رئیس اتحادیه پرنده و ماهی معتقد است: هنوز قیمت گوشت مرغ زیاد گران نشده است و جا دارد گرانتر هم شود درمجموع می توان گفت کاهش قیمت نهاده می تواند در قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر بگذارد و در نهایت مصرف کننده نیز متضرر نشود. یوسف خانی گفت: هم اکنون ایران توان رقابت با کشورهای همسایه چون ترکیه و عراق را ندارد چرا که قیمت تمام شده برای تولید کننده در این کشورها پایین است و نهایتا صادرات آنها با قیمت مناسب تری صورت می گیرد.

افزایش قیمت نهاده تاثیر بسزایی در افزایش قیمت گوشت مرغ داشته/ نقش شبکه های اجتماعی در گرانی گوشت مرغ

قدس آنلاین- بازار گوشت مرغ به عنوان محصولی استراتژیک همیشه و در طول سال‌ها و شاید دهه‌های اخیر درگیر نوسان قیمت بوده که دلایل متعددی برای آن از سوی مسئولان و تولیدکنندگان مطرح شده است، همیشه بازار این کالای خوراکی پس از تجربه مدتی کوتاه یا طولانی از گرانی و نوسان قیمت، دوباره به حالت عادی بازگشته است، اما هیچ‌گاه دستگاه‌های نظارتی نتوانستند به خوبی این بازار را برنامه‌ریزی و مدیریت کرده و از نوسان و آشفتگی آن پیشگیری کنند.

جالب ‌تر این‌که بازار گوشت مرغ همیشه در ایام پرمصرفی مانند ماه رمضان یا شب عید با نوسان و افزایش قیمت مواجه می‌شود، چرا که مردم به بازار هجوم می‌آورند و به اصطلاح نیاز یک ماه‌شان را از بازار طلب می‌کنند، در واقع عامل این گرانی کمبود عرضه نسبت به تقاضا عنوان می‌شود که معمولا با تزریق گوشت مرغ منجمد دولتی پس از مدتی این افزایش قیمت فروکش می‌کند.

اما گرانی این محصول استراتژیک و پرمصرف‌ترین محصول پروتئینی سبد غذایی مردم این‌بار نه در ایام پرمصرف و پرتقاضایی مانند ماه رمضان یا شب عید بلکه در روزهای گرم تابستان که هیچ مناسبت یا افزایش ناگهانی تقاضایی وجود ندارد، رخ داده است که باز هم مشخص نیست مسئولان یا دستگاه‌های نظارتی چه تدبیری برای آن می‌اندیشند.

در همین راستا امسال با ورود به فصول گرم از ابتدای تیر ماه، نرخ مرغ افزایش پیدا کرده است به نحوی که طی هفته‌های گذشته با افزایش غیرمنطقی و نوسان قیمت مواجه بوده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان حامی مصرف‌کننده از پاسخگویی در قبال علت گرانی و برخورد با گرانفروشان خودداری می‌کند!

مهدی یوسف خانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص گرانی ۵۰ روزه قیمت گوشت مرغ  اظهار داشت: دلیل این گرانی منطقی بوده است و با توجه به بالا بودن قیمت نهاده ها، قیمت تمام شده تولید نیز بالا است.

وی ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه از ابتدای امسال ۱۵۰۰ تومان بوده است سپس به یکباره به ۲۶۰۰ تومان رسید، یعنی هزار تومان افزایش پیدا کرد و این موضوع تاثیر بسیار بالایی در قیمت تمام شده مرغ دارد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه قیمت منطقی جوجه باید۱۵۰۰ تومان باشد، تصریح کرد: افزایش قیمت هزار تومانی در جوجه موجب افزایش ۵۰۰ تومان در هر کیلو گوشت مرغ خواهد شد.

یوسف خانی اعلام کرد: افزایش قیمت نهاده نیز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت گوشت مرغ داشته است و افزایش قیمت نهاده موجب شد که قیمت گوشت مرغ برای حدود ۲ ماه از مرز ۸ هزار تومان عبور کند.

