سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در اقدامی تازه و طی مراسمی از هنرمندان عرصه انیمیشن دعوت کرده است. در این مراسمِ هم‌اندیشی به بررسی ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حمایت از حوزه انیمیشن پرداخته شد و هنرمندان نیز دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند. این گزارش نگاهی اجمالی به روند برپایی این جلسه و نظرات برخی از کارگردانان حوزه انیمیشن دارد.

انیمیشن، هنر پیشتاز انقلاب اسلامی

قدس آنلاین- سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در اقدامی تازه و طی مراسمی از هنرمندان عرصه انیمیشن دعوت کرده است. در این مراسمِ هم‌اندیشی به بررسی ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حمایت از حوزه انیمیشن پرداخته شد و هنرمندان نیز دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند. این گزارش نگاهی اجمالی به روند برپایی این جلسه و نظرات برخی از کارگردانان حوزه انیمیشن دارد.  

حجت‌الاسلام محسن بذرگری هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به مراسم هم‌اندیشی با هنرمندان پویانمایی که سه‌شنبه گذشته در سالن جلسات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: این جلسه با حضور ۲۳ نفر از نخبگان عرصه انیمیشن، کارگردانی، تولید، تهیه‌کنندگی و با حضور افرادی که آثار برگزیده در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داشتند، برگزار شد. در این نشست به معرفی و بررسی ظرفیت‌های مشترک در فضای تولیدکنندگان و انتقال دغدغه‌ها و پیشنهاداتشان و همچنین بررسی ظرفیت‌های آستان قدس و کمک‌هایی که آستان قدس می‌تواند به حوزه انیمیشن داشته باشد، پرداخته شد.

۱۵ میلیون زائر کودک برنامه می خواهند

همچنین در ادامه، هنرمندان نشستی با تولیت آستان قدس داشتند و برخی از آن‌ها با حجت‌الاسلام رئیسی به گفت‌وگو نشستند. تولیت آستان قدس نیز در این جلسه به نکات مهمی اشاره کردند و گفتند ما باید برای مخاطبان خود یعنی جهان اسلام به‌صورت اعم، مردم ایران به عنوان مخاطب خاص و زائرین امام رضا(ع) به طور اخص فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهیم. متأسفانه ما برای کودکان که نیمی از زائران را تشکیل می‌دهند، هیچ برنامه‌ای نداریم. ما ۱۵ میلیون زائر کودک داریم که باید برایشان برنامه‌ریزی کنیم. پیشهاد عملی ایشان هم تشکیل کارگروهی متشکل از نخبگان حوزه انیمیشن بود تا به یک برنامه‌ریزی عملیاتی برسند و قرار شد جلسه آینده ظرف دو سه ماه دیگر برگزار شود.

بذرگری هاشمی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم جای بخش خصوصی را بگیریم بلکه هدفمان این است که نقش مشارکت‌کننده و حمایتی داشته باشیم. البته در این جلسه به‌صورت مصداقی ورود پیدا نکردیم. هنرمندان طرح‌ها و پیشنهادات بسیاری داشتند که باید در جلسات بعدی به آن بپردازیم. نظر هنرمندان این بود که آستان قدس بتواند محملی باشد که نقش کانونی و محوری برای انیمیشن داشته باشد و به فیلمنامه‌ها جهت دهد. بسیاری از هنرمندان اذعان کردند که ما همواره دنبال مخاطبیم ولی متوجه این حجم از مخاطب در آستان قدس نبودیم و آستان می‌تواند چنین ظرفیتی را برای ما فراهم کند. از طرف دیگر، آستان قدس هم نگاهی حمایتی دارد و به انیمیشن به عنوان یک پیوست اقتصادی و صنعت نگاه می‌کند.

