کرج- اعضای شورای شهر پنجم کرج هیچگاه تصور نمی کردند در نخستین ماه فعالیت خود در پارلمان شهری با یکی از جدی ترین چالش های کاری خود مواجه شوند اما این اتفاق رخ داده و آنها باید فکری برای بدهی هزارمیلیاردی شهرداری کرج کنند.

شورای شهر پنجم کرج وارث بدهی هزار میلیاردی

قدس آنلاین- گروه استان ها:شهرداری کرج در سال های اخیر بخش اعظمی از توان وانرژی خود را بر عمران شهری گذاشته و ماحصل این رویکرد توسعه محسوس معابر، ایجاد زیرگذرها و روزگذرها وتونل های شهری بوده است.

این مجموعه اقدامات شورای شهر وشهرداری کرج اما به واسطه کاهش چشمگیر ساخت وسازها و درآمدهای حاصل از فروش پروانه های ساختمانی  والبته افزایش نامتعارف پرسنل با مشکل مواجه شده است.

این شرایط  سبب شد در نهایت مدیریت شهری برای تامین بخشی از نیازهای مالی و تامین نقدینگی لازم به سمت بهره گیری از تسهیلات بانکی و به عبارتی درست تر قرض کردن حرکت کند.

حال با پایان کار شورای چهارم و تغییرات بنیادی در چینش اعضای این مرکز تصمیم گیری شهری و البته کنار رفتن علی ترکاشوند از مسند شهرداری کرج چند روزی است فضای سیاسی شهر متاثر از اظهار نظرهایی است که بر مقروض بودن قابل توجه شهرداری کرج آنهم در سطح وسیع دلالت دارد.

بدهی قابل توجه شهرداری کرج و برخی نارسایی های دیگر در حوزه درآمدی و بودجه این شهرداری پس از جلسه هشتم اعضای شورای شهر شکل علنی تری به خود گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرکرج در این ارتباط گفت: در شهرداری کرج طی پنج ‌ماهه گذشته ۷۵ میلیارد تومان چک بی‌محل کشیده شده که یکی از چالش‌های جدی سرپرست شهرداری کرج است.

عباس زارع با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی احصاء، عنوان کرد: وضعیت مالی شهرداری کرج با هدف شفاف سازی و اطلاع عموم مردم بررسی و در اختیار شورای شهر قرار داده شد.

 وی به مقایسه دو ساله درآمدهای شهرداری از سال ۹۴ لغایت ۹۶ پرداخت و افزود: در سال ۹۴ درآمد نقدی پیش‌بینی‌شده شهرداری کرج حدود هزار و ۱۰۰میلیارد و میزان جذب درآمد ۸۲۰ میلیارد تومان بوده است.

 این عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه در این سال پیش‌بینی درآمد غیر نقدی ۵۶۰ میلیارد بوده که ۳۷۰ میلیارد تومان جذب‌شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در سال ۹۶ به هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه و جذب ۸۶۰ میلیارد تومان رسید.

 زارع با تأکید بر اینکه پیش‌بینی درآمد نقدی در سال ۹۵ بیش از ۶۹۸ میلیارد تومان بوده که ۴۵۰ میلیارد تومان آن محقق شده است، گفت: در حالی میزان جذب بودجه در سنوات اخیر در حوزه نقدینگی افزایش چشمگیری نداشته که میزان درآمد نقدی شهرداری کرج در سال جاری هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

  این عضو شورا در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه درآمد نقدی به بازنگری نیاز داریم افزود: متأسفانه در شهرداری کرج برنامه‌ریزی بر اساس هزینه صورت می‌گیرد که این امر موجب عدم تحقق بودجه پیش بینی شده می شود.

 وی گفت: سال ۹۴ در حوزه هزینه‌های جاری؛ میزان هزینه شهرداری کرج ۴۶۰ میلیارد تومان بوده که این امر در سال ۹۵ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته و به۵۸۵ میلیارد تومان رسیده است.

 زارع با اعلام اینکه این رقم در سال جاری به ۷۳۵ میلیارد تومان می‌رسد، عنوان کرد: این نشان می‌دهد هزینه شهر در حوزه نیروی انسانی به‌صورت چشمگیری افزایش داشته که این شدت در حوزه عمرانی قابل‌ مشاهده نیست.

 وی بیان کرد: متأسفانه در حوزه سرمایه‌گذاری راندمان شهرداری صفر بوده چراکه سراغ درآمد پایدار با سرمایه‌گذاری خارج از شهرداری نرفته‌ است.

 عضو شورای شهر کرج با تأکید بر اینکه طی شش‌ماهه اول سال جاری ۱۵ درصد بودجه مصوب از منظر درآمدی و در حوزه تهاتری تنها ۹ درصد محقق شده است، ادامه داد: حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شده در شهرداری کرج در قالب قرارداد وجود دارد.

