۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 563271

هر فکر و هر مکتبی برای آن‌که بتواند استمرار داشته باشد، نیاز به توجه به آرمان‌هایش و ترویج و زنده نگه‌داشتن آن‌ها دارد و قطعاً شهادت در گفتمان انقلاب و اسلام به‌عنوان یکی از آرمان‌های اساسی و مهم مطرح است. لذا باید شهادت به‌عنوان عامل دعوت‌کننده و عنصر بقای انقلاب و اسلام معرفی شود. اردوهای راهیان نور ضروری است، چراکه احیاکننده فرهنگ شهادت، مقاومت و به‌شکل کلی احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند باشد.

فرهنگ ایرانی ــ اسلامی را در اردوهای جهادی ارتقا دهیم

قدس آنلاین- راهیان نور حافظ امنیت داخلی و منطقه‌ای نیز هست. وقتی بدخواهان داخلی و یا خارجی، ملت را دارای روحیه شهادت، ضد فساد و ضد نفاق ببیند، قطعاً باعث می‌شود دشمن در دشمنی خود تغییر جدی بدهد و این یعنی عدم رسیدن دشمن به هدفش، یعنی حفظ امنیت کشور. یکی از مهم‌ترین نیازهای یک نظام، انسجام نیروهای هم‌فکر است و این امر به‌خوبی در مناطق سرزمین نور قابل‌مشاهده است. درحقیقت این جمع مردم که به برکت شهدا در مناطق عملیاتی حضور می‌یابند، بسیج مردمی با هدفی مشترک تشکیل می‌دهند؛ هدفی که می‌تواند عامل بازدارنده‌ای دربرابر تهاجمات و دست‌درازی‌های دشمن بر خاک مقدس ایران اسلامی باشد. سرهنگ علی پوری جانشین سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج در گفت‌وگوی پیش رو درآخرین روزهای شهریورماه، برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در اردوهای راهیان نور غرب کشور را با قدس در میان گذاشته است.
جناب سرهنگ علی پوری، جانشین سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با اشاره به صعود ۳۰ هزارنفری از مشتاقان دفاع مقدس در ارتفاعات بازی دراز گفت: اردوی راهیان نور شمال غرب و غرب کشور هرساله از اردیبهشت‌ماه همزمان با سالگرد آزادسازی ارتفاعات بازی دراز آغاز می‌شود و پذیرای خیل عظیمی از هم‌وطنان از نقاط مختلف کشور به این مناطق است. هرسال اردیبهشت‌ماه شاهد صعود قله‌نوردان و بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش کوه‌نوردی به ارتفاعات بازی دراز در استان کرمانشاه هستیم که این صعود به‌منزله آغاز برگزاری اردوهای راهیان نور غرب کشور به‌شمار می‌رود. امسال نیز همانند سال‌های پیشین، مراسم افتتاحیه اردوهای راهیان نور غرب کشور با حضور بیش از ۳۰ هزارنفر در هفتم و هشتم اردیبهشت‌ماه برگزار شد که این جمعیت با صعود به ارتفاعات بازی دراز، حماسه‌آفرینی‌های سربازان وطن را پاس داشتند.

وی با بیان این‌که اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب کشور در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان و ایلام برگزار می‌شود، اظهار داشت: اعزام به مناطق راهیان نور از غرب کشور از نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد. امیدوار هستیم همچنان بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را به مسافران و زایرین راهیان نور بدهیم، چراکه با سردتر شدن هوا، شاهد محدودیت‌هایی خواهیم بود. اردوهای راهیان نور در غرب و شمال غرب کشور در استان‌های کرمانشاه، کردستان وآذربایجان غربی و بخشی از آن نیز در ایلام برگزار می‌شود.

ضرورت مشارکت همه اقشار جامعه در اردوی راهیان نور

سرهنگ علی پوری، جانشین سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با اشاره به حضور داوطلبانه مردم در اردوهای راهیان نور تصریح نمود: خوشبختانه هرساله بر تعداد زائرین راهیان نور افزوده می‌شود. آنچه باید بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، حضور و مشارکت همه اقشار اعم از نوجوانان و جوانان تا افراد میانسال در برگزاری هرچه بهتر اردوهای راهیان نور است. حضور خودجوش دانش‌آموزان با خانواده‌هایشان و گروه‌های دانشجویی که به‌صورت داوطلبانه در اردوها شرکت می‌کنند، نویدبخش نگاه مقدس نوجوانان و جوانان به موضوع دفاع‌مقدس و حراست از این خاک و آب است.  

