جوین- رئیس صنف کشاورزان جوین گفت: کاهش سطح آب های زیر زمینی و برداشت غیرمجاز از چاه های آب و بدون پروانه، کشاورزان جوینی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

برداشت غیرمجاز آب های زیرزمینی کشاورزان جوینی را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس صنف کشاورزان جوین اعلام کرد: اگر مسئولین از برداشت غیرمجاز آبهای زیرزمینی توسط افراد سودجو پیشگیری نکنند در آینده نزدیک کشاورزان و دامداران با فاجعه بزرگی مواجه خواهند شد.

شیردل خاطرنشان کرد: با جرات می توان گفت بیش از ظرفیت مجاز برداشت آبهای زیرزمینی آبهای غیر مجاز برداشت می شود.

وی افزود: صنف کشاورزی آمادگی دارد نسبت به شناسایی و معرفی افرادی که برداشت غیرمجاز دارند اقدام کند به شرطی که مسئولین با خاطیان برخورد قانونی به عمل آورند.

وضعیت منابع آبی درشهرستان جوین بحرانی است

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به وضعیت بحرانی آب در دشت جوین گفت: یکی از مهم ترین راه های صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از روش های نوین آبیاری است.

مهندس هاشم آبادی اظهار داشت: شهرستان جوین یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان خراسان رضوی است که مساحت اراضی آبی جوین ۳۰ هزار و ۵۶۲ هکتار و مساحت اراضی دیم آن 2 هزار و ۶۷۳ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین تصریح کرد: در این شهرستان حدود ۳۶۱ حلقه چاه و ۷۱ رشته قنات وجود دارد که از این منابع آبی حدودا ۱۸۵ و 9 دهم میلیون متر مکعب در سال آب استحصال شده و به مصرف کشاورزی می رسد.

هاشم آبادی یادآورشد: با توجه به خشکسالی های پیاپی و افت شدید سطح منابع آبی شهرستان جوین از نظر منابع آبی در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد و سالانه حدود 85 صدم متر از سطح منابع آبی شهرستان کم می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین راه های صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از روشهای نوین آبیاری است، بیان داشت: با استفاده از این روش راندمان آبیاری افزایش یافته و از هدر رفت آب در مسیر انتقال و همچنین توزیع آب در مزرعه جلوگیری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین افزود: یکی از برنامه هایی که مدیریت جهاد کشاورزی جوین به جد پیگیر آن می باشد، ترغیب و تشویق کشاورزان به استفاده از سامانه های نوین آبیاری است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته بالغ بر ۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان جوین مجهز به سیستم های نوین آبیاری شدند و امسال نیز با در نظر گرفتن سهمیه هزار هکتاری برای شهرستان جوین، تاکنون ۹۸۰ هکتار از این سهمیه جذب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: شهرستان جوین با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی، رتبه اول استانی در زمینه جذب اعتبارات آبیاری را به خود اختصاص داده است و بیش از ۴۰ پرونده آبیاری تحت فشار به مساحت ۷۰۰ هکتار نیز در دست بررسی و مطالعه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.