مشهد-از تمام دار و ندار روستای «دهرود» حالا دیگر نه «ده» مانده است و نه «رود»! ساکنین «دهرود» امروز فقط میراثدار یک دنیا محرومیت از همه دار و ندار این روستا شده‌اند.

«دهرود» دیگر نه «ده» دارد نه «رود»

قدس انلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته‌نیا: آلونک‌های ۴۰ تا ۵۰ متری غیر مقاوم که دیوار به دیوار هم سبز شده‌اند، کوچه‌های باریک، بلند، خاکی و ناهموار، جوی‌های پر از فاضلاب در کنار محرومیت از آب آشامیدنی سالم، نبود بهداشت محیط و جای خالی امنیت تنها بخشی از دارایی‌های ساکنین دهرود شده است.
اهالی اینجا جدا از نان برای خرید آب آشامیدنی بی‌بو، بی‌رنگ، و بدون املاح هم باید در صف بایستند صف‌هایی که به دلیل شرایط اقتصادی پایین قطعاً خارج از توان همه اهالی است.
این در حالی است که «دهرود» تنها منطقه‌ای است که میان دو منطقه که آب شرب سالم دارند، واقع شده اما خودش از نعمت آب شرب بی‌بهره است.

عمق محرومیت در لبه کال

وقتی به سراغ اهالی دهرود می‌رویم دل پردردی دارند. یکی می‌گوید: «انگار «دهرود» جزئی از مشهد محسوب نمی‌شود».
یکی دیگر هم می‌افزاید: «لابد ما روی کره مریخ هستیم که کسی به داد ما نمی‌رسد و صدای اعتراضمان را هیچ مسئولی نمی‌شنود.»
یکی هم با اظهار گلایه مندی می‌گوید: «ما هیچ وقت درست نفهمیدیم دلیل متفاوت ‌بودن «دهرود» با سایر روستاهای همجوار چیست؟».
اما گواه ادعای همه آن‌ها وضعیت اسفبار زندگی در مقایسه با روستاهایی که عمر کمتر از دهرود را دارند.
عمق این محرومیت‌ها در انتهای کوچه‌های فرعی کاملاً قابل مشاهده است.
جایی که مردم در لبه کالی پر از زباله زندگی می‌کنند و با موش و مار و معتادان کلنجار می‌روند.
آنان از ورود این حشرات موذی به داخل خانه‌هایشان در امان نیستند و از ترس سرقت وسایل اندک زندگی، یک شب هم نمی‌توانند بیرون از خانه سپری کنند.
اینجا زباله و فاضلاب جزو لاینفک محیط زیست شهری است در حالی که با همان شرایط اقتصادی نامناسب پول جمع‌آوری زباله را به زور می‌دهند و تنها فایده‌ای هم که آب لوله کشی بی کیفیت آنجا دارد تولید فاضلاب است.

 کابوس دردناک خطر سلامتی کودکان

یکی از زنانی که مشغول رفت و روب کوچه است در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: نگرانی از حفظ سلامتی کودکان مان که هر روز در فاضلاب‌های رها شده و زباله‌های کال بازی می‌کنند کابوسی غیرقابل تحمل است.
او که دارای پنج فرزند است می‌افزاید: تنها گناه مردمان ساکن در حاشیه روستاهای حاشیه شهر فقر و نداری است.
زن جوان دیگری هم از وضعیت غیربهداشتی آب شرب در این منطقه گلایه می‌کند و می‌گوید:‌ای کاش تنها یک لیوان آب شرب دهرود به دست مسئولان می‌رسید تا بفهمند مردم ساکن در این روستا از چه آبی در ۲۴ ساعت از شبانه‌روز استفاده می‌کنند.
او با بیان اینکه به دلیل کیفیت نامناسب، آب شرب اینجا را نه تنها چای بلکه برای غذا هم نمی‌توان استفاده کرد، اظهار می‌دارد: با این شرایط کودکان ما مجبورند برای رفع تشنگی از این آب استفاده کنند.
به گفته وی املاح این آب آن قدر سنگین است که شما بعد از استحمام هم روی پوست بدنتان یا از شوره سرتان متوجه این املاح می‌شوید.
وی ادامه می‌دهد: اکثر ساکنان دستگاه تصفیه آب برای منزل گذاشته‌اند اما با این حجم املاح دستگاه‌های خانگی هم پاسخگو نیستند.

