نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان اعلام کرد که قرار است با همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره تهیه دوباره بالگردهای روسی برای افغانستان مذاکره کنند.

مذاکره با مقامات آمریکایی درباره تهیه بالگردهای روسی برای افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، «ضمیر کابلوف» مسئول امور آسیا در وزارت خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور افغانستان گفت که با همتای آمریکایی خود برای تهیه دوباره بالگردهای روسی برای ارتش افغانستان مذاکره خواهد کرد.

وی اظهار داشت آمریکا در نظر دارد تا میلیاردها دلار برای بازسازی نیروی هوایی افغانستان هزینه کند و احتمالا بالگردهای آمریکایی با بالگردهای روسی جایگزین خواهد کرد.

این دیپلمات روسی گفت اگر آمریکا به دنبال جایگزینی بالگردهای روسی باشد، هیچ گفت‌وگویی بین مقامات دو کشور انجام نخواهد شد.

کابلوف ادامه داد در عین حال اگر واشنگتن برای از سرگیری همکاری با روسیه در افغانستان تمایل نشان دهد، مسکو حاضر است بالگردهای روسی را به آمریکا بفروشد و همچنین این بالگردها را در اختیار دولت کابل قرار خواهند داد.

بر اساس این گزارش، قرار است تا در حاشیه نشست سازمان ملل با کابلوف با همتای خود «آلیس ولز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در این مورد گفت‌وگو کند.

دیپلمات روس اظهار داشت با همتای آمریکایی و مقامات وزارت خارجه آمریکا در مورد پاکستان نیز صحبت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد روسیه آمادگی خود برای همکاری های نظامی و فنی با دولت افغانستان رسما اعلام کرده است.

این در حالی است که کابلوف نماینده ویژه پوتین همواره به جایگزینی بالگردهای روسی با آمریکایی حساس بوده و به این موضوع قبل از این نیز اعتراض کرده بود.

اخیرا کابلوف گفته بود که جایگزینی بالگردهای روسی با آمریکایی در افغانستان ممکن نیست.

این در حالی است که در یک سال اخیر حکومت وحدت ملی برای تهیه قطعات یدکی بالگردهای روسی مشکلات زیادی داشته است.

پس از وضع تحریم‌های آمریکا بر روسیه در کشمکش‌ها بر سر اکراین کابلوف گفته بود که کشورش حاضر نیست بالگردهای روسی را به افغانستان بفروشد مگر اینکه آمریکا تحریم‌ها را از روسیه بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.