 وی میزان بدهی شهرداری کرج و مناطق ده‌گانه را هزار و ۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نقض در حوزه برنامه‌ریزی، جدا شدن فردیس از کرج و الحاق شدن منطقه محمودآباد به کرج ضرورتی مبنی بر اصلاح بودجه را می‌طلبد.

وی در رابطه با مطالباتی که شهرداری کرج از نهاد ها، ارگانها و شهروندان دارد نیز گفت: تمام اطلاعات باید اخذ شود تا نمایندگان مردم در پارلمان شهری طی برگزاری یک جلسه در خصوص چگونگی وصول مطالبات تدابیری را اتخاذ نمایند و در صورت لزوم مشوق هایی برای انجام این مهم در نظر گرفته شود.

صحبت های رییس کمیسیون برنامه وبودجه شهرداری کرج در حالی به خوبی موید شرایط نامساعد شهرداری کرج از حیث مالی است که همکاران زارع در این کمیسیون نیز خواستار شفاف سازی مطالبات شهرداری کرج شده اند تا شاید از این طریق بتوان بخشی از بدهی های موجود را با آن مرتفع کرد و نظمی به فضای مالی مدیریت شهری کلانشهر کرج داد.

رحیم خستو، عضو شورای شهر این کلانشهر، پیش از آغاز دستور جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواستار شفاف سازی میزان مطالبات شهرداری شد و گفت: اگر بتوانیم به هر شیوه ممکن، اعم از بخشودگی ایجاد تسهیلات و ... نسبت به جذب مطالبات اقدام نماییم، کمک بزرگی به درآمد شهرداری می شود.

فرج اله ایلیات، عضو دیگر شورای شهر بیان داشت: افرادی هستند که حاضرند مطالبات بانک شهر از شهرداری را در قالب تهاتر تقبل نمایند به شرطی که املاک و اراضی که بدین منظور به این افراد اختصاص می یابد شامل تخفیف ۲۳ درصد شود.

وی افزود: عدم پرداخت بدهی بانک شهر سبب افزایش سود بانکی شده است که این موضوع در بلند مدت موجب افزایش بدهی شهرداری خواهد شد و نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه است.

اما سرپرست شهرداری کرج در همان جلسه با اشاره به نکات مطرح‌شده از سوی اعضای شورای شهربه نوعی از اوضاع بغرنج مالی موجود پرده برداشت و گفت: موجودی حساب شهرداری در زمان آغاز به کار شورای پنجم حساب صفر بوده است و حدود ۲۸ میلیارد تومان چک بلامحل کشیده شده بود لذا به امور مالی دستور داده شد تا برای رسیدگی به این وضعیت تا زمان اعلام دسترسی ما اقدامی در پرداخت‌های مالی به بدهکاران صورت نگیرد.

سعادت با اشاره به اینکه در مرحله اول حدود ۱۳ میلیارد تومان از چک‌های کشیده شده تاکنون پاس شده است، بیان کرد:  ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید قیر موردنیاز کارخانه آسفالت و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان نیز بابت پرداخت به مردم و  پیمانکاران هزینه شد.

سعادت با اشاره به اینکه حدود ۴۰۲ میلیارد تومان به بانک شهر بدون سود بدهکار هستیم، گفت: در کل با بدهی سازمان‌ها و مناطق ۱۲ گانه بیش از یک هزار میلیارد تومان سقف بدهی‌های شهرداری کرج است.

با توجه به آنچه از سوی سرپرست شهرداری ونمایندگان مردم در پارلمان شهری گفته شد به نظر می رسد روزهای دشواری پیش روی مدیریت شهری برای ارائه خدمات به مردم از یک سو و به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام شهری قرار دارد.

به واقع رقم خوردن یک بدهی مالی یک هزار میلیاردی کار یک شب و یک هفته نیست و به طور قطع پدید آمدن آن معلول عواملی چون عدم انضباط مالی ونظارت ناکافی از سوی نهادهای مسئول بوده است.

به طور قطع این مشکل با کمی انقباض مالی و البته تاخیر در اتمام پروژه های عمرانی کمرنگ می شود اما این امید می رود مسئولان اداره شهر کرج به خصوص اعضای تازه نفس شورای شهر پنجم با هوشمندی و نظارت بیشتر بر اهم فعالیت های شهرداری کرج به عنوان بازوی اجرایی خود نظارت دقیق تری داشته باشند واجازه ندهند کلانشهر بزرگی چون کرج با اقدامات خلق الساعه  و تصمیمات آنی ولحظه ای اداره شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.