یزد ـ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت استان یزد را اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۳۲ هزار نفر پناهنده هستند و در بین مردم یزد زندگی می کنند و از همه امکانات بهداشتی، درمانی، آموزشی و خدماتی بهره مند هستند.

۱۰ درصد جمعیت استان یزد اتباع خارجی هستند

به گزارش قدس آنلاین، رضا زارع‌زاده در دیدار با معاون سفیر بریتانیا و کنسول اول بریتانیا و جمعی از مسئولان حوزه بهداشت، آموزش و درمان استان یزد از این استان به عنوان یکی از کانون‌های حضور مهاجران و پناهندگان یاد کرد و اظهار داشت: کشور ایران و به تبع آن استان یزد، چهار دهه است که به عنوان میزبان اتباع خارجی و پناهندگان به ویژه افغانستانی‌ها شناخته شده و جمعیت قابل توجهی از این قشر را در خود جای داده است یزد از دیرباز مهد زندگی مسالمت آمیز ادیان بوده و اکنون این شرایط در استان یزد وجود دارد.

وی افزود : از ۱۰ شهرستان استان یزد، در سه شهرستان هیچ پناهنده ای زندگی نمی کند، در سه شهرستان اردکان، تفت و میبد مهمانشهر برای اتباع افغانستانی احداث شده و ۵ هزار نفر در این سه شهر ساکن هستند و در چهار شهرستان استان نیز اتباع افغانستانی به صورت آزاد در بین مردم حضور دارند و هیچ محدودیتی در استفاده از خدمات ندارند.

زارع زاده با اشاره به اینکه موضوع تحصیل اتباع خارجی حتی اتباع غیرمجاز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته گفت: با از بین رفتن بسیاری از محدودیت‌ها در زمینه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی، ۵ هزار نفر طی دو سال به جمعیت دانش آموزی استان یزد اضافه شد و در حال حاضر ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت دانش آموزی استان یزد را دانش آموزان اتباع خارجی تشکیل می دهند.

این مسئول در مورد برخی از محدویت های پناهندگان افزود: ۵۰ درصد از ۳۲ هزار پناهنده ‌ای که در استان یزد زندگی می کنند، بر اساس تقسیم بندی های ما از اقشار آسیب پذیر هستند که برای حمایت از این قشر نیازمند همراهی مجامع جهانی هستیم.

۳۲ مدرسه  در استان به طور اختصاصی در اختیار اتباع خارجی است

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان نیزدر این نشست گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مدرسه در استان یزد میزبان مهاجران خارجی به ویژه اتباع افغانستانی است و علاوه بر این تعداد مدرسه ، ۳۲ مدرسه نیز به طور اختصاصی در اختیار آنها قرار گرفته است.

محمد حسین رادمنش اظهارداشت: در سال تحصیلی گذشته از مجموع ۲۱۴ هزار دانش آموز استان یزد، ۱۲ هزار نفر دانش آموز اتباع و امسال نیز ۱۵ هزار نفر دانش آموز اتباع افغانستانی هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر افزایش آمار اتباع خارجی در مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی، آمار مهاجران ایرانی نیز در یزد افزایش یافته افزود: سال گذشته خیران استان یزد ۲۳ مدرسه احداث کردند یعنی هر ماه دو مدرسه در استان یزد احداث شده اما این تعداد باز هم پاسخگوی آمار دانش آموزان در دوره ابتدایی نیست.

رادمنش با بیان اینکه آمار بالای مردودی در بین این دانش آموزان یکی از چالش‌های دانش آموزان ابتدایی اتباع خارجی است تصریح کرد: این امر نگران کننده است و لازم است در بحث پیش دبستانی سرمایه گذاری شود تا با تقویت پایه علمی، شاهد کاهش آمار مردودی در این مقطع باشیم.

وی با اشاره به مشکلات تغذیه در بین دانش آموزان اتباع، مشکلات کمبود نیرو و ... افزود: با توجه به اینکه حوزه آموزش و پرورش یزد به شدت درگیر مهاجران خارجی است، لازم است مجامع بین المللی تدابیر ویژه ای برای کمک به کشور به ویژه استانهایی نظیر یزد داشته باشند.

زایمان در منزل بعضی از اتباع به دلیل گرانی هزینه ها  نگران کننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در این نشست گفت: از مواردی که در حوزه بهداشت و درمان اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها در یزد نگران کننده است زایمان در منزل می باشد  که به دلیل هزینه های سنگین، برخی خانواده ها برای زایمان به بیمارستان مراجعه نمی کنند که البته این موضوع با بیمه سلامت رفع شده و در تلاش برای کاهش این پدیده هستیم.

محمد حسین لطفی افزود: این اقدام، آمار مرگ و میر مادران در حین زایمان را افزایش داده که این روند آمار استان یزد را تحت تاثیر قرار داده و یزد اکنون از استان‌هایی به شمار می رود که آمار مرگ و میر مادران در آن بالا است.

وی با اشاره به اینکه پنج بیماری مهم واگیردار در ایران در معرض حذف یا ریشه‌کنی هستند، گفت: تردد اتباع خارجی این بیماری‌ها را دوباره شایع کرده است.

این مسئول، سرخک، فلج اطفال، سل و مالاریا را از جمله این بیماریها دانست و افزود: سرخک در شرایطی که در ایران کاملا ریشه کن شده، در استان یزد اغلب در فصل بهار این بیماری به یکبار شیوع پیدا می کند و تقریبا همه مبتلایان نیز از اتباع خارجی هستند

وی یکی دیگر از این بیماری‌ها را فلج اطفال خواند و گفت: ناچار شده ایم به دلیل ترددها، سالی دو نوبت کودکان زیر پنج سال اتباع خارجی را علیه این بیماری واکسینه کنیم و در سال‌های اخیر آمار بیماری سل افزایش یافته در حالی که سل از جمله بیماری‌هایی است که تقریبا در کشور در شرایط حذف قرار گرفته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.