حامد کاتبی، کارگردان انیمیشن «در مسیر باران»، در ادامه گفت: این مراسم شروع یک حرکت کارشناسی برای ساختار تولیدی انیمیشن است که به عنوان گام اول بسیار مثبت و ارزنده بود. ضمن اینکه قرار است در این جمع با هم‌اندیشی، نه بر اساس تصمیمات آنی بلکه بر اساس نگاه کارشناسی که به واسطه تجربیات تیم‌های مختلف که عقبه کاری قابل قبولی در حوزه تولیدات انیمیشنی دارند، به جایگاه خوبی برسیم.

وی در ادامه افزود: جلسه‌ای که داشتیم، برای شروع این ماجرا اتفاق خوبی بود. من به عنوان یکی از اعضای آن جلسه احساس خوبی از این اتفاق داشتم و تا همین حالا نیز ذهنم درگیر این موضوع است که چه کارهایی می‌توانیم در این راستا انجام بدهیم و مسلماً آن را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم همه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم تا در نهایت بتوانیم به ایده‌های خوبی برای پیاده‌کردن نظرات و خواسته‌های تولیت آستان قدس برسیم. در این جلسه پیشنهادات بسیاری هم مطرح شد و در نهایت قرار است یه یک راهکار کلی و منسجم برسیم.

رشد انیمیشن نیازمند پیگیری مستمر است

کاتبی با اشاره به نتایج تمرکزبخشی به سازندگان انیمیشن از سوی آستان قدس و رسیدن به بالندگی در این حوزه، گفت: ساختار انیمیشن از همان ابتدا که وارد ایران شد و روزبه‌روز پیشرفت کرد، با یک مقاومتی روبه‌رو بود و کم‌کم افراد مختلف به سمتش رفتند و به آن اعتماد کردند. اکنون پس از گذشت سال‌ها می‌بینم که اهمیت انیمیشن درک شده است. اما در این میان اگر انیمیشن به واسطه فضایی که ثبات دارد، پیگیری شود قطعاً اتفاقات خوبی برایش خواهد افتاد. همان‌طور که می‌دانید، در هر مجموعه و دستگاهی از یک مدیر تا مدیری دیگر اتفاقات مختلفی می‌افتد و بسیاری از تصمیمات اصلاً اجرایی نمی‌شوند. به طور مثال صدا و سیما سفارش پروژه‌ای را می‌دهد اما با تغییر مدیریت، آن پروژه کاملاً به فراموشی سپرده می‌شود. اما به دلیل ثباتی که در آستان قدس وجود دارد، این امیدواری برای ما هست که با یک روند رو به بهبود مواجهیم و باید کارها را به بهترین نحو ممکن و در خور شأن آستان قدس پیش ببریم. از طرف دیگر، حمایت آستان قدس از انیمیشن بسیار مهم و ثمربخش خواهد بود.

فرهاد عظیما، کارگردان «نبرد خلیج فارس»، در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرد: انیمیشن هنر مظلومی است و متأسفانه جایگاه این هنر هنوز به‌درستی مشخص نشده و نگاه فرهنگی نسبت به آن اصلا ًجالب نیست.

آستان قدس فضای انیمیشن را باز می کند

وی در ادامه افزود: متأسفانه نگاه کاسبکارانه در این حوزه بسیار است و همیشه بین چند گروه در حال گردش است[e۱]  . کار خوبی که آستان قدس انجام داده، این است که خودش یک حلقه ایجاد کرده و همه هنرمندان این عرصه را برای ورود به این حلقه دعوت کرده است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه دوستان تهرانی اجازه نمی‌دهند کسی به حلقه انیمیشن تهران نفوذ کند. اما آستان قدس برای اولین بار این حلقه را شکست و خودش پیش‌قدم شد. امیدوارم که ماحصل این اتفاق و هم‌اندیشی به شایسته‌سالاری ختم شود. اما همواره این نگرانی وجود دارد که این فعالیت به حلقه‌ای تبدیل شود و در دست عده‌ای خاص بیفتد. اگر قرار است ما حرف مردمی بزنیم، خودمان نباید برایش چالش ایجاد کنیم بلکه باید مراقب آسیب‌ها و چالش‌هایی باشیم که پیش روی ما هستند و نباید بگذاریم ما را درگیر کنند.


منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.