انتظار هر روزه تخریب خانه‌ها

مرد میانسالی هم به بلاتکلیفی ساکنین حاشیه نشین این روستای حاشیه شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: ساکنین این خانه‌ها هر روز در انتظار تخریب خانه‌هایشان هستند.
او با اشاره به بنیه پایین اقتصادی خانوارها می‌افزاید: این در حالی است که اغلب مردم حتی برای تأمین نان شب خودشان مشکل دارند.
مرد موتور سواری هم به اوضاع ناامنی در این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: وفور معتادان، خانه‌های متروکه، زمین‌های مخروبه و کال پر از مشکل کشف رود امنیت شب و روز اینجا را از بین برده است.
یکی از ساکنان قدیمی دهرود هم می‌گوید: هر خانه برای جمع‌آوری زباله‌های دو روز در هفته‌اش باید ماهانه چهار هزار تومان پرداخت کند در حالی که جمع‌آوری زباله در شهرک مهرگان و در فاصله کمی از ما چون جزو شهرداری است به طور رایگان و هر روزه انجام می‌شود.
به گفته وی مسئولان مدعی‌اند ما در منطقه منفصل شهری واقع شده‌ایم، یعنی هم قبل از ما و هم بعد از ما زیرمجموعه شهرداری هستند اما ما محروم از خدمات شهرداری هستیم.
او از شیوع سالک و بیماری‌های واگیردار به عنوان مشکل دیگری یاد می‌کند و اظهار می‌دارد: اگر به‌واسطه این نبود توجه و رسیدگی، یک بیماری واگیردار مثل سالک شایع شود درست است که اول این منطقه درگیر می‌شود ولی ممکن است خطرش تمام مشهد را تهدید کند.

اعتبار ویژه برای نوسازی شبکه‌های فرسوده آب

گزارشگر ما برای پاسخ به مشکلات مطرح شده در این گزارش به سراغ بخشدار مرکزی مشهد می‌رود.

رستمی در گفت‌وگو با گزارشگر ما ضمن تایید مشکل آب شرب «دهرود» می‌گوید: اداره آب و فاضلاب روستایی، فرسوده بودن شبکه لوله‌کشی آب این منطقه و منفصل بودن از شهر را از دلایل بروز این مشکل عنوان می‌کند.
این مقام مسئول از تخصیص اعتبار برای نوسازی شبکه فرسوده توزیع آب در برخی روستاهای حاشیه شهر خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: امسال این اعتبار در سرفصل بودجه روستاها دیده شده است.
وی در ادامه به بحث جایگزینی چاه آب شرب برخی روستاهای مشکلدار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: البته تعداد این روستاها اندک است.
 وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکلات روستاهای حاشیه شهر اظهار امیدواری می‌کند با توجه به افزایش چشمگیر اعتبارات دهیاری‌ها این مشکلات در آینده نزدیک برطرف شود.
بخشدار مرکزی مشهد درخصوص ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه روستاهای حاشیه شهر هم می‌گوید: دهیاران نظارت جدی بر ساخت و سازها در حریم روستا را دارند اما این نظارت در خارج از حریم روستا چون حریم شهر به شمار می‌آیند برعهده شهرداری مشهد است.
وی از راه‌اندازی واحد نظارت بر ساخت و سازها در دهیاری‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: با حمایت دستگاه قضایی اقدامات در خور تحسینی با تشکیل این واحد در روستاها شکل گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.