قم- امام جمعه قم با تاکید بر لزوم محکومیت کشتار مسلمانان میانمار گفت: هر چند در صحبت‌های مسؤولان محکومیت مشاهده می‌شود و اقداماتی انجام شده است اما جمهوری اسلامی باید پرچم‌دار شود و کشورهای اسلامی را برای رسیدگی به مظلومان آماده کند.

ایران کشورهای اسلامی را برای رسیدن به مظلومان آماده کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس با اشاره به اینکه تقوا می‌تواند خیرات و برکات را برای انسان به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: هر چند امکان دارد اسباب دیگری برای رسیدن به خیر داشته باشیم اما خیری که به واسطه تقوا حاصل می‌شود با دیگر خیرات متفاوت است.

وی با بیان اینکه خیر دنیا و آخرت بر اساس تقوا حاصل می‌شود، تصریح کرد: چندین پیامد اجتماعی و اثر در ترک امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که باید نسبت به این پیامدها آگاه باشیم.

امام جمعه قم از اهمیت بیان مصادیق منکر و معروف در جامعه یاد کرد و گفت: همانطور که معروف‌های فراوان داریم منکرهای بسیاری نیز وجود دارد که باید با اولویت‌بندی به معرفی این معروف‌ها و منکرها بپردازیم تا آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز بتوانند به شیوه مطلوب‌تری با منکرها و معروف‌ها روبرو شوند.

وی بر تدوین و آشنایی معیارهای معروف‌ها و منکرها تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از این راهکار دیدگاه‌های افراد را به یکدیگر نزدیک می‌کند به همین علت در برخورد با منکر و معروف شاهد نتایج مطلوب‌تری خواهیم بود.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه اگر ندانیم که خرید کالای خارجی کار درستی است یا خیر، باید بررسی کنیم که این اقدام در اشتغال جامعه و وابستگی کشور به خارجی‌ها تاثیر دارد یا خیر، اگر ضرر به آحاد جامعه برسد بر اساس آموزه‌های دینی این اقدام منکر است، هر چند اگر این موارد بر اساس مبادله باشد موضوع وابستگی و کاهش اشتغال مطرح نیست چرا که کالایی نیز از کشور خارج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه معروف و منکر را نباید به مباحث جزیی محدود کنیم، گفت: منکر و معروف در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعاریف مشخصی دارند، نفس تولید جنس نامرغوب در یک کارخانه منکر است، کارخانه‌ای جنس نامطلوبی تولید می‌کند که گرایش جامعه به سمت کالای خارجی می‌رود در حقیقت یک کار منکر را انجام داده است.

امام جمعه قم اضافه کرد: هر کاری در جامعه سبب بازماندگی، توقف و کند کردن حرکت در مسیر به سمت خداوند متعال شود منکر است و هر کاری که سبب افزایش سرعت انسان در این مسیر شود معروف است؛ همانطور که قرآن کریم نیز کارهای لهو و لعب که مسیر الهی را کور می‌کند را منکر دانسته است، فرقی نمی‌کند که این مباحث از صدا و سیما یا در قالب بستر دیگری پخش شود.

وی با اشاره به نزول آیه تطهیر تصریح کرد: خداوند متعال با نزول این آیه ائمه اطهار(ع) را از هر پلیدی پاک می‌داند؛ باید قدردان اهل بیت(ع) باشیم همانطور که این افراد به صورت ویژه در قرآن مورد تکریم قرار گرفته‌اند.

حسینی بوشهری از فرا رسیدن روز مباهله یاد کرد و افزود: در این روز مسیحیان با اعتراف به قدرت خاندان پیامبر اسلام(ص) از مباهله اعلام انصراف کردند.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا یکی از مباحث مهم مشکلات خانواده‌هاست، گفت: بسیاری از خانواده‌ها دچار فروپاشی شده‌اند، خانواده‌ای که احساس و عاطفه باید در آن حاکم باشد دچار گسست شده چرا که سایر ارتباطات خانوادگی از بین رفته است.

حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه آمار طلاق‌های جامعه اسلامی زنگ خطری جدی است، مطرح کرد: این آمار زیبنده جامعه اسلامی نیست به همین علت متولیان فرهنگی و مسؤولان کشور باید فکری کنند و راهکارهایی را در نظر داشته باشند تا خانواده‌ها در طراز آموزه‌های دینی شکل گیرند.

