یکی از رهبران جنبش صدر با صدور یک بیانیه‌ مدعی شد که‌ ایران در مقابل تعویق همه پرسی به‌ اقلیم کردستان عراق ضمانت می دهد.

ایران در قبال تعویق همه پرسی، به‌ اقلیم کردستان ضمانت می دهد!

به گزارش قدس آنلاین، بهاء العرجی، از چهره‌ های مطرح جنبش صدر با صدور یک بیانیه‌ مدعی شد که‌ جمهوری اسلامی ایران در مقابل تعویق همه پرسی به‌ اقلیم کردستان عراق ضمانت خواهد داد.

بر اساس این گزارش، بهاء العرجی در بیانیه‌ خویش درباره‌ همه پرسی اقلیم کردستان عراق آورده‌ است: همه پرسی بر اساس قوانین بین المللی حق هر ملتی است، در دستور عراق هم هیچ بندی بر ضد آن موجود نیست، اما راهکاری که‌ در حال حاضر اقلیم کردستان عراق در پیش گرفته‌ است غیره‌ قانونی است چون این موضوع ابتدا باید در پارلمان عراق و بعد پارلمان کردستان عراق مطرح می شد و نهایتا به‌ رای گیری گذاشته‌ می شد.

این سیاسی عراقی در ادامه‌ بیانیه‌ خویش اشاره‌ کرده‌ است: اگر می خواهید این همه پرسی متوقف شود باید از دادگاه‌ فدرالی عراق شکایت کنید، برعکس این مسئله‌ همه‌ حرکت ها به‌ نفع همه پرسی است.

وی در ادامه‌ هشدار داده‌ است که‌ بعد از همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مناطق سنی نشین هم به‌ دنبال رفراندوم خواهند بود، آمریکا هم به‌ صورتی پنهانی از این ایده‌ حمایت می کند چون به‌ نفع آنهاست.

العرجی همچنین درخصوص دیدگاه‌ کشورمان مدعی شد: دیدگاه‌ جمهوری اسلامی ایران روشن است و خواهان عقب افتادن همه پرسی است. ایران در مقابل تعویق همه پرسی به‌ برادران کرد ضمانت می دهد. در چند روز آینده‌ هم ابعاد این موضوع بیشتر روشن خواهد شد.

شایان ذکر است که‌ امروز رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق مدعی شدند که‌ حاج سردار قاسم سلیمانی امروز به‌ اربیل سفر کرده‌ تا با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار کند. بارزانی در دیدار چند روز پیش تلویزیونی خویش اعلام کرد بود که‌ ایران اگر بخواهد می تواند نقش میانجی مابین بغداد و اربیل را به‌ منظور رسیدن به‌ یک راهکار منطقی بر عهده‌ بگیرد.

منبع: روداو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.