یکی از مشکلاتی که کشور ما با وجود داشتن نیروی کار فراوان و جوان با آن دست به گریبان است، نبود یا کمبود نیروی کار ماهر است.

برای سربازان دارای مهارت، کسر خدمت در نظر گرفته شود

قدس آنلاین- یکی از مشکلاتی که کشور ما با وجود داشتن نیروی کار فراوان و جوان با آن دست به گریبان است، نبود یا کمبود نیروی کار ماهر است. برخلاف حرکت‌های انجام شده در سال‌های گذشته در جهت تقویت شاخه کاردانش در نظام آموزشی و نیز تقویت رشته‌های فنی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و حتی راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی، همچنان شاهد غلبه آموزش «نظری» بر آموزش «عملی» در کشور هستیم. چیزی که در نهایت موجب می‌شود خروجی نظام آموزشی ما، دانش‌آموزان و دانشجویانی بدون مهارت و عاشق پشت‌میزنشینی یا دکتر و مهندس شدن باشند. اکنون پرسش این است که برای تقویت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای چه راهکارهای عملی وجود دارد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس راهکار مشخصی در این باره دارد و می‌گوید: افراد دارای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید از کسر خدمت سربازی برخوردار شوند.

روح الله بابایی صالح در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید: اگر افراد پیش از دوران خدمت سربازی از مهارت‌های فنی و حرفه‌ای خوبی برخوردار باشند می‌توان قبل از ورود به خدمت سربازی از آن‌ها آزمون حرفه‌ای گرفت و به شرط قبولی در آزمون کتبی و عملی برای آن‌ها کسر خدمت منظور کرد تا هزینه و زمان کمتری برای کشور از دست برود.

وی با تأکید بر این که حرفه آموزی زمینه لازم برای اشتغال زایی سربازان را فراهم می‌کند، تصریح می‌کند: از طرفی عمر سربازان در طول دو سال خدمت نباید به بطالت بگذرد و باید از توانمندی‌های آن‌ها بخصوص مهارت‌های فنی و حرفه‌ای‌شان در دوران خدمت سربازی در دستگاه‌های مختلف به صورت آزمایشی بهره گرفته شود.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی همچنین می‌گوید: افراد با کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند به عنوان نیروهای کارامد و خلاق نقش زیادی در پیشرفت و اعتلای کشور داشته باشند. حتی سازمان نظام وظیفه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توانند با یکدیگر همکاری و دوره‌های آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای سربازان برگزار کنند.

بابایی صالح می‌افزاید: کمیسیون اجتماعی درباره حرفه آموزی در دوران سربازی بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و نتیجه را در صحن علنی مجلس قرائت خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.