حاشیه سود باید برای عمده فروش ۳ درصد و برای خرده فروش حداکثر ۵ درصد قیمت باشد و این موضوع دقیقا روی هر کالایی درج شود تا مردم و خریداران بدانند قیمت تمام شده این کالا درب کارخانه چقدر است.

حاشیه سود برای عمده فروشی ۳  و برای خرده فروشی باید حداکثر ۵ درصد باشد/ طرح عدم درج قیمت روی کالاها نوعی آزمون و خطا است

قدس آنلاین- عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصاد درباره افزایش کالاهایی که مشمول عدم درج قیمت می شوند به خبر نگار قدس آنلاین گفت: اینکه قیمت مصرف کننده از روی کالاها حذف شود یک طرح ناقص است که اجرای آن می تواند به افزایش گران و فروشی و هرج و مرج در بازار منجر شود. این استاد دانشگاه ادامه داد:  راه حل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت حتما قیمت تمام شده تولید کننده درب کارخانه را روی هر محصولی درج کند و دقیقا حاشیه سود صفر تا ۵ درصدی را برای آن اعمال کند. شیخی در تشریح این موضوع بیان داشت: این حاشیه سود باید برای عمده فروش ۳ درصد و برای خرده فروش حداکثر ۵ درصد قیمت باشد و این موضوع دقیقا روی هر کالایی درج شود تا مردم و خریداران بدانند قیمت تمام شده این کالا درب کارخانه چقدر است. وی ادامه داد: از این طریق مصرف کننده متوجه خواهد شد حاشیه سود اخذ شده از سوی فروشنده ناعادلانه نیست.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: از این طریق به مصرف کنندگان آموزش دهیم که متوسط سود خرده فروشی در دنیا بیشتر از ۵ درصد نیست و سود عمده فروشی هم با توجه به کثرت فروش و حجم بالای فروش قطعا باید حاشیه سودش از خرده فروشی کمتر باشد بنابراین راه حلی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف درج قیمت روی کالاها پیشنهاد داده غلط و ناقص است و آن طور که از اظهارات مسئولین امر پیداست نوعی طرح آزمایشی و به نوعی آزمون و خطا است. وی در خاتمه به قدس آنلاین گفت: وزارت صمت با این اقدام اشتباه فاحشی مرتکب شده چرا که این موضوع اصلا آزمون و خطا بردار نیست و قطعا در آینده با ایجاد مشکلاتی موجب هرج و مرج و بی نظمی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.