بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که آمریکا درصدد اعمال محدودیت های بیشتر و تمدید محدودیت های قبلی بر علیه ایران، در قالب توافق هسته ای (برجام) است.

آمریکا دنبال اعمال محدودیت بیشتر بر ایران در چارچوب برجام است

به گزارش قدس آنلاین، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای متقاعد کردن متحدان اروپایی آمریکا برای تشدید محدودیت‌های توافق هسته ای با ایران است.

این گزارش مدعی شد که دیپلمات‌های آمریکایی در حال مذاکره با مقامات اروپایی هستند تا ببینند آیا آنها در مطالبه برای تشدید محدودیتهای اعمال شده بر غنی سازی اورانیوم به آمریکا می‌پیوندند یا خیر؟ زیرا این محدودیتها طبق توافق هسته‌ای سال که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت،  در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ به پایان خواهد رسید.

تیلرسون که دو بار به ترامپ در خصوص پایبندی ایران به برجام تأکید کرده و باعث رنجیدن او شده است، باید تا قبل از ۱۵ اکتبر توصیه خودش را به رئیس‌جمهور ارائه دهد زیرا در این تاریخ، رئیس‌جمهور آمریکا باید بار دیگر کنگره را در جریان پایبندی ایران به برجام  قرار دهد.

وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد دولت آمریکا بر این باورند  که باقی ماندن در توافق در مجموع بهتر از ترک کردن آن است زیرا به طور وسیع این گونه برآورده شده که ایران به متن توافق پایبند بوده است اما آنها همچنان باید ترامپ را متقاعد کنند.

وزارت خارجه و دفاع آمریکا تاکنون در این خصوص با برخی مقامات اروپایی همچون، مقامات انگلیسی، آلمانی و فرانسوی گفتگوهایی داشته اند.

دولت آمریکا همچنین تلاش می کند تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای اعمال بازرسی‌های سختگیرانه تر وادار کند.

تیلرسون تنها کسی نیست که در دولت آمریکا به دنبال روش‌هایی برای اعمال سختگیری‌های بیشتر در خصوص پایبندی ایران به برجام است. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز هفته گذشته موضعش درباره برجام را اعلام کرد و گفت: طبق قانون، کنگره ۶۰ روز برای بررسی اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران فرصت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.