یزد - استاندار یزد گفت: از مهمترین نکاتی که در حوزه برنامه ریزی و ارائه رشته های تحصیلی در مراکز آموزش عالی استان باید مورد توجه قرار بگیرد، لزوم همخوانی رشته های دانشگاهی با نیازهای شغلی موجود درجامعه و استان است.

رشته های دانشگاهی باید با نیازهای شغلی موجود درجامعه همخوانی داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد میرمحمدی در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد اظهار داشت: مراکز آموزش عالی باید با توجه به ظرفیتها و پتانسیلها و نیازهای موجود در بازار کار استان و کشور، به تربیت دانشجویان بپردازند تا در آینده با مشکل فارغ التحصیلان بیکار مواجه نباشیم.

وی از همه مدیران و دستگاه های اجرایی و برنامه ریز استان خواست تا در تنظیم و تدوین سندهای توسعه و برنامه های چشم انداز استان، تنها به مباحث توصیفی اکتفا نکنند و بر محور کار تحقیقاتی و پژوهشی و آمار صحیح و نتیجه گیری مناسب، نسبت به تنظیم این اسناد اقدام نمایند.
میرمحمدی تصریح کرد: رشد پنج و دو دهم درصدی دانش آموزان مقطع ابتدایی در استان، امر قابل توجهی است که باید نسبت به آن آینده نگری و برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا در سالهای آتی بتوانیم مناسب با این رشد جمعیت، امکانات کمی و کیفی خود را طراحی کنیم.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رییس دانشگاه یزد، خاطر نشان نمود: باید تمام موارد موجود در گزارشات اینچنینی اعم از افزایش یا کاهش دانشجویان، موارد کمی و کیفی و دیگر مسائل مرتبط با حوزه آموزش عالی، بر مبنای تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش مناسب عنوان شده و همراه با ارئه راهکار باشد تا منجر به اخذ تصمیمات راهگشا و اصولی شود.
رییس شورای برنامه ریزی و توسعه استان در ادامه با بیان این نکته که " در برنامه ریزی در حوزه آموزش عالی استان باید به این نکته توجه لازم صورت گیرد که مابین ورودی و خروجی دانشجویان و رشته های مورد نیاز، توازن و تعادل لازم برقرار شود" خاطر نشان ساخت: مجموع این موارد و نتیجه گیری حاصل از این تحقیقات و بررسی ها، میتواند چشم انداز مناسبی از وضعیت آموزش عالی استان در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم بر این مبنا برنامه های آتی این حوزه در استان را تدوین و عملیاتی کنیم.
میرمحمدی افزود: متاسفانه گاه مشاهده می شود که میزان تخصص و کارامدی افراد،  تنها با مدرک تحصیلی آنها ارزیابی می شود در حالیکه اگر کسی از کارامدی، مهارت و دانش لازم در رشته ها و عرصه های مختلف برخوردار نباشد، نمیتواند جذب بازار کار شود و به همین منظور است که همواره به ارتقاء سطح کیفی مراکز آموزش عالی تاکید می شود.
وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با ۲۰ درصد افزایش پذیرش دانشجو مواجه است و این امر باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و نتایج آن جهت بهره برداری دیگر مراکز آموزش عالی و ارتقاء سطح کمی و کیفی دانشگاه ها اعلام شود تا از تجربیات و اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه، برای جذب دانشجویان در دیگر مراکز آموزش عالی استان نیز استفاده گردد.
میرمحمدی خطاب به دست اندرکاران حوزه آموزش عالی استان گفت: در حوزه بررسی مباحث مربوط به آموزش عالی، باید با نگاه ملی و بین المللی به برنامه ریزی و رفع مشکلات پرداخت و طبیعی است که دانشجویان و متقاضیان انتخاب رشته، مراکزی را برای ادامه تحصیل در اولویت انتخاب قرار خواهند داد که هم از منظر کیفی و هم از لحاظ امکانات و تجهیزات در رتبه مناسبی قرار داشته و محیط تحصیل در آن شهر نیز از نظر جاذبه های تفریحی، فضای سبز، امنیت عمومی و ایجاد احساس آرامش و رضایت در افراد، محیطی مناسب و مورد پذیرش باشد و بنابراین همه این مسائل به هم مرتبط است و در جذب دانشجو نقش بسزایی دارد.
استاندار به موضوع  فضاهای مازاد دانشگاهی استان اشاره کرد و تاکید نمود: پیشنهاد میکنم این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان، فضاهای مازاد در مراکز آموزش عالی سراسر استان به فعالیتهای مرتبط با حوزه فناوری و پژوهشی اختصاص یابد چرا که رونق این فعالیتها، هم با فضای علمی دانشگاه ها همخوانی دارد، هم هزینه های مرتبط با انجام امور تحقیقاتی مراکز آموزش عالی را کاهش می دهد و هم در ارتقاء سطح کیفی دانشگاه ها موثر است.
میرمحمدی سپس به موضوع مطروحه در گزارش ارائه شده از سوی رییس دانشگاه یزد در خصوص ایجاد زمینه لازم برای جذب دانشجویان خارجی در مراکز آموزش عالی استان اشاره کرد و گفت: باید زیرساختها و مقدمات لازم برای انجام این امر فراهم و پیش بینی شود چرا که این مهم، برای استان مفید فایده است و هر کدام از این دانشجویان می توانند به عنوان سفرای فرهنگی ما در کشورهای خود نقش آفرینی کنند و فرهنگ و آداب و سنن و ظرفیتهای ارزشمند دیار ما را در کشور خود تبلیغ نمایند و از این طریق به روند جذب گردشگر برای استان نیز کمک کنند.
استاندار یزد با اشاره به طرح موضوع مشکل وجود فارغ التحصیلان بیکار در استان گفت: اولا باید فرهنگ کار در میان فارغ التحصیلان نهادینه شود تا بیکاری نوعی ضد ارزش تلقی شده و همه تنها به دنبال کاردولتی یا پشت میز نشینی نباشند و تلاش خود را با تکیه بر خلاقیت و خودباوری در عرصه های مختلف به کارگیرند و البته دولت هم باید حمایتها و زمینه سازیهای لازم را در این خصوص معمول دارد و ثانیا امکان استفاده از توان و دانش فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی استان در حوزه های مربوط به فناوری و مباحث مرتبط با امور تحقیقی و پژوهشی نیز در قالب ارائه یک طرح جامع، مورد بررسی قرار گیرد.
میرمحمدی افزود: ویژگیهای ارزشمندی چون تولید علم، ایجاد سرمایه انسانی و اجتماعی و نقش آفرینی مراکز آموزش عالی در رونق اقتصادی استان، برای ما حائز اهمیت است و امیدوارم مدیران مراکز آموزش عالی استان به این مباحث توجه ویژه داشته و دانشگاه را به موتور محرکه جامعه و مرکزی برای ایجاد تحول، پویایی و رشد و بالندگی بیش از پیش استان بدل کنند.
استاندار در پایان از دست اندرکاران مراکز آموزش عالی استان خواست تا مسائل و مشکلات مرتبط با این حوزه را به همراه ارائه راهکار واقع نگر و عملیاتی در قالب پیش نویسی ارائه نمایند تا به هیات دولت منعکس شده و نسبت به رفع این مشکلالت اقدام لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.