رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در نشست مشترک با اعضای کانون وکلا اظهار داشت:شورا به عنوان پارلمان محلی باید همان وظیفه ای را نسبت به شهرداری داشته باشد که پارلمان کشوری نسبت به رییس جمهوری.

نهادینه شدن جایگاه قانونی شوراها با حمایت حقوقدانان

به گزارش قدس آنلاین، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در اولین نشست کمیسیون که با حضور نمایندگانی از اعضای کانون وکلا امروز بیستم شهریور ماه برگزار شد با ابراز امیدواری از حضور بیشتر حقوقدانان در مجامع قانونگذاری اظهار داشت: اگر اعضای ۲۱ نفره شورای کنونی و شهردار که در کمال همدلی و هماهنگی هستند نتوانند این جایگاه را نهادینه کنند که برای دوره های بعد بسیار سخت خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: هنوز مشخص نیست که آیا اعضای شورا می توانند در انتصابات معاونین شهردار و شهرداران مناطق دخالت داشته باشند. در حالی که در دوره اول شورا چنین مصوبه ای بوده که نه رد شده و نه اجرا.

ابراهیم امینی در ادامه افزود: شورا به عنوان پارلمان محلی می بایست همان وظیفه ای را نسبت به شهرداری داشته باشد که پارلمان کشوری نسبت به رییس جمهوری دارد.

امینی افزود: از دوستان حقوقدان انتظار داریم مطالعه ای تطبیقی با شهر های مختلف دنیا در رابطه با ساختار شناسی شورا و ارتباط شهرداری و شورا انجام دهند تا از این طریق به ما کمک کنند.

خیلی از مشکلات و چالش ها از راه قانونگذاری حل خواهد شد و از این رو نقش حمایتی حقوقدانان بسیار حائز اهمیت است.

امینی خاطر نشان کرد: در این ۴ سال در شورا به روی وکلا باز خواهد بود تا بتوانیم از نظرات کارشناسی این عزیزان استفاده کنیم.

علی اعطا سخنگوی شورا نیز که در نشست شورا با کانون وکلا شرکت داشت گفت : ظرفیت اجتماعی شورا باید مورد توجه بوده و با توجه به مشارکت همگانی شهروندان در انتخابات اخیر انتظار داریم تثبیت پارلمان محلی به عنوان یک اولویت مد نظر قرار گیرد.

اعطا به عنوان عضو کمیسیون حقوقی گفت : ما هنوز با تدوین جایگاه شورا به عنوان پارلمان محلی فاصله داریم و باید به پشتوانه رای مردم و یکدست بودن شورا و نیز حضور کارشناسان حقوقدان به این مهم برسیم.

سجادی عضو کانون وکلا نیز اظهار داشت: آموزش حقوق شهروندی یکی از الزامات امروز زندگی شهری است. یکی از اساسی ترین حقوق شهروندان بهره مندی از هوای پاک است حال آنکه در زمستان با پدیده ی وارونگی و در تابستان با وجود سفید بالک ها این حق از شهروندان سلب شده است. لذا شورا باید اهتمام ویژه ای به مسئله حقوق شهروندان باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.