صهیونیست‌ها می‌بینند ایران کم کم دارد مرز زمینی با آنها پیدا می‌کند. در واقع نه تنها محاسبات اندیشکده‌ها و اتاق های فکر کشورهای غربی پیرامون شکست جبهه مقاومت و مشغول کردن جهان اسلام به جنگ داخلی محقق نشد بلکه نیروهای جبهه مقاومت با تجارب ذی قیمتی که در صحنه نبرد سوریه و عراق علیه تکفیری‌ها به دست آوردند توان عملیاتی و رزمی خود را افزایش داده‌اند.

 رژیم صهیونیستی نگران چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ پیروزی‌های متعدد چند هفته اخیر جبهه مقاومت، که آخرین آن شکستن محاصره سه ساله شهر دیرالزور بود، مسئله‌ای است که برخلاف رغم میل و اراده رژیم صهیونیستی است. سفر غیر منتظره نتانیاهو به همراه یوسی کوهن، مدیر موساد و میر بن شبات، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل به شهر ساحلی سوچی در غرب روسیه و دیدار با پوتین و اظهار نگرانی از حضور پررنگ ایران در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی را می‌توان در همین زمینه ارزیابی کرد. نخست وزیر اسرائیل ابتدا در این دیدار از نابودی داعش در بسیاری از شهرهای سوریه ابراز خوشحالی کرده و این رخداد را به پوتین تبریک گفت اما نسبت به حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه به شدت ابراز نگرانی نموده است. اما پاسخ پوتین به او جالب توجه است. این یک جواب ناامید کننده بود که توسط رسانه‌های روسی و صهیونیستی پوشش داده شد: «اسرائیل یک کشور دوست برای روسیه به حساب می‌آید اما ایران یک شریک استراتژیک برای روسیه در منطقه است».

صهیونیست‌ها به شدت نگران هستند. ایده آنتی تز «اسلام انقلابی» که به وجود آوردن گروه‌های تکفیری و سرمایه گذاری کلان آموزشی، درمانی، لجستیکی برای تکفیری‌ها بود به تدریج شکست می خورد و صهیونیست‌ها می‌بینند ایران کم کم دارد مرز زمینی با آنها پیدا می‌کند. در واقع نه تنها محاسبات اندیشکده‌ها و اتاق های فکر کشورهای غربی پیرامون شکست جبهه مقاومت و مشغول کردن جهان اسلام به جنگ داخلی محقق نشد بلکه نیروهای جبهه مقاومت با تجارب ذی قیمتی که در صحنه نبرد سوریه و عراق علیه تکفیری‌ها به دست آوردند توان عملیاتی و رزمی خود را افزایش داده‌اند و این یک تهدید روزافزون برای اسرائیل خواهد ماند.

در همین حال نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، استفان دی‌میستورا، در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت «که احتمالاً مناطق باقی مانده در اشغال تروریست‌های داعشی در سوریه تا پایان اکتبر سقوط می‌کند». وی افزود: «آنچه ما مشاهده می‌کنیم به نظر من سرآغازی برای پایان این جنگ است و آنچه هم‌اکنون نیاز داریم این است که تضمین کنیم پایان جنگ، آغاز صلح باشد». دی‌میستورا گفت «که همچنان سه منطقه رقه، دیرالزور و ادلب ناآرام است و احتمال می‌رود ارتش سوریه و روسیه دیرالزور را تا پایان ماه جاری میلادی و چه بسا تا اوایل اکتبر آزاد کنند».

ادامه این تنش‌ها و ناامیدی رژیم صهیونیستی از دوستان خود درباره ادامه حیات تکفیری‌ها باعث شد اسرائیل بزرگترین رزمایش نظامی خود را از سال 1998م.(که سناریوی جنگ علیه سوریه بود) برای مقابله با محور مقاومت تدارک ببیند. این رزمایش که در طی بیست سال اخیر بی سابقه است و هم اکنون در جریان است از 13 شهریور ماه شروع شده و تا 23 شهریور ادامه خواهد داشت. یگان‌های زمینی، هوایی و دریایی به استعداد 20 یگان و 30 هزار نیرو (که شامل نیروهای ذخیره نیز می‌شود) درگیر این رزمایش هستند. آنطور که روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته این رزمایش‌ها ۱۱ روز طول خواهد کشید و شبیه سازی شده عملیات تخلیه شهرها، ممانعت از هرگونه نفوذ نیروهای حزب‌الله از مرزها، حمله به لبنان و نیز خنثی کردن فعالیت‌ گروه‌های جاسوسی است.

