همایش بین‌المللی «وحدت از منظر تمدن مدرن اسلامی» به همت دانشگاه زیتونه تونس و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در تونس برگزار شد.

همایش «وحدت از منظر تمدن مدرن اسلامی» در تونس برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده میان دانشگاه زیتونه و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تونس و حمایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی کشورمان، همایش دو روزه و بین‌المللی «وحدت از منظر تمدن مدرن اسلامی» با حضور محققین، پژوهشگران و اندیشمندانی از کشورهای تونس، الجزایر، مصر، یمن، مراکش، ایتالیا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محورهای این همایش عبارت بودند از: عوامل نوسازی تمدن اسلامی، استفاده از تجارب نوآوران متون پایه و اصلی، عوامل انحطاط و پیشرفت تمدن‌ها در تاریخ اسلام، عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده اُمت اسلامی در بازسازی تمدن اسلامی، ساختارهای علمی و فرهنگی در ایجاد تمدن مدرن اسلامی و تمدن اسلامی میان مسلمانان و ادیان دیگر.

آیین افتتاحیه همایش «وحدت از منظر تمدن مدرن اسلامی» با حضور شخصیت‌هایی دینی و دانشگاهی از کشورهای ایتالیا، مراکش، لبنان، تونس و اساتید دانشگاه زیتونه، آیت‌الله محسن اراکی، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بسیاری از نمایندگان نهادهای فرهنگی و دانشجویان علاقمند به مسائل تقریبی برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی هشام قریسه، رییس دانشگاه زیتونه تونس آغاز شد. وی در این سخنرانی درباره ضرورت وجود وحدت در میان امت اسلامی و این که دست خداوند همواره با گروه و جماعت است، مطالبی را بیان کرد و طی آن گفت: هیچ فرقی میان سیاه، سفید، عرب و عجم نیست و تنها تقوای الهی نشان برتری هر یک از ما بندگان خداوند به حساب می‌آید.

در ادامه منیر رویس، رییس دانشکده اصول‌الدین دانشگاه زیتونه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از قرن نهم هجری، به موضوع اُمت واحده توجه و اهتمام ویژه‌ای شد؛ به گونه‌ای تاکنون بسیاری از نویسندگان در خصوص چگونگی ایجاد وحدت میان اُمت اسلامی کتاب‌های بسیاری نوشته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: خیلی‌ها از اینکه چنین همایش‌هایی را برپا کنند، ترس و دلهره دارند؛ با این حال دانشگاه زیتونه خود را متولی اجرای این گونه همایش‌ها می‌داند و حتی رییس جمهور تونس نیز به این دانشگاه اجازه اقامه سمینارهای اینچنینی که به رشد فکری جامعه کمک می‌کند، اعطا کرده است.

منیر رویس افزود: از مؤسسه «المسارات» و به ویژه از رایزن فرهنگی ایران در تونس که مقدمات و برنامه‌ریزی برای حضور میهمانانی از ایران را فراهم کرده و نیز از تمامی کسانی که در برگزاری این مراسم تلاش کردند، قدردانی ‌می‌کنم.

سخنران پایانی این بخش از همایش فوزی علوی، رییس مرکز المسارات دانشگاه زیتونه بود که طی آن اظهار کرد: ساختار تمدن اسلامی و گسترش آن همواره از تعامل و ارتباط میان مردمان و نژادهای مختلف قومی شکل گرفته است. این پیوندهای فرهنگی و فکری در عمق این تمدن‌ها ریشه دوانیده، ماهیت و جهان شمولی آن به اثبات رسیده و برکسی پوشیده نیست که اُمت اسلامی در کنار این تمدن اسلامی، همواره با انحطاط، ضعف، سلطه و استعمار دیگر کشورها روبرو بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.