کرمان - مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان گفت: پتانسیل‌هایی که در کشور ایران و خصوصاً استان کرمان در بخش‌های انرژی تجدیدپذیر و معادن وجود دارد، در دنیا بی‌نظیر است.

«خورشید» سرمایه‌گذاران خارجی را به استان کرمان آورد

به گزارش قدس آنلاین، رضا سنجری پتانسیل انرژی خورشیدی استان کرمان را در دنیا بی‌نظیر دانست و افزود: این موارد مزیت‌هایی هستند که علی‌رغم افزایش تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی علاقمندند که در این بخش در استان کرمان سرمایه‌گذاری کنند، اما تحریم‌ها هزینه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان با اشاره به افتتاح نیروگاه ۲۰ مگاواتی انرژی خورشیدی علی‌رغم تحریم‌ها توسط سرمایه‌گذار خارجی، خاطرنشان کرد: این اقدام نشان داد که با سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

وی درباره علت رغبت سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمان گفت: سرمایه‌گذار خارجی با مطالعه مزیت‌های استان کرمان و این‌که هزینه‌هایی اجرایی طرح و بوروکراسی‌های اداری در استان کرمان کاهش یافته است، از جمله علل علاقه سرمایه‌گذار خارجی در استان کرمان است.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان از انعقاد تفاهمنامه احداث نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی طی ۱۰ سال در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: این تفاهمنامه میان استانداری کرمان، وزارت نیرو و شرکت سانتا منعقد شد و در حال شناسایی شهرستان‌هایی که این مزیت در آن‌ها وجود دارد، هستیم، به‌گونه‌ای که سیستم دولتی اقدامات اولیه(استعلامات، رعایت حریم‌ها و …) را به‌جای سرمایه‌گذار انجام می‌دهد و در نهایت در قالب یک بسته ارایه خواهد کرد، تا سرمایه‌گذار در کوتاه‌ترین مدت بتواند اجرای پروژه را آغاز کند.

سنجری توسعه متوازن را از سیاست‌های مدیریت استان دانست و گفت: سقف پشت‌بام خانه‌ها در مقیاس‌های کوچک، برای نصب پنل‌های خورشیدی بسیار خوب است و بدون اتصال به شبکه می‌توان آن را استفاده کرد که هزینه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، که این مهم به فرهنگسازی دارد و اکنون چند شرکت پیشنهاد داده‌اند که پشت‌بام خانه‌ها را از سلول‌های خورشیدی فرش کنند که برای تحقق آن باید مالکان خانه‌ها اجازه استفاده از پشت‌بام‌هایشان را بدهند که یا خود مالک ساختمان یا شرکت سرمایه‌گذار این اقدام را انجام دهد.

وی افزود: با بانک مذاکراتی در خصوص اختصاص تسهیلات خاصی به مالکان ساختمان‌ها در جهت احداث پنل خورشیدی در پشت‌بام‌هایشان داشته‌ایم ضمن آن‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این جهت گام‌های بسیار خوبی برداشته است، ضمن آن‌که به‌دنبال احداث مزرعه خورشیدی نیز هستیم.

سنجری با اشاره به این‌که نام استان کرمان را شهر آفتاب گذاشته‌ایم، تصریح کرد: با توجه به‌ این‌که استان کرمان مزیت فوق العاده‌ای در تولید انرژی خوشیدی دارد، بنابراین استان کرمان را به‌عنوان پایتخت انرژی تجدیدپذیر کشور مطرح کرده‌ایم.

وی از ضرورت کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری گفت و اظهار کرد: افزایش قدرت رقابتی و تجمیع استعدادهای استان از مهم‌ترین دستور کارهای مدیریت استان است و هیچگاه روی نقطه خاصی تأکید نمی‌کنیم و هر سرمایه‌گذاری که به استان ورود پیدا می کند به سمت مطالعه کل استان، آن را سوق می دهیم تا بتوانیم ضمن حفظ توازن منطقه‌ای، ارتباط بین پتانسیل‌های مناطق مختلف استان را رقم بزنیم.

وی از انعقاد ۱۳۰۰ تفاهمنامه استانی و شهرستانی در قالب مثلث توسعه اقتصادی خبر داد و گفت: از ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شده در این طرح، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آن محقق شده است، به‌طوریکه علی‌رغم همه محدودیت‌ها ۴۰ درصد تفاهمنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان در چهار سال محقق شده که می‌توان مدعی بود که یک رکورد در کشور است.

این مقام مسئول ثمرات طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان پرداخت و افزود: تاکنون ۵۰۰ طرح مثلث توسعه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است که میزان سرمایه‌گذاری آنها بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده، هم‌چنین ۲۴ هزار اشتغال مستقیم از محل اجرای طرح‌های مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان رقم خورده است.

وی از اتفاقات خوبی در بحث اعتبارات خوداشتغالی خبر داد و گفت: امسال تسهیلات خوداشتغالی بیش از سه برابر سال گذشته شده ضمن آن‌که در بحث رونق تولید و افزایش واحدهای فعال در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که امسال این رقم به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، هم‌چنین به کارگروه اشتغال ظرفیت استفاده از منابع بانکی امسال داده شده است و به طور کلی سال جاری، سال خوبی از نظر ابلاغ منابع اعتباری است.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان مطرح کرد: در سال گذشته باید ۲۰ درصد واحدهای راکد در استان را فعال می‌کردیم اما با همه گرفتاری‌های ۴۰ درصد واحدهای راکد فعال شدند، که امیدواریم امسال رکورد سال گذشته را بشکنیم.

وی به لزوم نگاه تخصصی و کارشناسی به مقوله سرمایه‌گذاری تأکید و خاطرنشان کرد: کاهش حداقل زمان سرمایه‌گذاری از عوامل توسعه می‌باشند.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.