان ازجمله مرحوم محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی ادای احترام کردند.

شاهنامه، تجلی آرمان‌های انسان ایرانی است

سیدجواد رفاهی، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در این مراسم گفت: فردوسی در ادبیات ایران، شاعری است که هم فضای ادبیات و زبان فارسی و هم تشیع را توأمان حفظ کرد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود نیز خواستار تلاش مضاعف تمامی هنرمندان و ادیبان برای انتقال میراث فرهنگی ایران به‌کمک زبان فارسی شد.

در ادامه طی مراسمی با حضور محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری از مقام منصور انوری، نویسنده رمان‌هایی چون «جاده جنگ» و «از عشق‌ آباد تا عشق‌آباد» تجلیل شد. مؤمنی‌شریف در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: فردوسی جدای از این‌که شاعر بزرگی است، داستان‌سرای بزرگی نیز به‌شمار می‌رود و هزاران‌سال پیش نکاتی را در این‌زمینه بیان کرده است که ما امروز می‌خواهیم آن را از کشورهای دیگری یاد بگیریم.

مؤمنی در ادامه با اشاره به لحن و داستان‌پردازی ویژه فردوسی در داستان‌سرایی، گفت: آنچه فردوسی را بزرگ کرده و در تمامی این دوران ارج بخشیده است، جهان‌بینی توحیدی حاکم بر اندیشه اوست و به همین خاطر ما شاهنامه را راوی بخش بزرگی از هویت دینی و ایرانی خود می‌دانیم و آن را تجلی آرمان‌های ایرانی به‌شمار می‌آوریم.

رئیس حوزه هنری با تجلیل از منصور انوری گفت: آقای انوری از داستان‌نویسانی است که خوب شناخته نشده است. او هم در حوزه فهم و هم در حوزه خلق داستان فرد برجسته‌ای به‌شمار می‌رود. ایشان با ادبیات جهان آشنایی دارد و میان آن با داستان ایرانی پیوند قابل‌توجهی برقرار کرده است. به‌گفته مؤمنی، انوری نویسنده‌ای است که در توصیف و طراحی داستان و دیالوگ‌نویسی در اوج است و توانسته میان داستان‌نویسی مدرن و ایرانی پیوند قابل‌توجهی برقرار کند. بخش دیگری از این مراسم نیز به رونمایی و تجلیل از رمان «رژیسور» نوشته سعید تشکری اختصاص یافت که با حضور این نویسنده صورت پذیرفت.

شعرخوانی شاعرانی چون هادی منوری، حامد عسگری، قادر طهماسبی و محمدسعید میرزایی نیز بخش دیگری از این مراسم بود. این آئین در خاتمه با اجرای موسیقی توسط محمد معتمدی و گروه همراه وی در جوار آرامگاه فردوسی به پایان رسید.

در این مراسم و براساس آرای هیئت داوران، برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند: در بخش داستان کوتاه لوح تقدیر، تندیس و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به‌خاطر داستان «یکه کوه» به کاظم میرزاآقایی از استان خراسان رضوی اهدا شد. در بخش ترانه، لوح تقدیر، تندیس و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به اثر «مادر» سروده الهه رشیدی از خراسان رضوی اهدا شد. در بخش شعر نو، لوح تقدیر، تندیس و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به اثر   «قزل‌آلا» اثر سیدسالار مرتضوی‌فومین از گیلان اهدا شد. در بخش شعر سنتی نیز لوح تقدیر، تندیس و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به «حصار و مهاجر» سروده علیرضا محمدعلی‌بیگی از قم اهدا شد. در بخش داستان صدکلمه‌ای نیز هیچ اثری برگزیده معرفی نشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.