مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: پس از اجرای برجام، دسترسی‌های تکمیلی زیادی در ایران داشته‌ایم.

به گزارش قدس آنلاین،  یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز خود در وین با اشاره به آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی گفت: «در این آزمایش جدید که ششمین و بزرگترین آزمایش از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون به شمار می رود، کاملاً به مطالبات مکرر جامعه بین المللی بی اعتنایی شده است. ماه گذشته، تیم (مختص) کره شمالی در بخش پادمان ها تشکیل شد. هدف، ارتقاء توانایی ما برای نظارت بر برنامه هسته ای کره شمالی و حفظ آمادگی خود برای بازگشت احتمالی (بازرسان) آژانس به این کشور، به محض امکان پذیر شدن این موضوع بر اثر تحولات سیاسی است. از کره شمالی می خواهم کاملاً از همه قطعنامه مرتبطِ شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی تبعیت کند. نهایتاً از همه شما دعوت می کنم در همایش علمی تکنیک های هسته ای در سلامت بشر در سال ۲۰۱۷ که سه شنبه هفته آینده آغاز می شود، شرکت کنید. اکنون خوشحال می شوم که به سؤالات شما خبرنگاران پاسخ دهم.  

در ادامه خبرنگاری از آمانو پرسید: نظر به سفر اخیر نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به وین، ممکن است توضیح دهید آیا ایشان، به نمایندگی از آمریکا مطالبه خاصی از آژانس داشتند؛ چون نیکی هیلی سپس بازرسی از اماکن نظامی ایران را خواستار شد. شما در بیانیه امروزتان اعلام کردید آژانس، دسترسی تکمیلی به سایت ها و دیگر اماکن را ادامه خواهد داد. آیا این، شامل سایت های نظامی نیز خواهد شد؟

آمانو پاسخ داد: نخست، در خصوص بازدید نیکی هیلی از وین باید بگویم ما هر چند وقت یکبار با کشورهای عضو (آژانس بین المللی انرژی اتمی) تعامل داریم و این نیز یکی از موارد تعامل بین کشورهای عضو با آژانس بود. تا جایی که می دانم، هدف نیکی هیلی از سفر به وین، کسب اطلاعات است و او سؤالات بسیاری پرسید. ما نیز پاسخ های مبتنی بر واقعیت به سؤالات او دادیم. شیوه آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که محتوای (گفتگوها در این) تعامل دیپلماتیک را فاش نمی کند.  

در پاسخ به سؤال دوم شما مبنی بر اینکه آیا بیانیه من شامل سایت ها و اماکن غیرنظامی نیز می شود یا خیر، باید بگویم از زمان روز اجرای (توافق هسته ای) در سال ۲۰۱۶ میلادی، آژانس بین المللی انرژی اتمی پروتکل الحاقی را در ایران اجرا کرده است. در اجرای پروتکل الحاقی، زمانی که نیازی را شناسایی می کنیم، فرصت لازم برای شفاف سازی را فراهم می کنیم و دسترسی را خواستار می شویم.

 وی تاکید کرد: ما همچنین بین سایت ها و اماکن غیرنظامی و نظامی تفاوت قائل نمی شویم. این اصل به خوبی جا افتاده است و شامل همه کشورها، از جمله ایران می شود.  

خبرنگار آسوشیدپرس به آمانو گفت: شما در بیانیه خود گفتید ایران به تعهدات هسته ای تشریح شده در برجام عمل کرده است، اما در گزارش هایتان بسیار محتاط بودید که از اینگونه اصطلاحات و تعابیر، استفاده نکنید و خودتان را به گزارش کردن آنچه دیده اید، محدود کردید. ممکن است این تفاوت رویکرد بین بیانیه و گزارش ها را شرح دهید. آیا سخنان شما اصولاً بدین معنا است که ایران به توافق هسته ای عمل کرده است؟

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هیچ تفاوتی (بین گزارش و بیانیه) وجود ندارد و این نخستین بار نیست که بیانیه صادر می کنم. در بیانیه خود گفتم تعهدات هسته ای که ایران آنها را تحت برنامه جامع اقدام مشترک پذیرفته، اجرایی شده است. همچنین در گذشته گفتم برنامه جامع اقدام مشترک اجرا شده است. همه تعهدات هسته ای که ایران پذیرفته، اجرا شده است.  

خبرنگار رویترز گفت: در خصوص تعامل و گفتگوهایتان با نیکی هیلی، اشاره کردید که محتوای گفتگوها محرمانه است؛ اما نیکی هیلی پس از بازگشت به آمریکا علناً گفت صدها سایت با فعالیت های مشکوک (در ایران) وجود دارند که آژانس از آنها بازدید نکرده و این مشکل ساز است. واکنش شما به این اظهارات چیست؟