وی از کشتار مسلمانان میانمار یاد کرد و افزود: قتل عام راه‌انداخته و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را آورده کرده‌اند، برخی امکان دارد فکر کنند که نزاعی میان مسلمانان و بودایی انجام شده اما به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی موضوع سیاسی است چرا که دولت و ارتش پای کار آمده و این نیست که یک گروه با مسلمانان درگیر شود؛ خانم گیرنده صلح نوبل آبروی این صلح را برده است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه صلح نوبل به چهره‌هایی داده شده که در کارنامه خود به غیر از جنایات و لشکرکشی چیز دیگری ندارند، عنوان کرد: حقوق بشر آمریکایی بهتر از این نتیجه نمی‌دهد، باید به حال جامعه‌ای که سردمداران آن این افراد هستند افسوس خورد.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: سازمان ملل فقط در دو خط کشتار وحشیانه مسلمانان میانمار را محکوم کرده اما هیچ راهکار عملی را دنبال نمی‌کند، اکنون سازمان کنفرانس اسلامی هم غائب است و کاری نمی‌کند، بسیاری از افراد که در این سازمان هستند در توطئه‌های آدم‌کشی مسلمانان شریک و تجهیز کننده داعشهستند به همین علت نمی‌خواهند کاری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هر جایی به عنوان یک نظام ضد ظلم و استبداد شناخته شده است، گفت: هر چند در صحبت‌های مسؤولان محکومیت مشاهده می‌شود و اقداماتی انجام شده است اما جمهوری اسلامی باید پرچم‌دار شود به مجامع بین‌المللی شکایت و کشورهای اسلامی را برای رسیدگی به مظلومان آماده کند، این اقدامات از انتظارات مردم است.

حسینی بوشهری از دیدار اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام با رهبری یاد کرد و گفت: این مجمع توسط امام بنیان‌گذاری شده و رهبری نیز سه وظیفه اساسی را برای این مجمع تعیین کرده‌اند که تشخیص مصلحت، مشاوره دادن به رهبری در مورد سیاست‌های کلی نظام و ارائه راهکار برای معضلات اصلی کشور از جمله این راهکارهاست.

وی ادامه داد: همانطور که رهبری اشاره کردند، اگر میان مجلس و شورای نگهبان اختلافی پیش آمده و مجمع نظر مجلس را تایید کرد باید به صورتی باشد که جای شبهه‌ای به آن وارد نشود، مصلحت مدت‌دار است و برای یک امر طولانی مدت نیست؛ سیاست‌های مجمع باید در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های سه قوه تبلور داشته باشد نه اینکه هر قوه‌ای برنامه و سیاست‌های متفاوتی را دنبال کند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اکنون در آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و حوزه‌های علمیه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده‌اند، انتظار داریم که حوزه‌ها به نصایح رهبری و مراجع تقلید و نیازهای جامعه توجه و خود را با تحولات زمان همراه و همگام کنند.

وی با تاکید بر اینکه خروجی‌های حوزه باید انسان‌های دانشمند، متخلق به اخلاق، زمان‌شناس و مسؤولیت پذیر باشند، گفت: همانطور که گذشته به فکر ما بوده‌اند باید برای آیندگان نیز برنامه‌ریزی کنیم.

حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه آمار بی‌سوادی در کشور در حال کاهش است، اظهار کرد: در اوایل انقلاب ۴۸ درصد با سواد داشتیم اما اکنون نزدیک به ۹۰ درصد باسواد داریم در حالی که جمعیت کشور دو برابر شده، هر چند این آمار یکی از افتخار جمهوری اسلامی است اما بازهم دست‌اندرکاران و مسؤولان باید افراد باقیمانده را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه معلمان باید توسط خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دولت تکریم شوند، عنوان کرد: این افراد عمر خود را برای آموزش دانش‌آموزان صرف می‌کنند به همین علت خروجی آنها باید تربیت افراد متعهد و مسوولیت‌پذیر باشد.

حسینی‌بوشهری با تاکید بر اینکه دانشجویان نباید بیکار باشند، ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز رشد قابل قبولی داشتند اما از این مجموعه‌ها تولید علم و دانش بنیان بودن را انتظار داریم، تولید علم باید بتواند به مرحله تولید ثروت برسد چرا که در این صورت دانشگاه به رسالت اصلی خود عمل کرده است.

وی یادآور شد: مداحان و سخنرانان مذهبی در ماه‌های محرم و صفر کربلا و عاشورا را به شیوه‌ای معرفی کنند که جامعه عاشورایی و کربلایی شود؛ نظام اسلامی قدرت و آزادگی خود را را از برکات کربلا می‌داند، تکلیف‌باوری را باید از عاشورا فرا گیریم و عاشوراست که سازش ناپذیری در مقابل دشمن و عزتمندی را به ما می‌آموزد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.