 از نکات جالب توجه در روزهای اخیر گفت‌وگویی بین مجری و کارشناس یک شبکه صهیونیستی بود. مجری شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی خطاب به «گایبخور» کارشناس صهیونیست گفت: ما صدای شکست داعش و کنترل مجدد سوریه بر مرزهای شرقی اش و رسیدن محور سوریه-ایران را به دریا می شنویم. بخور گفت: «دونالد ترامپ از سوریه دست برداشت و سوریه دیگر برایش اهمیتی ندارد و وضع ما نیز برایش اهمیتی ندارد و به پوتین گفته است هرچه می خواهی، انجام بده . آمریکا از انقلابیونش در سوریه دست برداشته و توازن مقدس در سوریه ضربه دیده است این در حالی است که روسیه تلاشهایش را به نفع محور ایران تقویت کرده است و  آمریکا با رسیدن ارتش سوریه به شرق مخالفت نمی کند». مجری شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «دیر الزور آخرین پایگاه داعش در سوریه در آستانه سقوط است که تسلط رئیس جمهور اسد را بر سوریه کامل می کند. این پایان شبکه داعش در سوریه است؛ اما جایگزین‌ها امیدوار کننده نیست».

یکی از دلایل نگرانی‌های رژیم صهیونیستی این است که مقامات آمریکایی و روسی در نشست خود بر استقرار نیروهای ایرانی در فاصله 8 تا 10 کیلومتری مرزهای شمالی بلندی‌های اشغالی جولان توافق کردند. این در حالی است که آمریکا نخست پیشنهاد داده بود نیروهای ایرانی در فاصله حداقل 30 کیلومتری مرزهای رژیم صهیونیستی مستقر شوند، اما در نهایت آمریکایی‌ها تسلیم خواسته مقامات روسی شده و قرار بر این شد که نیروهای ایرانی در فاصله 8 تا 10 کیلومتری مرزهای این رژیم مستقر شوند.

شش سال از جنگ سوریه می گذرد و اینک که صدای پایان داعش به گوش می‌رسد یکی از این طرف‌های شکست خورده اسرائیل است که قصد دارد نتیجه این جنگ را تعدیل نماید؛ پیام این رزمایش برای طرف‌های درگیر در سوریه آن است که اگر به خواسته‌هایش پاسخ مثبتی داده نشود، در استفاده از گزینه های نظامی تردیدی نخواهد کرد کما اینکه ارتش سوریه می‌گوید هواپیماهای اسرائیلی بامداد پنجشنبه گذشته به مواضع این کشور در نزدیکی مصیاف حمله کرده و دو سرباز سوری را کشته و آسیب‌های دیگری هم به یک مرکز تحقیقاتی وارد کرده اند. روزنامه جروزالم پست در این زمینه با ژنرال «یاکوف عمیدرور» مشاور پیشین امنیت داخلی اسرائیل گفتگو کرد که او گفته حمله این کشور به پایگاه نظامی سوریه در حماه برای ممانعت از استفاده حزب‌الله لبنان از آن بود.

در واقع یکی از پیام های عمده این رزمایش این است که اسراییل تحمل پیروزی های نظامی و سیاسی محور مقاومت را در سوریه ندارد و اگر این پیروزی‌ها ادامه پیدا کند چه بسا به سوریه حمله کند. این در حالی است که اسراییل از سال 1982م. تاکنون در هیچ جنگی که آغاز کننده آن بوده پیروز از میدان خارج نشده است. آیا شکست دیگری برای اسرائیل در پیش است؟/

انتهای پیام

علی اصغر بروجردی

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.