قم- باوجوداینکه استان قم یک درصد مساحت کل کشور را در برگرفته است، اما مجوز پنج نیروگاه را دارد که این نیروگاه‌ها تبعات جبران‌ناپذیری را برای ساکنانش در پی دارد.

نگین گردشگری مذهبی ایران نفس‌تنگی گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه صدور مجوزهای بی‌رویه و بی‌حد و حصر در طی سال‌های گذشته استان قم را به قطب بازیافت باطری‌های فرسوده تبدیل کرده است.

سال‌هاست که مسئولان حفاظت از محیط‌زیست ادعا می‌کنند که باید صنایع آلاینده به خارج از شهر منتقل شوند اما باوجوداینکه مقرر بود در دولت یازدهم این اتفاق بیفتد اما هنوز تعهدات دولتمردان از مرحله کاغذ به میدان اقدام و عمل نرسیده است.

حرکت برخلاف مسیر آمایش

رئیس شورای اسلامی استان قم در زمره مخالفانی است که اعتقاد دارد: در اسناد بالادستی استان قم توسعه صنایع و به‌ویژه استقرار و توسعه صنایع بازیافتی دیده نشده است.

حسن بختیاری وضعیت استقرار صنایع آلاینده در استان قم را تأسف‌برانگیز دانسته و ابراز می‌کند: مطرح می‌شود که برخی صنایعی که درگذشته پروانه بهره‌برداری دارند باید از حقوق قانونی خود برخوردار شوند اما مجوز دادن به واحدهای جدید نشان می‌دهد دولت همچنان به اثرات تخریب‌گر سرب پی نبرده و اهمیت توسعه پایدار برای مدیران اقتصادی روشن نشده است.

وی  با اشاره به دستور وزیر صنعت و معدن برای صدور پروانه بهره‌برداری یکی از واحدهای تولید شمش سرب از ضایعات اظهار می‌کند: این واحد سربی خلاف سند آمایش استان مدتی است که دریکی از شهرک‌های صنعتی مستقرشده و باوجود توافق نظر مسئولان مبنی بر توقف این فعالیت آلاینده، دستور وزیر صنعت و معدن موجب صدور پروانه بهره‌برداری شده است.

وی بابیان اینکه استحصال شمش سرب از مواد بازیافتی یکی از صنایع آلاینده  و مخرب محیط‌زیست و تهدیدکننده جدی سلامت مردم محسوب می‌شود  یادآور می‌شود: اثرات سرب در ناباروری، سرطان‌ و اختلالات عصبی بر هیچ شخصی پوشیده نیست  و لذا کمک به استقرار غیرقانونی واحدهای سربی در قم یک ظلم آشکار در حق مردم استان قم است.

تهدید سلامتی مردم

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نزدیکی برخی صنایع غذایی با واحد تولید شمش سرب از ضایعات، ابراز می‌کند: وضعیت کنونی استقرار واحدهای آلاینده در شهرک‌های صنعتی نتیجه‌ای جز تهدید سلامتی مردم ندارد و تمام متولیان سلامت و محیط‌زیست باید در این عرصه واردشده و از سکوت بپرهیزند.

وی ضمن تشکر از ارسال نامه اعتراضی استاندار قم به وزیر صنعت در این مورد گفت: دغدغه استاندار قم برای سلامت مردم و مخالفت با ایجاد واحدهای سرب در استان قم شایسته تقدیر است.

بختیاری تأکید می‌کند: خوب است مدیران بلندپایه دولتی اگر برای باز کردن گره‌های مختلف از محیط‌زیست قم تلاش نمی‌کنند، حداقل در راستای تخریب بیشتر محیط‌زیست قم هم‌قدم برنداشته و از دخالت‌های بی‌مورد در امورات استان‌ها دست‌بردارند.

وضعیت خطرناک نیست

مدیرکل محیط‌زیست قم با اشاره به استقرار صنایع آلاینده در استان قم می‌گوید: وضعیت آلودگی هوای کلان‌شهر قم به درجه خطرناک نرسیده است.

سید رحمان دانیالی با اشاره به اینکه در برخی از فصول سال میزان آلودگی هوای استان قم در برخی اوقات بالاترین حد ممکن را در کشور به دست می‌آورد اظهار می‌کند: طرح جامع جلوگیری از آلودگی هوا در استان قم در حال اجرا است و وظایف هر دستگاه برای جلوگیری از آلودگی هوا مشخص‌شده است که البته نیازمند حمایت ادارات است.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه محیط‌زیست برنامه پایش زیست‌محیطی را به‌صورت بازدیدهای سرزده از صنایع استان قم تقویت کرده است ادامه می‌دهد: کارخانه‌های آلاینده در این بازدیدها شناسایی‌شده و به صورت‌های مختلف از صدور اخطار و مهروموم با این صنایع مبارزه خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: استان قم با آمار بالایی از صنایع و نیروگاه‌ها مواجه است که همین نیروگاه‌ها می‌توانند تأثیر مخرب زیست‌محیطی بسیاری داشته باشد.

وی اذعان می‌دارد: در استان قم بر اساس شرایط زیست‌محیطی باید ۱۷ درصد خاک استان قم منطقه حفاظت‌شده باشد که عملاً این اتفاق نیفتاده است.

دانیالی با اشاره به اینکه وجود گسترده واحدهای صنعتی شهر قم سبب شده که تنها سازمان حفاظت محیط‌زیست نمی‌تواند این امر را کنترل کند، خاطرنشان کرد: اعطای مجوز به واحدهای صنعتی باید تنها بر اساس اصول کارشناسی صورت گیرد که شاهد افزایش آلودگی هوا نباشیم.

ضرورت انتقال

نماینده مردم قم  و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برخی کارخانه‌های آلاینده در اطراف قم، گفت: برخی از کارخانه‌های آلاینده از گذشته در اطراف قم بوده است به‌عنوان‌مثال واحدهای ذوب و یا بازیافت باطری‌های اسقاطی که سرب هست که این مسئله برای قم و مردم قم مضر هست.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور اظهار افزود: این کارخانه‌ها باید محدود و مکان کارخانه به‌دوراز شهر منتقل شود و همچنین امروز اگر می‌خواهیم اجازه ایجاد صنعت جدیدی را بدهیم باید با وضعیت محیط‌زیست قم سازگاری داشته باشد.

وی با اشاره به هوای قم، بیان داشت: هوای قم قابل تأمین از مکان دیگری نیست ولی باید تلاش کنیم تا اقداماتی که با محیط‌زیست قم سازگاری ندارد رخ ندهد که در این مسئله اقداماتی شده و کنترل می‌شود که اتفاق نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.