شرمن در هشداری به ترامپ بر حفظ برجام تاکید کرده است، درحالیکه در دوران حضور وی و همراهانش در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز دولت اوباما دو بار برجام را به صورت علنی نقض کرد.

هشدار شرمن به ترامپ/ژستی که قابل پذیرش نیست

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا همچنان در تقابل با توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 خیز برداشته است. طی هفته های اخیر، تحلیلهای متفاوتی در این خصوص در رسانه های غربی منتشر شده است. مخرج مشترک این تحلیلها، تمایل شدید ترامپ نسبت به بر هم زدن وضع موجود است. وی از یک سو سعی دارد در ظاهر کلیت توافق هسته ای را حفظ کند و از سوی دیگر، با اعمال فشار بر تروییکای اروپایی زمینه لازم را برای مذاکره مجدد بر سر برجام فراهم آورد. در این خصوص، برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه نیز آماده همراهی با سیاستهای زیگزاگی دولت ترامپ هستند.

ترامپ هم اکنون در مقابله با برجام و تغییر شرایط موجود در قبال توافق هسته ای مصمم است، اما نمی داند باید این تغییر را چگونه و با استناد به چه مکانیزمی صورت دهد. تعجیل ترامپ برای بر هم زدن این معادله به گونه ای بوده است که مخالفت افرادی مانند رکس تیلرسون وزیر امورخارجه دولت وی را نیز برانگیخته و منجر به نقش آفریینی پررنگ تر افرادی مانند نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گردیده است.

طی روزهای اخیر، هشدارهای مکرری از سوی سیاستمداران آمریکایی در خصوص  رویکرد ضد برجامی  ترامپ مخابره شده است. یکی از این هشدارها، از سوی وندی شرمن، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در دوران اوباما صورت گرفته است. شرمن در این خصوص عنوان کرده است: " اگر آمریکا توافقنامه هسته‌ای را نقض کند، اهرم فشار بین المللی اش را به عنوان یک عضو کمیسیون مشترک برجام برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای از دست خواهد داد، این مساله همین طور موجب از دست رفتن اعتبار بین المللی آمریکا می شود. اگر دولت ترامپ لغو تحریم های هسته‌ای ایران را تمدید نکند، این به معنای نقض برجام خواهد بود. این مساله تبعات جدی به همراه خواهد داشت."

واقعیت امر این است که ترامپ با امضای تحریمهای غیر هسته ای علیه ایران و اعمال فشار بر تروییکای اروپایی جهت مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای، عملا برجام را زیر پا گذاشته است. به عبارت بهتر، نقض برجام از سوی آمریکا از مدتها قبل صورت گرفته است. همچنین شرمن نباید این حقیقت را فراموش کند که در دوران حضور وی و همراهانش در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز دولت اوباما دو بار برجام را به صورت علنی نقض کرد. در جریان وضع محدودیت صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می کنند، بند 29 برجام به صورت علنی نقض شد.

همچنین در جریان تمدید قانون آیسا و سنگ اندازی  وزارت خزانه داری دولت اوباما در مسیر عادی سازی روابط بانکی و اعتباری با ایران، عملا توافق هسته ای نقض گردید. در چنین شرایطی، نباید سخنان شرمن را به عنوان یک "حامی توافق هسته ای " مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. پس از سرکار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، سناتورها ونمایندگان حزب دموکرات در دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا (به غیر از برنی سندرز)  به صورتی هماهنگ و یکپارچه به وضع تحریمهای جدید علیه ایران رای دادند. این در حالی بود که افرادی مانند جان کری و وندی شرمن (که در جریان ریز مذاکرات هسته ای قرار داشتند) نسبت به تناقض این اقدام با برجام آگاه بودند. به راستی چرا شرمن و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در آن زمان سکوت کردند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.