ساری- ۶ ماهی می شود متخصصان بیهوشی بر سر کاهش ۲۵ درصدی تعرفه پزشکان بیهوشی با وزارت بهداشت کشمکش دارند و اعتراض خود را به روش های گوناگون از تشکیل کمپین «نه به کاهش تبعیض‌ آمیز تعرفه‌ های بیهوشی» تا تجمع در محوطه بیمارستان و خودداری از بیهوش کردن بیماران غیر اورژانسی در بسیاری از استان ها اعلام کردند.

ابلاغ تعرفه های جدید بیهوشی، تبعیض آشکار وزارت بهداشت/توقف جراحی های غیر اورژانسی در مازندران

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجید ساجدی فر: آن ها معتقدند به عنوان ارکان اصلی اتاق‌های عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، این کاهش تعرفه - با توجه به افزایش تعرفه سایر رشته‌ها - نوعی بی توجهی و نادیده گرفتن تلاش هایشان است. اما وزارت بهداشت بر کمبود اعتبارات و لزوم صرفه جویی تاکید می کند و می گوید توان این وزارتخانه در همین حد است.

برای آگاهی بیشتر از چند و چون ماجرا و اینکه وضعیت بیهوشی در مازندران چگونه است و متخصصان بیهوشی مازندران چه نظری دارند به سراغ دکتر عالیه زمانی کیاسری متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه با ۱۹ سال سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رفتیم و نظر وی را جویا شدیم:

ابتدا درباره نقش و اهمیت بیهوشی در بیمارستان ها و تلاش های متخصصان بیهوشی برای مخاطبان ما توضیحاتی دهید؟

امروزه در کشورهای پیشرفته، تخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه از لحاظ جایگاه علمی، اجتماعی و بقیه مسائل جزو سه تا چهار رشته نخست و در گروه پر استرس ترین کارها قرار دارد که در بحرانی ترین لحظات زندگی بیمار، این متخصصین حضور دارند و نکته مهم این است که ما در بالین بیمار در یک زمان بسیار کوتاه باید بتوانیم بهترین و مناسب ترین تصمیم را بگیریم و یک لحظه غفلت می تواند باعث آسیب رسیدن به بیمار و حتی مرگ او شود.

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه سه بخش اصلی (بخش بیهوشی اتاق عمل، بخش مراقبت ویژهICU ، و بخش درد) را  مدیریت می کند. یک متخصص بیهوشی باید به بسیاری از بیماری ها مثل دیابت، بیماری های قلبی، کلیوی، اختلالات تیرویید و بیماریهای مغز و اعصاب و روماتولوژی، دانش و آگاهی کافی داشته باشد تا برای درمان های مورد نیاز قبل و حین بیهوشی و بعد آن تصمیم گیری کند که در بقای بیمار و کیفیت و کمیت آن تاثیر گذار باشد.  

موضوعی که اخیرا سروصدای زیادی ایجاد کرده و موجب اعتراض گسترده متخصصان بیهوشی شده، کاهش تعرفه بیهوشی ها در بیمارستان هاست، بفرمایید علت این کاهش چیست؟

وزارت بهداشت برای کاهش ۲۵ درصدی ارزش تام، با دخل و تصرف خودسرانه در کتاب کالیفرنیا، «کا»ی پایه بیهوشی (ارزش هر اقدام از ویزیت تا یک جراحی پیچیده بر اساس ضریبی از کا تعیین می شود) را نسبت به سال گذشته در انواع جراحی و اقدامات متنوع و مختلف از ۵۰ درصد تا صد درصد کاهش داد و بعضی از تعرفه های ما صفر شد. یعنی حق الزحمه ی بعضی از بیهوشی ها و اقدامات لازم دیگر که انجام می دهیم صفر منظور شد.

مثل این است که شما در جایی باید کار کنید و بعد انجام، بگویند دستمزدی در کار نیست! ضمن اینکه متخصص بیهوشی مسئولیت قانونی بیمار را به عهده دارد، بابت تمام اتفاقات باید پاسخگو باشد و در صورت شکایت، پرونده تشکیل می شود و حتی ممکن است محکوم به پرداخت دیه شود.

حق بیمه مسِولیت مدنی متخصص بیهوشی جزء بالاترین مبالغ بیمه ایست. همه کدها ر ا از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد کاهش دادند و در کل کد بیهوشی را در کتاب کالیفرنیا با خاک یکسان کردند.

