اصفهان- با سقوط رژیم بعث و امکان حضور عاشقان و مشتاقان زیارت اهل بیت(ع)، به همت جمعی از دوستداران اهل بیت(ع) و خیرین، با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری ستاد بازسازی عتبات عالیات و پشتیبانی عراق در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد .

نمادهای توحیدی باید در جامعه اسلامی احیا شوند

قدس آنلاین- گروه استان ها- راضیه کشاورز: این ستاد به منظور مطالعات کارشناسی و اجرای پروژه های بازسازی و نظارت بر اقدامات عمرانی و خدماتی در هر یک از حرم های مطهر نجف، کربلا، کاظمین و سامرا دفتر بازسازی ایجاد کرده است که با هماهنگی متولیان حرم های مطهر فعالیت می کنند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات در راستای انجام وظایف خود و جذب کمک های مردمی نسبت به ایجاد ستادهای فرعی در کلیه استان ها و اکثر شهرستان ها اقدام کرده تا مطابق شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی انجام وظیفه کنند.

ستادهای استانی و شهرستانی در صورت توانمندی می توانند انجام پروژه های مستقل و یا مشارکت در پروژه های بزرگ را پیشنهاد و پس از تصویب رئیس ستاد و مطابق طرح های ابلاغی اجرا کنند.

در تمامی ستاد های استانی و شهرستانی هیأت امنایی متشکل از امام جمعه و مسؤولین و معتمدین محلی برای پشتیبانی و نظارت بر فعالیت های آن تشکیل می شود.

به منظور آگاهی از روند بازسازی عتبات عالیات و چگونگی کمک رسانی به بازسازی هر چه سریعتر این اماکن مقدس، گفتگویی را با حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی، استاد حوزه علمیه اصفهان و مسئول اسبق نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

اهمیت موضوع بازسازی عتبات عالیات در چیست؟

در سال های اخیر پس از سقوط صدام این فرصت فراهم شد تا نسبت به بازسازی عتبات عالیات اقدام شود.

با توجه به اینکه شش تن از امامان شیعیان در عراق دفن هستند، بی شک احیاگران بارگاه های زیارتی آنها، شیعیان می باشند.

کشور جمهوری اسلامی ایران هم اُمُ القُرای کشورهای اسلامی است و دلهای مردم این کشور وابسته و متعلق به قبور ائمه اطهار است.

باتوجه به اینکه طی سالیان سال در راستای احیای عتبات عالیات اقدامی انجام نشده بود، در ایران ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل شد و طی سال های اخیر با کمک هایی که از سوی مردم دریافت می شود در خصوص احیاء، مرمت و گسترش این اماکن مقدس اقدام می شود؛ چه در نجف اشرف با ساخت صحن حضرت زهرا(س) و چه در کربلا احیا و مرمت حرم حضرت سید الشهدا(ع) و توسعه حرم که در دست اقدام است.

در سامرا نیز با توجه به فاجعه تخریب قبور امامین عسکریین(ع)، مردم اهتمام ویژه ای ورزیدند و خوشبختانه امروز این قبور ساخته و گنبد و بارگاه بنا شد و زائران از زیارت این امامان عزیز بهره مند می شوند و البته در کاظمین هم طرح های خوبی در حال اجرا است.

در کنار آن برای امامزادگان و سایر شهدای بزرگواری که در عراق مدفون هستند هم اقداماتی انجام شده است.

این ستاد مسؤلیت جمع آوری کمک های مردم و صرف آنها در راه بازسازی عتبات عالیات را بر عهده دارد که دفتر ستاد در اصفهان هم فعالیت های چشمگیری داشته است.

میزان کمک های مردم اصفهان چگونه بوده است؟

اصفهان از همه لحاظ پیشتاز است و هر کجا در اماکن مقدس وارد شویم از قدیم الأیام تاکنون آثار هنرمندان اصفهانی همه جا نمایان است.

مردم اصفهان تاکنون کمک هاتی زیادی برای بازسازی عتبات عالیات کرده اند.

عده ای بر این باور هستند که برای ائمه ساختن یک مرقد ساده کفایت می کند و طرح توسعه ای نیاز نیست، شما در این ارتباط چه نظری دارید؟

متأسفانه امروزه یکی از شبهاتی که جریان مخالف به خصوص وهابیون در ذهن مردم می اندازند، همین مسأله است.

اولاً قرآن کریم در قصه اصحاب کهف به این موضوع اشاره کرده است که وقتی مردم آمدند و دسترسی به آن بزرگواران پیدا کردند، گفتند بر روی قبر آنها یک نمادی بسازید که نشانگر تقدس آنها باشد.

در روایتی آمده است که فردی از وجود مقدس امام صادق(ع) این موضوع را سؤال کرده بود و ایشان از قول پیامبر اسلام(ص) نقل کردند: «هرکسی قبور شما را بسازد و به زیارت شما بیاید، مثل این است که جناب داوود نبی را در ساختن بیت المقدس کمک کرده باشد».

پس در اصل اینکه در کنار قبور ائمه بنیان و ساختمانی باشد، شکی نیست چرا که اولیای دین هم به آن تاکید کرده اند، ضمن اینکه قرآن هم بر آن صحه گذاشته است.

