فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با قدس از افزایش قاچاق چوب در سال جاری خبر داد.

 قاچاق چوب در سال جاری ۸ درصد افزایش یافت

قدس آنلاین، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با قدس از افزایش قاچاق چوب در سال جاری خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی گفت: طی پنج ماه نخست امسال ۲۰ هزار درخت و درختچه به صورت غیرمجاز در کشور توسط قاچاقچیان قطع شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش هشت درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه طی مدت یاد شده ۱۱۸۰ پرونده در خصوص قاچاق چوب تشکیل شده است، گفت: این پرونده‌ها از سوی قوه قضائیه در حال رسیدگی هستند.

* انهدام کوره‌های غیرمجاز ذغال‌پزی

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها همچنین از کشف ۱۳۰۰ متر مکعب هیزم طی پنج ماه نخست امسال خبر داد و گفت: علاوه بر این ۲۰۶ کوره ذغال پزی غیرمجاز نیز در مدت یاد شده، توسط یگان حفاظت کشف شده که ضمن تشکیل پرونده علیه متهمان کوره‌های آن‌ها منهدم شده است.

سرهنگ سبزعلی همچنین از قاچاق چوب توسط بعضی از پیمانکاران چوب خبر داد و گفت: به هرحال برخی از پیمانکاران در کنار فعالیت قانونی، اقدام‌های غیرقانونی هم دارند که تاکنون شماری از آنان شناسایی شده‌اند و علیه آن‌ها پرونده تشکیل شده که در دست پیگیری است.

* بیشترین استان‌های دارای قاچاق چوب

وی گفت: پس از گیلان، مازندران و گلستان بیشترین قاچاق چوب در استان‌های ایلام، کردستان، فارس و اصفهان رخ می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تخریب سرزمین را غیرقابل جبران خواند و گفت: اگرچه به دلیل تراکم زیاد جنگلی و سختی کنترل، بیشترین قاچاق چوب از جنگل‌های هیرکانی انجام می‌گیرد، اما این جنگل‌ها فقط ۱۷ درصد از جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۸۳ درصد از جنگل‌های کشور در دیگر نقاط پراکنده هستند و برخی از آنان از گونه‌های بسیار نادر مثل بنه برخوردارند که در صورت قطع شدن، دیگر امکان بازگشت شان حتی با آبیاری ممکن نیست.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر از لحاظ ریالی برآوردی از میزان خسارت قاچاق چوب ندارد، تصریح کرد: هر هکتار درخت بیش از ۶۰ تن گرد و غبار را جذب می‌کند یا هر اصله درخت، اکسیژن سه انسان را تأمین می‌کند. بنابراین اگر امروز شاهد کاهش بارندگی، افزایش ۵/۱ درجه سانتیگراد دمای هوا در کشور هستیم، ناشی از تخریب سرزمین است.

* تعرفه واردات چوب افزایش یابد

سرهنگ سبزعلی سپس به تبیین نقش پایین بودن تعرفه گمرکی در کاهش قاچاق چوب پرداخت و گفت: تعرفه واردات چوب در ایران زیاد است. در نتیجه برای کارخانه‌های چوب بری مقرون به صرفه نیست تا نیازشان را از چوب‌های وارداتی برآورده کنند. بنابراین برخی از آن‌ها نسبت به خرید چوب‌های قاچاق اقدام می‌کنند. از این رو بهتر است تا تعرفه واردات چوب هرچه بیشتر کاهش یابد تا قاچاق چوب صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی در ادامه با سپاسگزاری از تلاش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تشدید مجازات قاچاق چوب خبر داد و گفت: مجازات هایی که قانون برای قطع درختان و قاچاق چوب پیش بینی کرده بود، بازدارندگی لازم را نداشت. علاوه بر این ماده قانونی مربوط به افزایش مجازات قاچاق چوب متناسب با افزایش تورم سالیانه نیز برای چندین سال اجرایی نشد. بر این اساس مدتی قبل سازمان جنگل‌ها با ارائه طرحی به دولت خواستار افزایش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی مجازات‌ها شد که دولت با آن موافقت کرده است و بزودی به همه دستگاه‌های مسئول ابلاغ می‌شود.

* تشدید مجازات قاچاق چوب

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره استفاده از فناوری روز برای حفاظت از جنگل‌ها گفت: به طور قطع استفاده از فناوری‌های روز مثل سنسور، دوربین‌های مداربسته، پهباد، سیستم‌های سنجش از راه دور و... بسیار ضرورت دارد که البته از چند سال پیش این موضوع مطرح شده، اما بهره مندی از چنین تجهیزاتی نیازمند تخصیص اعتبارات بسیار زیاد است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و محدودیت‌های اعتباری که متوجه سازمان جنگل‌هاست، فعلاً اجرای چنین طرح هایی عملاً ممکن نیست.

وی در خاتمه از تشدید مجازات‌ها، تقویت پاسگاه‌ها و گلوگاه‌های مسیر قاچاق چوب، تعامل و همکاری با نیروهای انتظامی و دیگر نیروهای مسلح با هدف کنترل و کاهش قاچاق چوب خبر داد و گفت: علاوه بر این موارد استفاده از جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد از راهبردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به منظور حفاظت از منابع طبیعی کشور و مقابله با قاچاقچیان چوب است.    

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.