اصفهان- شهرحنا به دلیل اینکه تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار ندارد در سالهای اخیر به جهت وقوع خشکسالی های پیاپی تأمین آب شرب آن دستخوش تحولاتی شد که خوشبختانه در سال جاری با شناسایی منبع جدیدی آب شرب این شهر برای سالهای متمادی به صورت پایدار تأمین می شود.

آب شرب شهر حنا به صورت پایدار تامین می شود

به گزارش قدس آنلاین، مدیر آبفا شهرستان سمیرم گفت: در سالهایی که بارندگی در حد متعادل بوده متوسط بارندگی در این منطقه حدود ۴۵۰ میلی متر برآورد شد در حالی که در سالهای اخیر به دلیل وقوع خشکسالی متوسط بارندگی در شهر حنا به ۱۵۰ میلی متر کاهش یافت که این رویداد مشکلات عدیده ای برای مردم این شهرستان که حرفه اصلی آنها کشاورزی و دامداری بوده است به همراه داشت.

محمدعلی عباسی افزود: آب شرب مردم شهرحنا از طریق منابع آب محلی همانند حفر چاهها تأمین می شود این درحالیست که پدیده خشکسالی که تأثیر بسزایی در کاهش آبهای زیرزمینی داشته منجر به بیلان منفی آب این منابع گردید و در این سالها گاهاً مردم این شهر با افت فشار آب روبرو شدند.

عباسی با اشاره به اینکه با مطالعاتی که در ۴ سال قبل انجام گرفت پیش بینی شده بود که در سال جاری اگر منبع جدیدی برای تأمین آب شرب شهر حنا کشف نمی شد برای تأمین آب شرب این منطقه با مشکلات جدی روبرو می شدیم این درحالیست که شهر حنا فاقد هرگونه چشمه و یا قنات می باشد بنابراین انتقال آب به این شهر بسیار حائز اهمیت بوده است اعلام کرد: مطالعات کشف منبع جدید آبی پایدار با استفاده از دانش متخصصان خبره در دستور کار قرار گرفت و پس از شناسایی منبع جدید آبی به دلیل سنگلاخی بودن بستر زمین در این منطقه و ریزش سنگ حفر این چاه بیش از ۶ ماه به طول انجامید که سختی زمین یکی از دلایل عمده زمانبر شدن حفر چاه به عمق ۲۵۰ متر بوده است.

عباسی گفت: .در مردادماه سال جاری به دلیل کاهش شدید آبدهی چاهی که آب شرب مردم شهرحنا از طریق آن تأمین می شد دسترسی مردم به آب شرب با مشکلاتی روبرو شد بر این اساس با تأکید مدیرعامل مبنی بر تأمین پایدار آب شرب و نیز رفع افت فشار آب شهر حنا با حمایت های مهندس امینی از لحاظ فراهم نمودن زمینه های جذب اعتبارات و بکارگیری نیروی متخصص عملیات آبرسانی به شهرحنا به طور شبانه روزی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر آبفا سمیرم با اشاره به حفر ۵ حلقه چاه در سالهای گذشته گفت: در ۱۲سال گذشته به منظور تأمین آب شرب حنا، ۵ حلقه چاه حفر گردید که عواملی از جمله وقوع خشکسالی پیاپی، مشخصات ژئوفیزیک و سازندهای زمین و حفر چاههای غیرمجاز، منجر به کاهش آبدهی چاههای آب شرب در این بازه زمانی شده به طوریکه از مدار بهره برداری خارج شدند که خوشبختانه با حفر چاه جدید مشکل آبرسانی به شهر حنا برطرف شد.

عباسی گفت: عملیات خط آبرسانی به شهر حنا با اجرای حدود ۱۶۰۰ متر خط انتقال، حفر چاه، احداث اتاقک چاه ونصب تجهیزات در دستور کار قرار گرفت که حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تومان هزینه دربرداشت از محل اعتبارات عمرانی و جاری تأمین شد. این درحالیست که طبق تحقیقات صورت گرفته آبدهی چاه جدید الحفر شهرحنا حدود ۱۴۰ لیتر در ثانیه است که منبع مناسبی برای تأمین آب شرب جمعیت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفری شهر حنا می باشد.

شهرحنا در جنوب اصفهان و در بخش مرکزی شهرستان سمیرم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.