رشت- مدیر کل زندان های گیلان گفت: در زندان آموزش مهارت های مختلف که منتهی به اشتغالزایی و کسب درآمد برای زندانیان شود زمینه جلوگیری از بازگشت مجدد را فراهم خواهد آورد و کسب مهارت و اشتغالزایی باید به یک فرهنگ پایدار در زندان تبدیل شود .

اشتغال مولد و پایدار زمینه عدم بازگشت مجدد زندانی را فراهم می کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، شاید وقتی صحبت از زندان می  شود حصار و دیوار و رنج دوری از خانواده و هزاران آسیب اجتماعی ناشی از در بند بودن به خود زندانی و در بیرون ار محیط زندان به خانواده های زندانیان در ذهن ها متبادر می شود ولی امروز در جریان بازدید از زندان ضیابر شاهد  بودیم که زندانی اگر دغدغه نان و ناموسش را داشته باشد حتی اگر در قفس روزگار به طریقی حبس شده باشد مردانه برای لقمه ای نان حلال و کاهش آلام خانواده اش حتی در همان بند  تلاش میکند تا چرخ زندگیش بچرخد و خانواده اش غیر از رنج دوری و  نگاه سنگین مردمان آسیب های دیگر را تجربه نکند وزندان ضیابر نیز مرکز امنی برای اشتغال زندانیان است  حیاط  زندان تبدیل به یک مزرعه با استخر ماهی، پرورش اردک، گلخانه، باغ پرندگان و پرورش سبزیجات  و زنبور عسل تبدیل‌شده است. باید به این‌ها قالیبافی و کارگاه ساخت سنگ بلوک را نیز اضافه کنید.در گوشه ای نیز نگهداری گوسفند ، به چشم میخورد ، به هر حال زندان ضیابرنمونه ای موفق از حرفه آموزی زندانیان در بند است که با پر کردن اوقات فراغتشان آلام روحیشان کاسته میشود.

نشست صمیمی مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان با اصحاب رسانه ظهر روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در محل ندامتگاه غرب گیلان در ضیابر برگزار شد. ندامتگاه غرب گیلان در ضیابر، اولین زندان ۲ طبقه گیلان است که زندانیان محکوم جرائم غیرعمد و جرائم عمد جدا از هم نگهداری می شوند. در این زندان زندانیان شهرهای صومعه سرا ، فومن ، شفت و ماسال نگهداری می شوند.

سید حمید حسینی مدیر کل زندانهای استان گیلان با اشاره به حوزه کارهای حمایتی و صیانتی در زندانهای استان گیلان گفت: سازمان زندانها که به نوعی اجرای مجازات را به عهده دارد با نگهداری صحیح محکومین در محیط زندان یا بازداشتگاه ها علاوه بر برآورده کردن نیازهای زیستی و عاطفی زندانیان؛ امنیت و آسایش جامعه را نیز فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه امروز زندانها کارکرد پیشگیری خاص و عام را توامان بر عهده دارند، اذعان کرد: تمام اهداف سازمان زندان ها این است که با تکیه بر اصلاح و تربیت محکومین طوری عمل کنند تا زندانیان سعادتمندانه به چرخه جامعه بر گردند .

کسب مهارت و اشتغالزایی باید به یک فرهنگ پایدار در زندان تبدیل شود

وی به نقش و اهمیت مهارت آموزی اشاره کرد وگفت: در زندان آموزش مهارت های مختلف که منتهی به اشتغالزایی و کسب درآمد برای زندانیان شود زمینه جلوگیری از بازگشت مجدد را فراهم خواهد آورد و کسب مهارت و اشتغالزایی باید به یک فرهنگ پایدار در زندان تبدیل شود .

حسینی نیاز امروز زندانیان را کسب مهارت های مختلف دانست و افزود: زندان میتواند بهترین فرصت و مکان برای حرفه آموزی مددجو باشد که به فرا خور ظرفیت و توانمندی خود می تواند حرفه ی مورد نظر را فرا گرفته و پس از تحمل کیفر با دستی پر و اراده قوی به دنبال کار و کسب روزی حلال می رود.

وی با بیان اینکه امروز در زندانهای گیلان اردوگاه های کاردرمانی وجود دارد گفت: اردوگاه حویق آستارا از جمله مراکزی است که متهمین مواد مخدر جهت باز توانی و باز آموزی در آنجا نگهداری می شوند و در این اردوگاه علاوه بر مراقبت های اجتماعی مراقبت های بعد از خروج نیز صورت می گیرد که جا دارد مسئولان در اجرای هر چه بهتر این وظیفه آرمانی و قانونی همراه ما باشند.