وی اذعان کرد: هم اکنون قیمت جوجه یک روزه از ۲۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسیده است و این امر موجب می شود که پس از چند ماه قیمت گوشت مرغ کاهش یابد، اما هم اکنون قیمت مرغ زنده که که مرغدار، عرضه می کند همان قیمت ۵۵۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزود: این ثابت ماندن بدان جهت است که تولیداتی که از جوجه ۲۰۰۰ تومانی به بازار خواهد آمد،   هنوز به بازار عرضه نشده است و تولیدات آن حدود ۷ هفته دیگر به بازار می آید؛ به همین جهت گوشت مرغی که در بازار به فروش می رسد از همان جوجه های ۲۵۰۰ تومانی است و طبیعی است که قیمت مرغ ارزان نشود.

یوسف خانی گفت: پیش بینی می شود که از اواخر شهریور ماه قیمت گوشت مرغ کاهش یابد چرا که اولین دوره ای که گوشت مرغ های با وزن کم وارد بازار می شوند نتیجه جوجه های ۲ هزار تومانی خواهد بود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه دلیل گرانی قیمت های گوشت مرغ منطقی است به همین جهت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هیچ گونه دخالتی در تعدیل و یا کاهش قیمت گوشت مرغ نکرده است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اضافه کرد: امکان عرضه گوشت مرغ با قیمت ۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰ نیز وجود داشته است.

شبکه های اجتماعی تولید کنندگان گوشت مرغ را متحد کرد

یوسف خانی توضیح داد: افزایش قیمت های اخیر بدان جهت است که تولید کننده ها حدود یک سال است که با هم متحد شده اند و این اتحاد از آنجایی ناشی شد که شبکه های اجتماعی فعال شدند و تمامی تولید کننده ها در تمام ایران با هم در اتباط ند.

وی اذعان کرد: تولید کنندگان گوشت مرغ از طریق شبکه های اجتماعی به هم اطلاع می دهند و اجازه نمی دهند که قیمت ها کاهش پیدا کند؛ در عین حال اگر اعلام کنند قیمت ها باید شکسته شود یک شب از فروش امتناع می کنند، در این شرایط کافی است مرغدار عرضه مرغ را ۵۰ درصد کاهش دهد، به سرعت کمبود گوشت مرغ در کشور احساس می شود و همین امر موجب می شود که اگر شب قبل قیمت تمام شده مرغ ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است به یکباره ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزود: این اتحاد دلیل خوبی بود برای اینکه اجازه ندهند قیمت مرغ کاهش یابد و تولید کنندگان بتوانند آن سودی که مطلوبشان است را ببرند.

 یوسف خانی با بیان اینکه امسال تولید کنندگان توانستند جان دوباره ای بگیرند، توضیح داد: به نظر می رسد که از این پس هم اجازه ندهند که قیمت ها دستخوش بازار شود و کاهش یابد.

گوشت مرغ می تواند بیشتر افزایش یابد

وی تشریح کرد: به طور معمول گوشت قرمز حدود ۳ برابر مرغ بوده است اما هم اکنون اگر قیمت مرغ را با قیمت گوشت قرمز مقایسه کنید خواهید دید که قیمت گوشت قرمز ۵ برابر قیمت مرغ است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی معتقد است: هنوز قیمت گوشت مرغ زیاد گران نشده است و جا دارد گرانتر هم شود درمجموع  می توان گفت کاهش قیمت نهاده می تواند در قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر بگذارد و در نهایت مصرف کننده نیز متضرر نشود.

یوسف خانی گفت: هم اکنون ایران توان رقابت با کشورهای همسایه چون ترکیه و عراق را ندارد چرا که قیمت تمام شده برای تولید کننده در این کشورها پایین است و نهایتا صادرات آنها با قیمت مناسب تری صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.