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اردوهای راهیان نور درباره آن‌ها گفت: با توجه به خیل عظیم علاقه‌مندان و زائران راهیان نور، دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور بر آن شدند تا در سه استان یادشده، نمایش‌های فرهنگی، رزمی و بصیرتی را به‌روی صحنه ببرند تا ازطریق نمایش و ایجاد همذات‌پنداری در بین نوجوانان و جوانان، آن‌ها را به مقوله دفاع از میهن علاقه‌مند کرده و آن‌ها نیز در این دفاع سهمی داشته باشند. «افلاکیان» برنامه‌ای است که در استان کرمانشاه به اجرا درآمد و درآن به بازسازی حوادث آزادسازی شهرستان پاوه و اتفاقاتی که در دفاع مقدس در غرب کشور رخ داد، پرداخته است. این برنامه که در ۹۰ دقیقه اجرا می‌شود، هرشب برای کلیه بازدیدکنندگان و زائرین استان کرمانشاه برروی صحنه می‌رود. «مجاهدت‌های خاموش» نیز عنوان برنامه‌ای است که هرشب در استان کرمانشاه برای همه علاقه‌مندان به دفاع مقدس روی صحنه می‌رود. نمایش رزمی «علمداران ولایت» نیز کار فاخری است که در شهر ارومیه اجرا می‌شود و تعداد بی‌شماری از زائرین از نزدیک تماشاگر آن بوده‌اند.

نگاهی به حضور راویان در یادمان‌های دفاع مقدس

سرهنگ پوری درخصوص اهمیت حضور راویان در یادمان‌های دفاع مقدس تأکید کرد: خوشبختانه با تسهیلات فراهم‌شده، نه‌تنها مسافران و زائرین، بلکه شهروندان استان‌ها نیز از خدمات فرهنگی، معنوی و هنری یادمان‌های راهیان نور بهره‌مند می‌شوند. روایان دفاع مقدس در این بین نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند. آن‌ها با تصویرسازی ذهنی و ایجاد فضایی همانند آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داده است، به بازسازی عملیات‌هایی می‌پردازند که شاید از یادها و خاطره‌ها رفته باشد. راویان با بازگو نمودن مجاهدت‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام، هرآنچه در آن مقطع زمانی خاص اتفاق افتاده را  برای بازدیدکنندگان و زائرین در آن منطقه تشریح می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم برخورداری از ظرفیت لازم برای استقبال از زائرین راهیان نور گفت: خوشبختانه از تمامی استان‌ها به غرب و شمال غرب کشور اعزام داشته‌ایم. استقبال به‌حدی بوده که متأسفانه ظرفیت‌های ما برای پاسخ‌گویی و پذیرایی از زائران مناسب نبوده، از این‌رو نتوانستیم پاسخ‌گوی خواسته‌ها و مطالبات زائرین راهیان نور در همراهی با کاروان‌ها باشیم. استقبال‌ها و همراهی‌های باشکوهی از این‌دست، بیان‌گر آن است که خانواده‌ها به‌خودی‌خود متوجه معنویت این سفر هستند، بنابراین به‌صورت خودجوش در چنین برنامه‌هایی شرکت می‌کنند. حضور خانواده‌ها با خودروهای شخصی و علاقه‌مندی برای حضور راوی با آن‌ها و شنیدن و تجسم آنچه در دوران دفاع مقدس گذشته است، موضوع ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد. بی‌شک خانواده‌ها در سفرهای راهیان نور، مفاهیم ارزشمندی چون جهاد در راه خدا و حفظ کیان وطن از دست دشمنان را به فرزندانشان می‌آموزند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو امیدواریم با افزایش ظرفیت‌ها، هرساله بتوانیم پذیرای جمع کثیری از هم‌وطنان در مراسم اردوهای راهیان نور در جای‌جای میهن اسلامی، به‌خصوص در غرب و شمال غرب کشور باشیم. از این‌رو از صداوسیما انتظار می‌رود که بیش از پیش فرهنگ‌سازی حضور و توجه به آرمان‌های دفاع مقدس را در برنامه‌هایش لحاظ کند تا خانواده‌های بیشتری با این مهم از نزدیک ارتباط برقرار کنند.

سرهنگ علی پوری در پایان با تأکید بر مهم بودن مقوله فرهنگ و سهم دفاع مقدس در جلوگیری از تهاجم فرهنگی یادآور شد: مهم‌ترین موضوعی که در فرهنگ‌سازی باید بدان توجه کرد، جلوگیری از شبیخون فرهنگی دشمنان است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری بارها و بارها آن را به تمامی مسئوولین کشور، به‌خصوص مسئولین فرهنگی تذکر داده‌اند. اهمیت ارتقاء فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی موضوع مهمی است که بخشی از آن را می‌توان در اردوهای فرهنگی، معنوی و دفاعی راهیان نور به نوجوانان و جوانان این مرزوبوم آموزش داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.