یوکیا آمانو پاسخ داد: من درباره اظهارات نیکی هیلی اظهار نظر نمی کنم. بنابراین اگر سؤالاتی درباره اظهارات هیلی دارید، لطفاً از خود او بپرسید. باید بگویم «سایت مشکوک»، ادبیات رایج در پادمان (هسته ای) نیست. ما می گوییم زمانیکه نیازی را شناسایی کنیم، به کشورها و در این مورد خاص، ایران، فرصت شفاف سازی می دهیم و هر زمان که نیازی احساس کنیم، دسترسی (به سایت ها) را درخواست می کنیم. همچنین برای رسیدن به نتایج کلی تر، باید دسترسی های تکمیلی بسیاری داشته باشیم؛ ما هم اکنون و پس از روز اجرا (توافق هسته ای)، دسترسی های تکمیلی زیادی در ایران داشته ایم و کماکان نیز دسترسی های تکمیلی بسیاری در ایران خواهیم داشت. در خصوص سایر کشورها نیز روال به همین شکل است. در خصوص سایر کشورها مانند ژاپن و آلمان نیز  به همین شکل، ما پیش از نتیجه گیری کلی، از دسترسی های تکمیلی بسیاری در چارچوب پروتکل الحاقی برخورداریم. این، رویه استاندارد آژانس بین المللی انرژی اتمی است.  

خبرنگار دیگری پرسید: آیا این بدین معنا است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر، هیچ گونه فعالیت مشکوکی را که نیازمند دسترسی به سایت های نظامی (ایران) باشد، تشخیص نداده است؟  

یوکیا آمانو گفت: من نمی گویم که آیا سایتی مشکوک است یا خیر، زیرا این جزء مفاهیم آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. ما از کشورها و در این خصوص ایران، اظهاریه دریافت و آن را بررسی می کنیم؛ زمانیکه نیازی را شناسایی کنیم، به ایران فرصت شفاف سازی می دهیم و سپس دسترسی را درخواست می کنیم. روند کار به این شکل است و این روند ادامه خواهد یافت. ما تاکنون نیز دسترسی های بسیاری داشته ایم و کماکان این دسترسی ها را خواهیم داشت و بین سایت ها و اماکن غیرنظامی و نظامی تفاوت قائل نیستیم.  

آمانو: دسترسی های ما در ایران به مراتب بیشتر از دیگر کشورها بود 

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درباره دسترسی به پایگاه های نظامی به عنوان بخشی از بازرسی های انجام شده در ایران گفت در خصوص شماری از برخی دسترسی های مکمل، باید بگویم این بخشی از اطلاعات محرمانه پادمان ها به شمار می آید و نمی توانم بگویم چند دسترسی مکمل انجام داده ایم. با این حال، می توانم این را بگویم که دسترسی های مکمل زیادی انجام شده است و ما دسترسی های آزادانه تری در مقایسه با دیگر کشورها با برنامه های هسته ای گسترده داشته ایم.

وی افزود در خصوص پایگاه های نظامی نیز باید بگویم چیزی که در حال حاضر می توانم بگویم این است که ما دسترسی های مکمل بسیاری از زمان «روز اجرا» در سال ۲۰۱۶ داشته ایم. فعالیت های راستی آزمایی براساس پروتکل در جریان است و پروتکل الحاقی را به شکلی که برای دیگر کشورها اجرا می کنیم، اجرا خواهیم کرد به این معنی که ما تفاوتی بین سایت ها و مکان های نظامی و غیر نظامی نداریم.  

آمانو گفت درباره بازدیدهای مکمل منظور این است که نمی توانم بگویم آژانس چند بار دسترسی مکمل داشته است ولی تعداد آن به مراتب بیشتر از کشورهای دیگری است که برنامه اتمی گسترده دارند. صحبت من درباره نظامی و غیر نظامی نبود بلکه درباره شمار این دسترسی‌ها بود که در مقایسه با دیگر کشورها، به مراتب بیشتر بود.  

آمانو در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی براینکه آژانس چه زمان می تواند نتیجه کلی تری درباره برنامه اتمی ایران داشته باشد؟ گفت این سوال بسیار سخت است و نمی توانم دقیق بگویم ولی می توانم بگویم سالها طول می کشد و طولانی خواهد بود. این چیزی است که می توانم بگویم.  

وی ادامه داد ما چنین طرحی نداریم که بگوییم چه زمانی می توانیم نتیجه گیری کلی تری را بگیریم. این کار، سالهای زیادی زمان می برد.  

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اینکه آیا دسترسی های مکمل بر اساس اطلاعات به دست آمده از دوران پسابرجام است یا اطلاعات پیش از آن گفت بسیاری از دسترسی های مکمل بر اساس پروتکل الحاقی است که دریافت، ارزیابی و بعد شناسایی می کنیم. فرصتی برای شفاف سازی ارائه می کنیم و درخواست دسترسی را می دهیم. اینها مربوط به قبل از پروتکل نیستند و بعد از اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران انجام می شود. دسترسی جامع بخشی از اجرای پروتکل الحاقی است.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، یوکیو آمانو درباره درک همه اعضای برجام از نحوه بازرسی ها و دسترسی ها گفت بسیار خوشحالم که این اطلاعات را در میان می گذارم. دیروز در سمیناری درباره اشتراک اطلاعات در خصوص پادمان ها حضور داشتم و به چنین دیدارها و اطلاع رسانی ادامه می دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.