اما اینکه این بارگاه ها نمادهای مذهبی و توحیدی ما است، امروزه در همه جای دنیا مرسوم است که برای بزرگان خودشان ساختمان ها و نمادهای عظیمی را می سازند و این نماد یا ساختمان به عنوان نماد تجلیل از آن شخص است.

در خصوص ائمه هم به همین صورت است، با توجه به اینکه در قرآن کریم هم اشاره شده است که حرم این عزیزان بیوتُ الله است، در اذل دخول حرم ائمه هم به این نکته اشاره می کنیم؛ وقتی می خواهیم وارد حرم شویم در اذن دخول بیان می کنیم: «اللهُمَّ إِنِّی وَقَفْتُ عَلَی بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ بُیُوتِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ قَدْ مَنَعْتَ النَّاسَ أَنْ یَدْخُلُوا اِلّا بِإِذْنِهِ فَقُلْتَ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ اِلّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ». 

خدایا من امروز درب خانه یکی از امامان تو ایستاده ام و تو هم فرموده ای که در خانه پیغمبر وارد نشوید مگر اینکه اجازه بگیری.

و سپس عنوان می کنیم: «أَأَدْخُلُ یَا رَسُولَ اللهِ أَ أَدْخُلُ یَا حُجَّةَ اللهِ أَ أَدْخُلُ یَا مَلائِکَةَ اللهِ الْمُقَرَّبِینَ الْمُقِیمِینَ فِی هَذَا الْمَشْهَدِ فَأْذَنْ لِی یَا مَوْلایَ فِی الدُّخُولِ أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ فَإِنْ لَمْ أَکُنْ أَهْلا لِذَلِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ لِذَلِکَ»

با توجه یه این تعابیر، حرم امامان و بزرگان دین از مهمترین و بالاترین مراکز توحیدی ما هستند و در این مکان ها هر کس وارد شود توجه به توحید، اولیای دین و پروردگار پیدا می کند.

نمادهای توحیدی باید در جامعه اسلامی احیا شود اما برخی افراد عنوان می کنند با توجه به وجود نیازمندان جامعه، چه نیازی به هزینه کردن پای این ساختمان ها و بارگاه ها است؟، در پاسخ باید اعلام کنم غالب آن کسانی که در امر بازسازی عتبات عالیات تلاش می کنند، به مستمندان هم بیشترین کمک را می کنند.

آنچه که مردم امروزه برای احیای عتبات عالیات کمک می کنند صرف همین راه می شود، حتی بازسازی عتبات ردیف بودجه دولتی ندارد و هر آنچه برای بازسازی عتبات هزینه می شود فقط توسط مردم می باشد.

البته هر انسانی برای هزینه کردن داشته ها و دارایی های خود گزینه هایی را در نظر دارد، از جمله کمک به مستمندان که بسیار پسندیده است اما اگر افراد همه دارایی خود را برای این افراد هزینه کنند کار عاقلانه ای نیست زیرا مقداری از این هزینه ها باید خرج مکان هایی می شود که برای آنها ماندگاری اخروی هم داشته باشد.

حتی عده ای عنوان می کنند به جای برپایی مجالس عزاداری، هزینه ها صرف امور دیگری شود اما باید تاکید کنم از همین مجالس است که مردم خیّر و نیک اندیش کمک های خیرخواهانه خود را ارایه می کنند.

بی شک انسانها از همین مجالس عزاداری به آرامش روح هم دست می یابند.

تأثیرات ساخت و گسترش اماکن مقدس و بارگاه ها چیست و هر فرد می تواند چه بهره هایی ببرد؟

امروزه دانشمندان غربی عنوان می کنند بیمارانی که توجه به معنویت دارند، طول درمان آنها کوتاهتر از افرادی است که اعتقادی به معنویات ندارند و آن دسته از افرادی که شیفته اهل البیت(ع) هستند، معمولاً گرفتاری ها و مشکلات زندگانی خود را با این بزرگان در میان می گذارند و طلب مشکل گشایی دارند.

به عنوان مثال افرادی که به مشکلی بر می خورند، عنوان می کنند به حرم امام رضا(ع) می رویم تا این امام رئوف مشکل گشایی کنند.

نمونه بارز آن، شهید محسن حججی بود که راز و درد دل خود را در کنار حرم امام رضا(ع) مطرح کرد و از ایشان خواست شهادت نامه اش را امضاء کرده و به دست امام زمان (عج) برسانند.

بنابراین می توان به این نتیجه گیری رسید که مردم می توانند خلاء معنوی خود را در حرم امامان معصوم رفع کنند.

مردم چگونه می توانند کمک های خود برای بازسازی عتبات عالیات ارایه کنند؟

دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان واقع در خیابان شهید باهنر، نرسیده به خیابان پنج رمضان می باشد و آماده دریافت کمک های مردمی در همه زمینه ها است تا بتواند خدمات خوب و در شأن زائران را ارایه کند.

چنانچه مردم کمک کنند و نذورات خود را به دست ما برسانند، این ستاد به عنوان امانتدار مردم کمک های آنها را طبق نیات اعلام شده، هزینه خواهد کرد.

شماره تلفن های ۳۳۳۸۸۵۸۰، ۳۳۳۸۸۵۸۱، ۳۳۳۹۲۰۷۰ و شماره فاکس ۳۳۳۸۸۵۸۲ آماده ارایه راهنمایی به مردم ولایتمدار و خداجوی اصفهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.