مشکلات زندانیان در حوزه سلامت روانی زندانی بر عهده مددکار است

وی در بخش دیگر صحبت هایش به نقش مددکار  اجتماعی در  بحث بهداشت و سلامت روحی و روانی آنها اشاره کرد و گفت: متاسفانه زندانی به محض ورود به زندان دچار اضطرابهای روحی و روانی میشود و مددکار تنها گزینه است که میتواند به آنها کمک کند.

اشتغال ۲۰۰۰ هزار زندانی در ۶۶ کارگاه  

حسینی با اشاره به اینکه یکی از ضروریات بخش حبس مسئله اشتغال و حرفه اموزی است، خاطر نشان کرد: ما در حوزه اشتغال به دنبال اشتغال مولد و پایدار برای زندانیان هستیم تا علاوه بر پر کردن اوقات فراغتشان ، محرومیت های مالی خود و خانواده شان را پر کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زندان های گیلان به لحاظ  اشتغال زندانیان به ۴ بخش تقسیم شده اند خاطر نشان کرد: شرق گیلان(لاهیجان) غرب گیلان(ضیابر)شمال (اردوگاه حویق ) و زندان مرکزی لاکان از جمله مراکز مرکزی هستند که در حوزه اشتغال زندانیان فعالیت میکنند.

مدیر کل زندانهای گیلان با بیان اینکه ۱۳ مرکز اشتغال با ۵۴ کارگاه و ۱۷ رشته شغل برای مردان زندانی برنامه ریزی شده است، گفت: در ضیابر ؛ صنعت میکانیکی، در انزلی ، ساعت سازی ، در زندان مرکزی و فومن ، خیاطی و در زندان ضیابر و لنگرود پرورش کرم ابریشم ؛ بخش کشاورزی و مرغداری در حویق و لاهیجان  ، برنجکاری در ضیابر ، جنگلکاری در حویق ، زندان مرکزی و لاهیجان و علاوه بر اینها در بخش قالیبافی ، معرق کاری و صنایع چوب را آموزش می دهیم و به دنبال گسترش هر چه بیشتر این مشاغل هستیم.

حمید حسینی از اشتغال زندانیان زن سخن گفت و افزود: آموزش قالیبافی ، گلیم بافی ، سبد بافی و حصیر بافی نیز در ندامتگاه زنان رایج است و در حال حاضر چندین فرش قیمتی ابریشمی توسط دستان پرتوان قالیبافان زن زندانی در حال اتمام است.

تمام درآمد فروش متعلق به زندانیان است

وی از طرح ها و تفاهنامه های همکاری سازمانهای فنی و حرفه ای ، جهاد کشاورزی و انجمن حمایت از زندانیان با زندان های استان گفت و افزود : در قالب این تفاهمنامه ها ؛ قرارداد با سازمانها بسته میشود و سرمایه گذار طرح معرفی شده و قرادادها منعقد می شود و تمام درآمد فروش نیز متعلق به خود فرد زندانی است.

حسینی افزود: در شش ماه امسال بیش از ۲ هزارو ۳۰۰ نفر در دوره های مهارت آموزی شرکت کردند و گواهینامه مهارت دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در این گواهینامه نامی از زندان ذکر نمیشود گفت: زندانی بعد از رهایی میتواند با همین گواهینامه ها و حمایت هایی که بعد از خروج توسط زندان صورت میگیرد به چرخه سعادتمندانه زندگی برگردد.

پرداخت وام اشتغال به زندانیان

وی همچنین از اعطای تسهیلانت به زندانیان خبر داد و گفت: پرونده زندانیان آزادشده در کمیسیون ویژه بررسی می‌شود و برای ادامه کار خود در بیرون از زندان تسهیلات دریافت می‌کنند.

حسینی همچنین تجمیع و ساماندهی و استاندارسازی زندان ها را یکی از اولویت‌های سازمان مربوطه خود عنوان کرد.

وی همچنین به تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور اشاره کرد و گفت:  افرادی که خواهان ادامه تحصیل باشند این امکان برایشان فراهم می‌شود.

بیسوادی در زندان ضیابر ریشه کن شده است

حسینی ادامه داد: در همکاری با نهضت سوادآموزی در زندان ضیابر بی‌سواد نداریم.

او با بیان اینکه ارتباط با زندانیان بسیار نزدیک است و ما آن‌ها اعتماد و محبت می‌کنیم گفت:  اگر خود زندانی حرفه‌ای بلد باشد و بخواهد کار انجام دهد ما برای او شرایط را فراهم می‌کنیم.‌

بازدید خبرنگاران از ندامتگاه ضیابر

بعد از پایان نشست جمعی از خبرنگاران از نزدیک با حرفه آموزی زندانیان غرب گیلان آشنا شدند.

خبرنگار: مریم رفیعیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.