۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 562374

اصفهان- تولید انبوه ریل ملی در ذوب آهن اصفهان که نقش مهمی در خودکفایی صنعت ریلی کشور دارد، با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه در ذوب آهن اصفهان آغاز شد.

تولید انبوه ریل ملی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، بر اساس قرارداد فروش ریل بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی، ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ تولید می شود تا در خط آهن کشور مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه قرارداد جدید برای تحویل ۲۵ تا ۳۰ هزارتن ریل UIC۶۰ (جهت خطوط بسیار پرسرعت) نیز به زودی بین ذوب آهن اصفهان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منعقد می شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جمع فعالان بازار سرمایه، برگزاری نشست با فعالان بازار سرمایه را یک اقدام مهم در جهت شفاف سازی شرایط این شرکت دانست و گفت: ذوب‌ آهن اصفهان با مشکلاتی مواجه است که ناشی از بدهی ها و بهره های بانکی است اما اقدامات مختلفی برای حل این مشکلات انجام شده که خوشبختانه به تدریج در حال به ثمر نشستن است و آینده بسیار خوبی برای مادر صنعت فولاد کشور رقم می زند.

احمد صادقی با اشاره به تدابیر صورت گرفته جهت کاهش بدهی ها طی ۲ سال گذشته، گفت: اقدامات خوبی جهت پرداخت بدهی های غیر بانکی صورت گرفته و هر چند این بدهی ها صفر نشده اما به حد معقولی رسیده است.

وی افزود: بدهی به برخی معادن کاهش چشمگیری یافته و بدهی به راه آهن جمهوری اسلامی نیز با تحویل ریل U۳۳ به این سازمان که البته تنها شامل ۵۰ درصد قرارداد می شود، کاهش بسیاری می یابد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه هزینه مالی سالانه  ذوب آهن اصفهان ۸۲۰ میلیارد تومان بود، گفت: از سال گذشته با پرداخت برخی بدهی های بانکی و توافق با بانک ها، هزینه مالی این شرکت به ۶۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت و خوشبختانه با تداوم پرداخت بدهی ها، ‌این هزینه همچنان روند کاهشی دارد.

وی، کل زیان دوسال گذشته این شرکت را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با وجود هزینه های مالی که پس از اقدامات مختلف به ۶۵۰ میلیارد تومان در سال کاهش یافت، تورم و سایر مشکلات، این کاهش زیان، روند بسیار خوبی را نشان می دهد.

صادقی بیان داشت: برای حل مشکلات ذوب آهن هم اقدامات بیرونی مانند جلب همکاری وزارتخانه های مرتبط و کمک دولت موثر است و هم اقدامات داخلی که اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اصلاح ساختار مالی ذوب آهن، گفت: بیش از ۳۰۰ اقدام مدیریتی برای حل مشکلات ذوب آهن انجام شده است که یکی از آنها کاهش هزینه های زائد است. در این راستا می توان به کاهش قرادادهای پیمانکاری و تکیه بر توان داخلی برای انجام پروژه های مختلف اشاره کرد که هزینه ۱۹۰۰ میلیاردی قراردادهای پیمانکاری در سال ۹۵ را به ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش داد ضمن اینکه این رقم نیز با اقدامات مختلف، به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش می یابد.

مدیرعامل ذوب آهن یکی از موارد حذف پیمانکار و اتکاء به توان داخلی را، اجرای پروژه اصلاح سیستم غبارگیر برای سه کنورتور این شرکت عنوان کرد و گفت:‌ غبارگیر یک کنورتور با پیمانکار خارجی انجام شد که بازده خوبی نداشت در حالیکه سیستم غبارگیر دوکنورتور دیگر، با توان داخلی اصلاح شد که با هزینه بسیار کمتر، بازده بهتری دارد.

وی احیای مجدد خط سیم  سازی در بخش نورد این شرکت و صادرات محصولات آن را از دیگر اقدامات مهم این شرکت معرفی کرد و اظهار داشت: آغاز تولید انبوه ریل که امروز صورت گرفت، قطعاً تاثیر مثبتی در شرایط ذوب آهن دارد. اما خط تولید ریل، از قابلیت های بیشتری برخوردار است و می توان در این خط، تیرآهن تا سایز ۵۰۰ و تیرآهن بال پهن تا سایز ۳۰۰ تولید نمود.

