فروشگاه‌های بزرگ بتازگی تخفیف‌های عجیبی بر روی کالاهای خود درج می‌کنند که نحوه قیمت گذاری در چرخه تولید وتوزیع کالاها ومحصولات مختلف وحتی یکسان (از نظر برند، شکل، وزن و کیفیت) را با ابهام هایی مواجه کرده است.

پشت پرده تخفیف های ۵۰تا ۶۰ درصدی

قدس آنلاین- فروشگاه‌های بزرگ بتازگی تخفیف‌های عجیبی بر روی کالاهای خود درج می‌کنند که نحوه قیمت گذاری در چرخه تولید وتوزیع کالاها ومحصولات مختلف وحتی یکسان (از نظر برند، شکل، وزن و کیفیت) را با ابهام هایی مواجه کرده است.

این تابلوها با توجه به رکود فعلی بازارها در بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۱۰ تا ۶۰ درصد تخفیف! خودنمایی می‌کند.

* تخفیفات ویژه وعجیب

در این زمینه یکی از فعالان عرضه مواد غذایی به خبرنگار ما گفت: هم اکنون برخی فروشگاه‌های بزرگ، اقلام مختلف مواد غذایی را با تخفیفات ویژه به مشتریان عرضه می‌کنند که این تخفیف‌ها تا ۶۰ درصد هم دیده می‌شود که همان جنس در فروشگاه‌های خرده فروشی هیچ تخفیفی ندارد.

وی که خواست نامش در گزارش عنوان نشود با اشاره به آشفته بازار تخفیف‌ها افزود: به عنوان مثال روی یک کالا قیمت ۱۲ هزار تومان درج شده اما این کالا با تخفیف ۳۵ یا ۴۰ درصد عرضه می‌شود در حالی که مشابه همین کالا در فروشگاهی دیگر با تخفیف ۱۵ درصد عرضه می‌شود که همین مسئله قیمت گذاری تولیدکننده را به چالش کشانده است.

به گفته وی برخی تولیدکنندگان برای ترغیب بنکداران به خرید و کسب حاشیه سود بیشتر، تخفیف‌های عجیب وغریبی می‌دهند که با قیمت برچسب کالا گاه تا ۴۰ و ۵۰ درصد فاصله دارد.

احسانی یکی دیگر از فعالان بازار مواد غذایی با اشاره به این که برخی تولیدکنندگان قیمت غیر واقعی روی کالاهای خود درج و فروشگاه‌های بزرگ با ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف آن را به مشتریان عرضه می‌کنند، اظهارداشت: هم اکنون نیز نظام نظارت بر قیمت تولید و عرضه اعمال نمی‌شود و با پدیده چند قیمتی و حتی چند نمونه تخفیف در مورد یک کالا در بازار مواجهیم که این شک و شبهه برای خریداران وجود دارد که تا به حال نیز یک کالا به آن‌ها گران فروخته شده است که با این تخفیف‌ها پشت پرده این تخفیف‌ها بیشتر آشکار می‌شود.

* ایرادات ساختاری در نظام تولید وعرضه

معاون اقتصادی وبرنامه ریزی اتاق اصناف ایران هم در خصوص برطرف کردن این ایرادات ساختاری در سیستم ونظام تولید وعرضه به خبرنگار ما گفت: در این راستا وبه منظور رقابتی شدن کالاها و محصولات، بحث حذف برچسب قیمت کالا می‌تواند پدیده مثبتی در بازار تلقی شود که اجرای این موضوع به الزامات وشرایطی نیازمند است که هنوز فراهم نیست وممکن است در اجرا اختلالاتی به وجود بیاورد.

فقیهی در خصوص آشفتگی قیمت‌ها وتخفیف‌های ۴۰ یا ۵۰ درصدی در برخی فروشگاه‌ها قبل از اجرای طرح حذف برچسب قیمت کالا وایجاد شبهه در خصوص قیمت گذاری کالاها خاطرنشان کرد: این مسائل به طور موردی اتفاق می‌افتد و نباید تصور کرد که همه موارد این گونه است.

