گچساران- شهرستان گچساران با وجود تولید بیش از ۲۰ درصد نفت و گاز کشور، با بیشترین میزان نرخ بیکاری به ویژه در سال های اخیر مواجه است.

«گچساران» غنی ترین شهر ایران با ۱۷ درصد بیکاری است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در بحث حل معضل اشتغال در گچساران و باشت شاید اولین ایده ای که به ذهن اکثر مردم خطور کند این سوال همیشگی باشد که چرا چند کارخانه بزرگ در این حوزه ها ساخته نمی شود یا چرا پتروشیمی گچساران تکمیل و راه اندازی نمی شود.

 مساله اشتغال را باید از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم؛ اول اینکه اشتغال موجود حفظ شده و دوم  اشتغال جدید ایجاد شود.

هیچ کدام از نماینده های گچساران و باشت در این زمینه موفق نشدند علت هم این بود که نماینده ها مبنا را بر این قرار دادند که امتیازاتی به کارفرمایان بدهند اما امتیاز دادن به کارفرمایان و سرمایه گذاران منجر به این می‌شود که اشتغال موجود با خطر جدی مواجه شود.

وقتی اشتغال موجود با خطر مواجه می‌شود، شاغلان نیز در بازار جذب کارهای جدید و چند شغله می‌شوند ضمن اینکه سقف اضافه کاری‌ها افزایش پیدا می‌کند بنابراین اول باید شرایطی ایجاد کرد که اشتغال موجود حفظ شود و سطح درآمدها ارتقا پیدا کند تا نیروهای بیکار شده و یا کم درآمد شده دوباره وارد بازار کار نشوند.

در این بین باید تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به صورت آزاد و مستقل تشکیل شوند که بتوانند از منافع صنفی نیروی کار حمایت کنند و البته شبکه های اجتماعی کمپین های کارگری را تشکیل داده اند که در گچساران و باشت شاهد آن هستیم و جمعیت این کمپین ها تا مرز ۱۰ هزار نفر رسیده اند ولی اکثرا فقط مشاوره می دهند.

همه می دانیم که موقعیت شهرستان های گچساران و باشت در بخش کشاورزی ممتاز است که به زودی با آبرسانی به زمین های دیم این بخش شکوفاتر می شود.

زمستان چند سال گذشته برای گوجه کاران منطقه لیشتر در گچساران سال اقتصادی خوبی نبود و به دلیل نبود خریدار محصولات آنان حتی با قیمت ناچیز نیز به فروش نرسید و ضرر زیادی متوجه آنان شد.

براساس آمارهای سال ۱۳۹۳ ، در گچساران ۱۷ هزار بیکار وجود داشت و این درحالی بوده که این شهرستان یک چهارم نفت کشور را تولید می کند .

بیژن مهدی پور رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران در تیر ماه ۱۳۹۴ ،گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در گچساران و باشت نرخ بالایی است.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب فرمانده سپاه ناحیه گچساران در سال ۱۳۹۵ با اشاره به بیکاری گفته بود :نرخ بالای بیکاری در گچساران یک معضل است واین درحالی است که عنصرخودباوری را از برخی جوانان گرفته است که این امر بسیار نگران کننده است.

گفتنی است پیش از این غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در مهر ماه ۹۴ گفت: در شرایط غیر تحریم افزون بر ۲۰ درصد نفت کشور در گچساران تولید می‌شود.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد در مرداد ۹۶ در جمع خبرنگاران گفت: نرخ بیکاری در شهرستان‌ گچساران ۱۶ و ۲ دهم درصد است که نرخ بالایی در استان کهگیلویه و بویر احمد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.