دونالد ترامپ در حالی استراتژی جدیدش را منطقه‌ای دانسته که کشورهای مهمی مانند چین و روسیه مخالفت خود را با آن ابراز کرده‌اند بنابراین ممکن است راهبرد آمریکا رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را در افغانستان تشدید خواهد کرد.

استراتژی ترامپ و احتمال تشدید رقابت قدرت‌های منطقه‌ای در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام استراتژی این کشور در قبال افغانستان گفت: «هدف اصلی آمریکا باید شکست القاعده و نابود کردن پناهگاه‌های امن آن در پاکستان و جلوگیری از بازگشت القاعده به افغانستان و پاکستان باشد».

وی گفته بود که «پس از سال‌ها کسب نتایج نامطلوب، ما نمی‌توانیم چک سفید امضای را در اختیار (پاکستان) قرار دهیم، به عنوان رئیس جمهور بزرگترین وظیفه من این است که از مردم آمریکا محافظت کنم، با این حال حضور ما در افغانستان به معنی کنترل این کشور و دیکته کردن آینده آن نیست».

این سخنان را رئیس جمهور آمریکا در حین اعلام «استراتژی منطقه‌ای» برای افغانستان بیان کرد، با این حال این اظهارات ترامپ در سال ۲۰۱۷ بسیار به گفته‌های باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ شبیه بود.

ترامپ نیز پس از شش ماه بررسی در ۲۱ آگوست سال جاری میلادی، «استراتژی منطقه‌ای» خود برای افغانستان را اعلام کرد.

گرچه ترامپ اظهارات تندی را علیه پاکستان و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی مطرح کرد اما در اعلام استراتژی خود از ارائه جزئیات خودداری کرد و  پس از گذشت سه هفته، همچنان جزئیات این استراتژی مشخص نیست.

فشار به پاکستان

ملموس‌ترین اقدام علیه پاکستان یک هفته پس از اعلام استراتژی با تعلیق ۲۵۵ میلیون دلار از کمک‌های آمریکا به این کشور انجام شد.

واشنگتن پرداخت این کمک‌ها را به اقدامات کافی اسلام‌آباد علیه گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان مشروط کرد. پیش از این نیز «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به دلیل اینکه پاکستان اقدامی علیه «شبکه حقانی» نکرده بود، ۵۰ میلیون دلار باقیمانده از کمک‌های مالی سالانه به این کشور را پرداخت نکرد.

گفتنی است که این اقدام نیز چیز جدیدی نبوده و پیش از این در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، اوباما نیز بخشی از کمک‌های مالی «صندوق حمایت نیروهای ائتلاف» را به پاکستان پرداخت نکرد.

با این حال ترامپ سخنان سختی را علیه پاکستان بیان کرده اما هنوز مشخص نیست که سرانجام اقدامات احتمالی ترامپ چه خواهد شد.

دونالد ترامپ در سخنرانی اعلام استراتژی‌ خود تصریح کرد که پاکستان در خاک خود پناهگاه‌های امن در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد و واشنگتن دیگر در برابر این اقدامات اسلام‌آباد سکوت نخواهد کرد.

«جاشوا وایت» مدیر امور جنوب آسیا در شورای امنیت ملی باراک اوباما در این باره گفت: بعید است که افزایش فشارها بر پاکستان همکاری‌های این کشور را در زمینه‌ امنیتی در پی داشته باشد.

این مقام ارشد سابق آمریکا تصریح کرد: پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در پاکستان به مخالفان مسلح دولت کمک می‌کنند، اما فکر نمی‌کنم این پناهگاه‌ها برای آن‌ها نقش حیاتی داشته باشد، بنابراین اگر فشارها بر پاکستان نتیجه هم داشته باشد، تاثیر قابل توجهی در وضعیت افغانستان نخواهد داشت.

استراتژی ترامپ منطقه‌ای نیست

دولت ترامپ درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان گفته که این راهبرد رویکردی منطقه‌ای دارد اما در سه هفته اخیر مشخص شده است که این استراتژی از حمایت و همکاری کشورهای منطقه برخوردار نیست.

روسیه این استراتژی را «بن بست» دانسته و چین هم به حمایت از پاکستان پرداخته و اظهار کرده که «تلاش‌های» اسلام‌آباد در زمینه مبارزه با تروریسم قابل تقدیر است.

با این حال استراتژی جدید ترامپ رقابت کشورهای منطقه در افغانستان و تاثیر آن را در وضعیت کنونی این کشور در نظر نمی‌گیرد و راهبرد جدید آمریکا ممکن است رقابت قدرت‌های منطقه و فرامنطقه را در افغانستان تشدید کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.