وی با اشاره به اثرات طرح حذف برچسب قیمت کالا ادامه داد: اما وقتی نظام رهگیری وکنترلی قیمت از مبدأ تا بازار اجرایی شود، به تبع نظارت مالیاتی و بازرسی‌ها نیز به طور دقیق اعمال خواهد شد تا گرانفروشی و چندگانگی قیمت در مورد یک کالا اتفاق نیفتد واز سویی در بازار رقابت سالم بوجود خواهد آمد و کسانی که با قیمت‌های کاذب یا بالا اقدام به تولید و توزیع می‌کنند از بازار رقابتی حذف خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است در جریان طرح حذف برچسب کالا برخی تولیدکنندگان کالاهای همسان دست به یکی کرده و قیمت محصولات خود را بالا تعیین کنند گفت: این مسائل همان ساختارهایی است که ما در آن می‌لنگیم که البته با اجرای آزمایشی طرح مذکور در مورد چند قلم کالا و محصول این مشکلات و نواقص برطرف خواهد شد تا بتوانیم اصلاحات اساسی در ساختار تولید و توزیع ایجاد کنیم.

البته دراین زمینه پیشتر رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولیدکنندگان گفته بود تخفیف هایی که در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید ۲۰ تا ۲۵ درصد قابل قبول است اما تخفیف‌های ۵۰ درصدی نشان دهنده قیمت گذاری اشتباه در مبدأ (تولید کننده) است که در این زمینه تخلفات را بررسی کردیم.

* ضعف نظارت بر تخفیف‌های فضایی

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز درباره این نحوه قیمت گذاری کالا ومحصول وبا اشاره به طرح حذف برچسب کالا به خبرنگار ما گفت: در مرحله اول ما معتقدیم که کالاها، محصولات وخدمات تحت هر عنوانی باید برچسب قیمت داشته باشد و ما از مردم می‌خواهیم که کالاهای فاقد قیمت را خریداری نکنند که این موضوع نص صریح ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

انصاری با بیان این که نقش سازمان‌های نظارتی در این زمینه بسیار کلیدی است تصریح کرد: اگر نظارت‌ها درباره تولید وتوزیع کالاها و محصولات به شیوه گذشته باشد قابل قبول نخواهد بود اما پس از اجرای طرح هایی مانند حذف برچسب قیمت کالا نقش مصرف کننده تعیین کننده خواهد بود.

وی با اشاره به تخفیف‌های شبهه دار وعجیبی که هم اکنون در برخی فروشگاه‌های بزرگ مانند فروشگاه‌های عرضه موادغذایی وجود دارد و حاشیه سود آن‌ها با مغازه‌های خرده فروشی، خاطرنشان کرد: در برخی کشورها تولید کننده قیمت کالا را تعیین می‌کند و در برخی کشورها نیز برای رقابت قیمت کالاها را بر روی کالا درج می‌کنند و حتی تخفیف‌های یک تا ۲۵ درصد برای رقابت اعمال می‌کنند.

انصاری در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی فروشگاه‌ها یک محصول غذایی مشابه را با ۲۰ درصد و در برخی فروشگاه‌های دیگر با ۴۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند؟ اظهار داشت: در حال حاضر بحث این است که با توجه به این که حدود ۹۰ درصد از فروشگاه‌های سطح کشور فروشگاه‌های خرد هستند با تخفیفات فعلی برخی فروشگاه‌های بزرگ تکلیف مصرف کننده نهایی که کالای خود را با قیمت نهایی و بدون تخفیف از یک فروشگاه کوچک تهیه می‌کند چه می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سودها معلوم ومشخص است ودر مورد برخی کالاها وموادغذایی مشخص است که توزیع کننده ۱۰ یا ۲۰ درصد سود می‌گیرد اما پرسش نهایی مردم اینجاست که چرا برخی فروشگاه‌های بزرگ همان کالا را با تخفیف ۳۰ یا ۴۰ درصدی عرضه می‌کنند و مگر روی این کالا تولید و توزیع کننده نهایی چقدر سود می‌برند؟

وی با اشاره به این که نرخ نهایی کالا ومحصول باید به صورت دقیق وبا توجیه محاسبه وعرضه شود تا شبهه‌ای وجود نداشته باشد، تصریح کرد: در اینجا نقش سازمان‌های نظارتی کلیدی است وما قبول داریم که در بحث اعمال نظارت بر تخفیف‌های کالاها و محصولات ضعف نظارت داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.