اقتصاد ایران با بحران جدی بیکاری رو به رو است بنابراین تاسف آوراست که مسئوولین به جای ارائه راهکارهای مناسب برای رفع بیکاری و فقر به دنبال اعلام شاخص هایی باشند که در زندگی مردم بی معنی وغیر قابل باور است.استنباط مردم از این آمارها تنها توجیه سیاست های غلط اقتصادی مسئوولین به جای اجرای سیاست های صحیح است.بنده به عنوان اقتصاد دان متوجه نمی شوم مرکز آمار چنین آمار وارقامی را برای چه کسانی منتشر می کنند و اصلا این آمار برای چه کسانی مهم است چرا که پیش از هر مساله ای دولت باید در عمل نشان دهد که درکدام حوزه ها رشد اقتصادی داشته ایم؟

فقر نسبی در حال تبدیل به فقر مطلق است/ تا زمانی که رکود بر کشور حاکم است آمارهای افزایش رشد اقتصادی معنا ندارد

قدس آنلاین- دکتر محمدقلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نمی توان به آمارهای رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار استناد کرد به قدس آنلاین گفت:مطابق شواهد می توان به صراحت گفت درهیچ جای دنیا آمارهای علوم اجتماعی آنگونه که درایران مطرح می شود به مخاطبین ارائه داده نمی شود چرا که آمارهای علوم اجتماعی در هیچ جای دنیا ثابت و دقیق نیست و نمی تواند بیانگر یک تغییر دائمی در اقتصاد باشد. از سوی دیگر حتی بر فرض اینکه بگوییم می توان به آمار اعتماد کرد و آمار رشد اقتصادی مطرح شده دقیق و فاقد هر اشکالی است باز هم نمی تواند بیانگر رشد اقتصاد در زندگی  مردم باشد. وی ادامه داد: آنچه که نشان می دهد اقتصاد یک کشور رشد داشته است در شاخص ها وعوامل دیگری است که در زندگی مردم جاری و ساری وقابل مشاهده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح چند پرسش از مسئولین تصریح کرد: حال این سوال مطرح می شود مسئولینی که رشد اقتصادی ۶ یا ۷ درصدی را با نفت یا بدون نفت اعلام کرده اند تا کنون از خود پرسیده اند که اعلام رشد اقتصادی برای چه کسی مهم است؟ آیا خانواده هایی که همچنان با بیکاری فرزندانشان روزگار می گذرانند با شنیدن چنین آمارهایی به اشتغال فرزندشان امیدوار می شوند؟ آیا با اعلام رشد اقتصادی ۶ یا ۷ درصدی رفاه اجتماعی خانوارها نیز افزایش یافته که از نزدیک آن را به صورت ملموس درزندگی خود حس کنند؟ آیاچنین آمارهایی برای مردمی که در فقر و تنگدستی زندگی می کنند اهمیتی دارد؟

وی با اشاره به اینکه فقر نسبی درحال تبدیل شدن به فقر مطلق است اظهار داشت: متاسفانه مشاهدات نشان می دهد فقرنسبی در حال تبدیل شدن به فقر مطلق است. اقتصاد ایران با بحران جدی بیکاری رو به رو است بنابراین تاسف آور است که مسئولین به جای ارائه راهکارهای مناسب برای رفع بیکاری و فقر به دنبال اعلام شاخص هایی باشند که در زندگی مردم بی معنی و غیر قابل باور است. استنباط مردم از این آمارها تنها توجیه سیاست های غلط اقتصادی مسئولین به جای اجرای سیاست های صحیح است. یوسفی تصریح کرد: بنده به عنوان اقتصاددان متوجه نمی شوم مرکز آمار چنین آمار و ارقامی را برای چه کسانی منتشر می کنند و اصلا این آمار برای چه کسانی مهم است چرا که پیش از هر مسئله ای دولت باید در عمل نشان دهد که درکدام حوزه ها رشد اقتصادی داشته ایم؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا زمانی که رکود بر کشور حاکم است آمارهای افزایش رشد اقتصادی معنا ندارد اظهار داشت: مسئله مهم این است که آیا افزایش رشد اقتصادی منجر به افزایش اشتغال در کشور شده است؟ آیا درآمد مردم افزایش یافته و رفاه اجتماعی به حدی ارتقاء یافته است که  درشان ملت ایران باشد؟ آیا صادرات صنعتی افزایش یافته است؟ اگر هیچ کدام  از سوال های مطرح شده پاسخی نداشته باشد و سرمایه گذاری وتولید در کشور همچنان در رکود و بحران باشد بهتر است مسئولین آمارها را برای خود نگاه دارند چرا که انتشار چنین ارقامی بسیار گمراه کننده و فریب دهنده است و باید از انتشار آنها پرهیز کرد.

یوسفی در پایان با بیان اینکه متاسفانه مسئولین از چهار دهه رشد منفی اقتصادی و تجارب پیشین درس نگرفته اند خاطر نشان کرد: بنده چنین آمارها و شاخص هایی را به هیچ وجه قبول ندارم چرا که باید به شاخص هایی اعتنا کنیم که برای مردم مهم، کارآمد و ملموس باشد. رشد اقتصادی رقم ومیانگینی از هزاران قلم کالاست و مشخص نیست این رشد از ترکیب چه عواملی ایجاد شده است. به نظر بنده آن زمان که عده ای ناآگاهانه تمام تمرکزشان را بر روی رشد اقتصادی  گذاشتند تا ارقامی را اعلام کنند وکار خود را به لحاظ رشد دادن اقتصاد ایران تمام کنند به پایان رسیده است. وی در پایان اظهار داشت: بنده نزدیک به سه دهه است بر روی این موضوع تحقیق می کنم و بارها به مسئولین عنوان کرده ام که به دنبال آمارسازی نباشید چرا که چیزی بیشتر از اتلاف وقت نیست. بهتر است به جای آمارسازی و ارائه عدد و رقم به فکر راهکارهایی برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی مردم باشید. تا زمانی که مشکلات اقتصادی به طور کامل و ریشه ای حل نشود نمی توان به رشد اقتصادی کشور امیدوار بود. اما متاسفانه ارائه چنین ارقام و آمارهایی بیانگر این است که مسئولین همچنان از مشکلات اقتصادی جامعه درس نگرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.