۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 561766

دیروز وزارت بهداشت از قول مدیرکل دفتر طب سنتی این وزارتخانه، طی هشداری تأکید کرد که «موضوعی به نام طب اسلامی نداریم».

قدس آنلاین- دیروز وزارت بهداشت از قول مدیرکل دفتر طب سنتی این وزارتخانه، طی هشداری تأکید کرد که «موضوعی به نام طب اسلامی نداریم». البته دکتر محمود خدادوست این سخن خود را به مطالعات کارگروهی مستند کرده که مدتی است در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شده است. به گفته وی این کارگروه، سه سال روی موضوع طب ایرانی بررسی کارشناسی انجام داده و برای تعیین تکلیف این موضوع به مراجع تقلید و حدیث‌شناسان پژوهشکده علوم قرآنی مراجعه کرده است. نتیجه تمام این بررسی‌ها هم این بوده که ما موضوعی به نام «طب اسلامی» نداریم!

این موضوع که بیان نه چندان درست و حساب شده آن بلافاصله مورد استقبال برخی بنگاه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی قرار گرفت و آن را تیتر کردند، از زوایای مختلفی قابل بررسی است.

پیش از ورود به بحث، بیان یکی دو مقدمه ضروری است؛ نخست این که در زاویه داشتن طب مدرن با طب سنتی و پزشکان امروزی با اطبای راستین طب سنتی، هیچ شکی نیست. یعنی پزشکان براحتی حاضر نیستند بدیهیات اثبات شده مورد نظر طب سنتی را بپذیرند و همواره از موضع مخالف با آن مواجه می‌شوند. نکته دوم این که درست است که پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام، در دانشگاه یا سر کلاس درس، مثلاً ۲۰ واحد با نام «طب اسلامی» تدریس نکرده‌اند و حضرت رضا علیه‌السلام که برای «طب‌الرضا» ی آن امام همام، همایش‌ها و کنگره‌ها با حضور اطبا و پزشکان داخلی و خارجی برگزار شده، دانشجویانی نداشته‌اند که مستقیماً چند واحد طب اسلامی و سنتی پاس کنند، اما در بیانات و احادیثِ «صحیح» بی‌شماری از این بزرگان، آشکارا محتوای پزشکی، توصیه‌های صریح پزشکی و حتی نسخه‌هایی برای درمان بسیاری از دردها دیده می‌شود. اگر این «طب اسلامی» نیست پس چیست؟

این درست نیست که وزارت بهداشت به بهانه مقابله با شماری افراد شیاد و طبیب‌نما که در نبود نظارت همین وزارتخانه در سالیان گذشته، برای خود دکّان و دستگاهی به هم زده‌اند، دست پیش بزند و آشکارا بگوید چیزی به نام طب اسلامی نداریم! پس طب‌الرضا و طب‌الصادق علیهما السلام چیست؟

وزارت بهداشت از زمانی که معاونت طب سنتی را در این وزارتخانه به یک دفتر تنزل داد، تصمیم خودش را برای مقابله با طب سنتی و اسلامی گرفته بود. این درست در شرایطی بود که رسانه‌ها هشدار می‌دادند که وزارت بهداشت نظارت درستی بر عطاری‌های متخلّف ندارد و عده‌ای در نبود نظارت و حضور بازرسان وزارت بهداشت، مشغول شیادی و سوء‌استفاده از بیماران، به نام طب سنتی و اسلامی هستند.

سخنان مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت واقعاً عجیب است. این وزارتخانه به جای این که از ظرفیت‌های بی‌شمار طب سنتیِ ایرانی و اسلامی برای تکمیل خلأهای بی‌شمار طب مدرنِ دارومحور بهره بگیرد، تیشه برداشته و به ریشه ذخیره‌های گران‌قیمت پزشکی این سرزمین می‌زند. ذخایری که آبشخور اصلی همان طب مدرنی است که امروز آقایان به داشتن مدارکش افتخار می‌کنند!

چگونه است که روز و ماهی نیست که چند نمونه از دستورها، تجویزها و توصیه‌های طب اسلامی از سوی پژوهشگران اروپایی و آمریکایی به عنوان آخرین دستاورد علمی تأیید نشود، اما حالا می‌گویید طب اسلامی نداریم؟ نخیر عزیزان! طب اسلامی داریم؛ عزمی برای استفاده از ظرفیت‌های آن نداریم چراکه دکان عده‌ای تخته می‌شود. وگرنه کسی مخالف مبارزه و مقابله با شیادان در هر لباسی بخصوص لباس اطبا نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.