کرمان - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷ میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است به گونه ای که ۱۱ میلیارد دلار خارج و ۴ میلیارد دلار وارد کشور می شود، افزود: مواد غذایی و پس از آن خودرو بیشترین میزان واردات به کشور را دارند.

بورس کالا باید مبنای کار در صادرات کالا باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی صبح پنجشنبه در بیست و ششمین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مسائل و مشکلات صادرات، از عدم تفویض اختیارات بانک ها به استان کرمان انتقاد و اظهار کرد: بورس کالا باید مبنای کار در صادرات کالا باشد؛ بورس پسته در استان کرمان راه اندازی شده است و پیگیر راه اندازی بورس خرما هستیم.

وی از لزوم حذف رانت و فساد از تمام بخش ها سخن گفت و اظهار کرد: بیش از ۴۵ میلیون تن کالا در استان کرمان تولید می شود که جابجایی آن ۳۰ میلیون تن از طریق ریل و ۱۵ میلیون تن آن از طریق جاده انجام می شود.

استاندار کرمان از احداث خطوط فرعی ریلی به سمت کارخانجات و معادن با مشارکت بخش دولتی و خصوصی به صورت مساوی خبر داد و افزود: دولت یازدهم در چهار سال توانست تب ۴۰ درجه اقتصاد را کاهش دهد و تراز تجاری استان کرمان در سال گذشته مثبت بوده است که با تداوم این مسیر و در نیمه دوم سال جاری نیز تراز تجاری استان کرمان مثبت خواهد شد.

تغییر نظام تمرکزگرایی به نظام آزاد اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه گفت: تراز تجار کشور منفی است به طوریکه در ۵ ماهه سال جاری واردات کشور ۱۹.۵ میلیارد دلار و ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات که حاکی از منفی بودن تراز تجاری کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کاهش صادرات و افزایش واردات در ۵ ماهه سال جاری سخن گفت و عنوان کرد: باید یکسان سازی نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد ما سالانه سرمایه زیادی برای تفاوت نرخ ارز انجام می دهیم که هیچ سودی برای مردم ندارد.

وی با بیان این مطلب که با راه اندازی بورس ارز، نرخ غیر شفاف ارز را شفاف کنیم، انتقاد کرد: سالانه ۹ میلیون نفر به خارج از کشور سفر می کنند که باعث خروج ۱۱ میلیون دلار ارز از کشور می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷ میلیارد دلار تراز گردشگری کشور منفی است به گونه ای که ۱۱ میلیارد دلار خارج و ۴ میلیارد دلار وارد کشور می شود، افزود: مواد غذایی و پس از آن خودرو بیشترین میزان واردات به کشور را دارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخلی لیستی از کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود را آماده کنیم که تاکنون برای میزان تعرفه و ممنوعیت ۲۰۰ قلم کالای وارداتی کشور از نظر مقدار و کیفیت تعامل کرده ایم.

 واقعی سازی نرخ ارز تنها راهکار بهبود صادرات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در ادامه این جلسه تنها راهکار نجات تولید کشور را صادرات دانست و گفت: با توجه به انبوه تولیدات داخلی و پایین بودن قدرت خرید مردم امکان توزیع همه محصولات تولیدی نیست، بنابراین تنها راه نجات تولید کشور صادرات است.
طبیب زاده با بیان این مطلب که واقعی سازی نرخ ارز تنها راه بهبود صادرات است، تصریح کرد: همه صادر کنندگان نسبت به عدم رقابتی بودن نرخ تسهیلات اعتراض دارند.

حمل ۴۰ میلیون تن بار در سال گذشته 
معاون مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن جمهوری اسلامی نیز در ادامه، عنوان کرد: ۴۰ میلیون تن بار در سال گذشته حمل کرده ایم و در چشم انداز سال ۱۴۰۰ به ۱۹۵ میلیون تن جابجایی در ناوگان حمل و نقل کشورباید برسیم.

صادق تخمه چیان گفت: به سمت انتقال بار از کامیون ها و جاده ها، به خطوط ریلی هستیم.

وی اظهار کرد: راه آهن ایران جهت سرعت بخشیدن به حمل در حال تکمیل خطوط ریلی داخلی گمرک زاهدان می باشد و در دراز مدت خطوط ریلی در حدفاصل زاهدان – میرجاوه نیز با استاندارد راه آهن ایران احداث خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.