این اعتراضات صرفا بخاطر مسائل مالی است یا دلایل دیگری هم دارد؟

ما مطالبه گر حقوق خود و حفاظت از جان بیماران هستیم. من به عنوان یک متخصص بیهوشی، اعلام می کنم تخصص بیهوشی هویت، حیثیت، زندگی، نفس و بخشی از وجود من است.

وزارت بهداشت نفس وجودی ما را بی ارزش و ارزش خدمتی ما را صفر اعلام کرده است. اعتراض ما در جهت حفاظت و صیانت از جان بیماران و ارتقا کیفیت خدمت سلامت در گستره تخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه است.

این اقدام وزارت بهداشت باعث می شود که تمایل و انگیزه پزشکان به سمت این تخصص کمتر و کمتر می گردد و در نهایت دانشجویان ضعیف از نظر علمی و تعهد حرفه ای می مانند و تخصص بیهوشی!

لازم به یادآوری است در دانشگاه های علوم پزشکی کشور یک تاخیر حداقل ۱۲ ماهه در پرداخت مطالبات پزشکان وجو دارد که در سیاست های موجود وزارت به عنوان یک اتفاق پیش پا افتاده تلقی شده و ما در مازندران مواجه با ۱۲ ماه تاخیر در پرداخت هستیم که متاسفانه از نظر مدیران هر روز بیش از پیش عادی تر شده است.

همزمان با روند صعودی تاخیر در پرداخت حق الزحمه ها مصوبات پی در پی وزارت بهداشت و هیات امنای دانشگاه با مضمون کاهش بیشتر و بیشتر درمیزان پرداختی حق الزحمه پزشکان صادر می شود که همه این مصوبات عطف به ماسبق نیز می گردد و دانشگاه با مصوبه امروز، به حق الزحمه یک سال قبل دستبرد می زند و هر بار حق الزحمه کمتر و کمتری را آن هم بعد از تاخیرهای طولانی پرداخت می کند که همه اینها بر خلاف قوانین و مقررات نظام پرداخت می باشد.

اعتراض ها به کجا رسید و در حال حاضر میزان فعالیت تان چقدر است؟

انجمن بیهوشی کشور در دو سال اخیر رایزنی های فراوانی کرد و در واکنش به ابلاغ تعرفه کذایی امسال، با صدور بیانیه از تمام متخصصان بیهوشی در سراسر کشور خواست که صرفا در ساعات اداری، به بیهوشی در جراحی های غیر اورژانس بپردازیم و بعد از ساعت اداری صرفا بیماران اورژانسی را پذیرش کنیم.

و با توجه به اهمیت و حساسیت تخصص بیهوشی، حتما بر اساس آخرین استانداردهای اعتباربخشی درمانی و آموزشی در اجرای بیهوشی ایمن کوشاتر از قبل باشیم.

در مازندران هم مانند سراسر کشور، پذیرش جراحی غیر اورژانس بعد از ساعات اداری متوقف شد و بر اجرای بیهوشی ایمن برای بیماران تاکید عملی تر داریم و در این راستا باید علاوه بر تامین و تکمیل مونیتورها و تجهیزات استاندارد مطابق با استانداردهای اعتباربخشی درمانی و آموزشی، کلیه ماشین های بیهوشی با عمر بیشتر از ۱۰ سال نیز از رده خارج شود.

آیا راه برگشتی هم برای خروج از این وضعیت وجود دارد؟

بله، راه برگشت کاملا وجود دارد. معاون اول ریاست جمهوری در جلسه با انجمن اعلام کرد با درخواست متمم وزارت بهداشت مصوبه قبلی هیئت وزیران لغو می شود که هر سال همراه با تورم افزایش در قیمت کالا و خدمت مصوب می شود ولی متاسفانه شاهدیم که چگونه با مصوبه های رنگارنگ، ارزش جان انسان ها رو به کاهش است.

در خواست ما اعلام توقف فوری و رسمی در ابلاغ و اجرای تعرفه ۹۶ به مراکز و استانها، اجرای بدون دخل و تصرف آخرین ویرایش کتاب کد کالیفرنیا، مخالفت با هر گونه کاهش تعرفه در کلیه رشته های تخصصی و اعلام قطعی و رسمی و مکتوب هیات دولت در بالینی بودن تخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.