صادقی با اشاره به اینکه تا کنون ذوب آهن قادر به تولید تیرآهن بال پهن تا سایز ۲۰۰ بود، گفت: هیچ شرکتی در ایران به غیر از ذوب آهن قادر به تولید این محصولات نیست و مادر صنعت فولاد کشور با این اقدامات، روزهای بسیار بهتری پیش رو دارد.

وی، تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بیشتر را از جمله سیاست های اصلی این شرکت دانست و گفت: برای تولید شمش مخصوص ریل، تجهیزات جدیدی در این شرکت نصب شده و پروژه های سولفورزدایی و VD نیز اجرا شده است که همگی توان تولید فولاد های آلیاژی از جمله گرده را به ذوب آهن می دهد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ‌توان کنونی تولید سالانه ذوب آهن را بین ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون تن دانست و بیان داشت: این تولید به دلیل عدم تامین سنگ آهن محقق نمی شود و این معضل، یکی از گلوگاه های تولید در ذوب آهن است. در حالیکه سنگ آهن ایران توسط چینی ها خریداری می گردد و این خام فروشی به سود تولید داخلی نیست.

وی مصوبه مجلس در جهت وضع تعرفه صادرات برای سنگ آهن را اقدامی مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت با اجرای این مصوبه به تولید ملی خدمت بیشتری نماید.

صادقی همچنین از تلاش این شرکت برای راه اندازی یک کنورتور جدید خبر داد و بیان داشت: این امر، ‌ ۵۶ میلیون یورو هزینه دارد که بار رفع مشکلات مربوط به LC و بانک عامل، پروژه مذکور اجرایی شده و تا اواسط سال آینده  یک میلیون تن تولید شمش ذوب آهن را در سال افزایش می دهد.

وی یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم این شرکت برای حل مشکلات خود را کاهش قابل توجه قیمت تمام شده محصولات با انجام پروژه های مختلف معرفی کرد و اظهار داشت: پروژه کاهش HMR در بخش فولادسازی نقش مهمی در کاهش قیمت تمام شده دارد. این پروژه تا به حال که به طور کامل اجرا نشده اثرات اقتصادی بسیاری داشته و اجرای کامل آن سالانه هزار میلیارد تومان از هزینه های تولید این شرکت را کاهش می دهد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: کک که در کوره بلند شارژ می شود، تاثیر زیادی در تعیین قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد و کاهش مصرف آن بسیار ضروری است. در این راستا پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند در حال اجراست که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو مصرف کک را به ازاء هر تن تولید فولاد کاهش می دهد و این امر بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان سالانه صرفه اقتصادی دارد.

وی پرعیار سازی سنگ آهن که در کوره بلند شارژ می شود را یکی دیگر از فعالیت های مهم ذوب آهن دانست و گفت: هم اکنون با اجرای پروژه ای که به دست توانمند تلاشگران ذوب آهن صورت گرفت، از ۵ میلیون تن سنگ آهن مورد نیاز این شرکت، یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن پرعیارسازی می شود و با اجرای کامل این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان در سال، صرفه اقتصادی نصیب ذوب آهن می گردد.

صادقی، آینده این شرکت را با مجموع این اقدامات بسیار روشن توصیف کرد و ادامه جلسات شفاف سازی با فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه را برای معرفی توانمندی های این شرکت بسیار ضروری دانست.

عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل ذوب آهن در ادامه برگزاری این نشست را احترام به جریان بازار سرمایه والزامات بنگاه داری دانست و گفت: بی اعتنایی به این الزامات، صدمات و خسارات بسیاری در پی دارد.

ابوتراب فاضل با اشاره به اینکه بازار سرمایه الزامات خود را به شیوه ای مدرن به جریان بنگاه داری کشور تحمیل کرده است، ‌تاکید کرد: بازار سرمایه اهمیت بسیاری دارد و در این نشست ها که تداوم خواهد داشت، قصد داریم با شفاف سازی لازم، اطلاعات خود را به اشتراک بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.