شش نفر به عنوان شانس های نهایی دریافت مهم ترین جایزه ادبی بریتانیا معرفی شدند.

لیست نهایی نامزدهای دریافت جایزه من بوکر ۲۰۱۷ منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، لیست نهایی نامزدهای دریافت جایزه من بوکر امسال اعلام و به این ترتیب مشخص شد در حالیکه تعدادی از نام های بزرگ رمان داستانی کنار گذاشته شده اند تا دو چهره جدید در لیست ۲۰۱۷ قرار بگیرند، سنگین وزن های معروف یعنی پل آستر و جورج ساندرز مقابل هم قرار گرفته اند.

هیات داوران بخش جوایز به بهری بارونس لولا یانگ روز چهارشنبه لیست نهایی شش عنوانی که نامزد دریافت جایزه من بوکر هستند را اعلام کرد. کنار آستر و ساندرز، فیونا موزلی ۲۹ ساله اهل بریتانیا قرار گرفته که نخستین رمانش را نوشته بود. موزلی توانسته جایی در لیست نهایی به دست بیاورد و یک رمان اولی دیگر یعنی امیلی فریدلوند آمریکایی هم به او ملحق شده است.

این دو تازه کار همچنین مقابل دو نویسنده دیگری قرار دارند که پیش از این موفق به رسیدن به لیست نهایی شده بودند: الی اسمیت نویسنده اسکاتلندی که به خاطر رمان «پاییز» برای چهارمین بار نامزد دریافت این جایزه شده و محسن حمید نویسنده بریتانیایی-پاکستانی که با رمان «خروج غرب» دومین نامزدی اش را تجربه می کند. حمید که پیش از این با رمان «بنیادگرای ناخواسته» در لیست نهایی من بوکر قرار گرفته بود، این بار داستان رمانش را حول محور مهاجرانی قرار داده که با استفاده از درهای مشکی عجیب می توانند به دیگر بخش های دنیا فرار کنند.

مجموعه ای از رمان نویس های برنده جوایز مختلف نتوانستند نامزدی این جایزه بزرگ را کسب کنند که از جمله آن ها می توان به آرونداتی رُی، سباستین بَری، کامیلا شمسی و مایک مک کورمک اشاره کرد. زادی اسمیت و جان مک گرگور بریتانیایی هم از رقابت کناره گیری کردند.

رمان «راه آهن زیرزمینی» کولسون وایت هِد نویسنده آمریکایی هم یکی از قربانیان معروف امسال بود. این کتاب تبدیل به رمان محبوب افرادی که نامزدهای من بوکر را پیش بینی می کنند شده بود و تا به حال توانسته بود چند جایزه بزرگ از جمله پولیتز بخش داستانی سال ۲۰۱۷، جایزه کتاب ملی سال ۲۰۱۶ در بخش داستانی و جایزه علمی تخیلی آرتور سی. کلارک را از آن خود کند.

هیات داوران تصمیم گرفت به جای این کتاب نخستین رمان ساندرز که در اصل نویسنده داستان های کوتاه است با عنوان «لینکلن در باردو» و همچنین «۴۳۲۱» آستر را انتخاب کند. داستان رمان ساندرز درباره آبراهام لینکلن رییس جمهور ایالات متحده است که به قبر پسرش ویلی سر می زند و رمان آستر هم درباره پسری به نام آرچیبالد آیزک فرگوسن است که زندگی اش در عین حال در چهار مسیر خیالی حرکت می کند.

یانگ عناوین انتخابی شده در این لیست نهایی را «کتاب هایی خاص و بی باک که روی هم رفته مرزهای سنت را جلو می برند» خواند و گفت: «بازیگوش، صادق، تکان دهنده و مصمم: این گروهی از رمان هایی است که از سنت ریشه می گیرند، اما در عین حال رادیکال و معاصر هستند. گستره احساسی، فرهنگی، سیاسی و عقلانی این کتاب ها مثال زدنی است و آنطور که آن ها تفکر ما را به چالش می کشند، دلالت بر قدرت ادبیات دارد.»

اما با توجه به اینکه سه نفر از شش نفر راه یافته به لیست نهایی اهل ایالات متحده هستند، در کنفرانس خبری برگزار شده از هیات داوران در مورد «آمریکایی شدن» برترین جایزه ادبی بریتانیا سوال پرسیده شد. این جایزه ۵۰ هزار پوندی سه سال پیش اعلام کرد که نویسندگان آمریکایی را هم قبول می کند و سال گذشته پل بیتی آمریکایی موفق به دریافت آن شد.

با این حال، یانگ به وضوح اعلام کرد که «ملیت هیچ تاثیری روی اینکه ما چطور برنده را انتخاب می کنیم ندارد» و گفت: «تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ما کتاب هایی که برای مان فرستاده می شوند را قضاوت می کنیم و قضاوت مان را نه بر اساس ملیت و جنسیت، بلکه بر اساس چیزی که روی صفحه ها نوشته شده انجام می دهیم.»     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.