با توجه به تماس بی نتیجه عربستان و قطر که گویا به خواست آمریکا صورت گرفت و نیز جدی نبودن واشنگتن در حل این بحران باید گفت بحران محور سعودی-قطری در جا می‌زند.

بازگشت اختلاف محور سعودی-قطر به خانه اول

به گزارش قدس آنلاین،  با توجه به تماس اخیر عربستان و قطر که به نظر می رسد به خواست آمریکا صورت گرفت و بی حاصل ماند، و جدی نبودن واشنگتن در حل این بحران به نظر می رسد روند حل و فصل بحران محور سعودی- قطری در جا می زند.

تلاش بی حاصل برای ذوب کردن یخ روابط

تماس اخیر عربستان و قطر چیزی جز پاسخ با اکراه به تمایل آمریکا برای ذوب کردن یخ روابط نبود؛ روابطی که همچنان متزلزل بوده و میانجیگری ها در حل و فصل اختلافات دو طرف تاثیری نداشته است.

به نظر می رسد روند بحران محور سعودی و قطری همچنان مانند روزهای نخست در انتظار موارد غیرمنتظره و تحولاتی است که از نظر سرعت فراتر از هرگونه پیش بینی منطقی روند تحولات است.

احتمال شدت یافتن بحران سعودی-قطری

در این میان تحولات دو روز پیش یا همان تماس تلفنی سعودی- قطری نشان داد تلاش برای حل و فصل این بحران با موانع و مسیر طولانی روبه رو است و احتمال شدت پیدا کردن این بحران وجود دارد.

در همین ارتباط اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان تصویر روشنی از بحران ارائه کرد. وی گفت: ما هنوز در مسیر تصمیم گیری در خصوص اختلاف با قطر هستیم و تا زمانی که قطر به خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف کمک به تروریسم و افراط گرایی و تامین مالی آن پاسخ ندهد، مواضع ما مانند قبل ادامه خواهد داشت.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در عربستان گفت، ما جدیت در حل و فصل بحران را طبق اصولی مورد نظر همه کشورهای جهان، خواستاریم و این اصول همان توقف حمایت از تروریسم و تامین مالی آن و خودداری از میزبانی از برخی اشخاص مورد نظر و نیز جلوگیری از توسعه دایره افراط گرایی و دست برداشتن از دخالت در مسائل دیگران است.

نارضایتی ریاض از لحن برتری جویانه قطر

به نظر می رسد بیشترین چیزی که موجب تحریک و نارضایتی ریاض شده است لحن برتری جویانه امیر قطر در تماس تلفنی و تمایل برای گفت وگو و بررسی خواسته های محور سعودی بود و اینکه وی بر حاکمیت کشورها تاکید داشت و چه بسا این «توهین» عمدی از سوی قطر بود که موجب شد عربستان هرگونه گفت وگو و یا تماس با دوحه را متوقف کرده و ادامه آن را به اعلام مواضع علنی قطر مشروط کند.

اینکه واقعیت گفت وگوی امیر قطر و محمد بن سلمان در تماس تلفنی چه بود، مشخص نیست اما تقریبا تردیدی وجود ندارد که این تماس بر اساس درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.

از سوی دیگر به نظر می رسد روسیه بی توجهی آمریکا را فرصت مناسبی برای بهره برداری از اختلاف بین چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس می داند تا با استفاده از آن دستور کار خود را در سوریه تقویت کند و این چیزی است که می توان از اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در پی دیدار با عادل الجبیر در جده متوجه شد و پی برد که حل و فصل بحران کنونی بین محور سعودی و قطر در دستور کار سیاسی مسکو یک موضوع  ثانوی به شمار می آید.

به هر حال با توجه به ناکامی میانجیگری ها برای حل و فصل این بحران و با در نظر گرفتن جنگ سیاسی و رسانه ای بین دو طرف هرگونه احتمال شدت پیدا کردن بحران کنونی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.