آیت‌الله علی اصغر معصومی شاهرودی یکشنبه شب در ۹۱ سالگی با کوله باری از درد و رنج مبارزه با طاغوت و تلاش و کوشش برای انقلاب و حمایت از ولایت فقیه، بار سنگین رسالت خویش به عنوان یک عالم انقلابی حامی ولایت را بر زمین گذاشت و به دیار باقی شتافت.

عالِم انقلابی و حامی ولایت

قدس آنلاین- آیت‌الله علی اصغر معصومی شاهرودی یکشنبه شب در ۹۱ سالگی با کوله باری از درد و رنج مبارزه با طاغوت و تلاش و کوشش برای انقلاب و حمایت از ولایت فقیه، بار سنگین رسالت خویش به عنوان یک عالم انقلابی حامی ولایت را بر زمین گذاشت و به دیار باقی شتافت.

علمای حوزه علمیه خراسان از آیت‌الله معصومی می‌گویند

عالِم انقلابی و حامی ولایت

معارف / جواد رستمی/ آیت‌الله علی اصغر معصومی شاهرودی یکشنبه شب در ۹۱ سالگی با کوله باری از درد و رنج مبارزه با طاغوت و تلاش و کوشش برای انقلاب و حمایت از ولایت فقیه، بار سنگین رسالت خویش به عنوان یک عالم انقلابی حامی ولایت را بر زمین گذاشت و به دیار باقی شتافت.

زحمات زیاد آیت‌الله معصومی برای اسلام و انقلاب

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تسلیت درگذشت آیت‌الله معصومی شاهرودی گفت: آیت‌الله معصومی که چند دوره عضو مجلس خبرگان بود زمان طلبگی بسیار زحمت می‌کشید. ایشان پیش از انقلاب با رژیم طاغوت مبارزه می‌کرد و به همین جهت مکرر تبعید می‌شد و اما پس انقلاب نیز پست‌های متعددی را به شایستگی اداره کرد.

آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان در آخرین روز از درس خارج فقه خود قبل از محرم در جمع شاگردانش، با تسلیت درگذشت آیت‌الله معصومی شاهرودی، شرکت در مراسم تشییع و ترحیم وی را به شاگردان خود توصیه کرد.

متعصب و با انگیزه در مسائل ولایی

نماینده ولی فقیه در عراق هم در وصف آیت‌الله معصومی شاهرودی به خبرنگار ما گفت: آیت‌الله معصومی از روحانیون بسیار با سابقه پیش از انقلاب بود که فعالیت‌های بسیاری داشت و پس از انقلاب هم مسئولیت‌های سنگین بر عهده داشته است.

آیت‌الله سید مجتبی حسینی خراسانی افزود: ایشان همیشه در خط انقلاب، امام و مقام معظم رهبری بود، در همه مناصب بخصوص فضای مردمی مثل مسجد و محراب و فضای علمی و دانشگاهی فعالیت بسیاری داشت. در کنار این فعالیت‌ها از اول انقلاب چهار دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه داشت و بحمدالله مصداق فرمایش «عاش سعیدا» به جوار رحمت الهی رفتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: تشییع ایشان هم مصادف است با نخستین روز اجلاس این دوره خبرگان که ما و دوستان در این اجلاس ایشان را فراموش نمی‌کنیم و همه از ایشان یاد خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در عراق گفت: آنچه برای من در شخصیت ایشان جالب بود، این است که با وجود بیماری و ضعف از نظر جسمی، خیلی توجه به رفقا و دوستان داشتند، یعنی با همان حالت هم به اصطلاح خوش بزم بودند.

آیت‌الله حسینی افزود: از ویژگی‌های آیت‌الله معصومی این بود که در مسائل ولایی جدی، متعصب و با انگیزه بودند و همیشه در خط امام و انقلاب و مقام معظم رهبری حرکت می‌کردند.

مبارز انقلابی و فقیه خبره

آیت‌الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم با انتشار پیامی ارتحال آیت‌الله علی اصغر معصومی را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: خبر درگذشت عالم وارسته، مبارز انقلابی و فقیه خبره مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ علی اصغر معصومی شاهرودی که برخوردار از یک عمر سابقه فقاهت به عنوان نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری و از اساتید ارشد حوزه علمیه خراسان بود، موجب تأثر اینجانب و ثلمه‌ای به تنتنه فقاهت این دیار است.

با کمال تأسف از عدم توفیق حضور در مراسم تشییع و تعزیت به دلیل شرکت در اجلاس خبرگان رهبری، از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم و صبر جزیل برای بازماندگان را خواستارم.

نقش مؤثر آیت‌الله معصومی در مبارزه علیه رژیم طاغوت

علیرضا رشیدیان- استاندار خراسان رضوی- نیز به دنبال ارتحال عالم ربانی آیت‌الله علی اصغر معصومی این ضایعه را به خانواده وی و عموم مردم تسلیت گفت.

در این پیام آمده است؛ این عالم جلیل القدر عمر پربرکت خویش را در راه نشر معارف اهل‌ بیت‌(علیهم السلام) و تدریس و تألیف و سنگر امامت جمعه و عضویت در مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گذراند و نقشی مؤثر در مبارزات انقلابی مردم علیه طاغوت و همراهی با امام راحل عظیم الشأن ایفا کرد.

بیوگرافی علمی آیت الله

آیت‌الله معصومی متولد ۱۳۰۵ هجری شمسی در منطقه ابرسج شاهرود بود که پس از گذران دوره ابتدایی در حوزه علمیه ابرسج و پس از آن قلعه و بازار شاهرود به تحصیل پرداخت.

وی در شاهرود از محضر استادانی همچون آیت‌الله آقابزرگ اشرفی شاهرودی، علی اصغر دانش پژوه، سید عباس شاهرودی، عباسعلی مظفری و حاج آقای سجودی کسب فیض کرد و در پانزده سالگی برای ادامه تحصیل و پیشرفت علمی به مشهد آمده و مشغول فعالیت شد.

این عالم انقلابی در مشهد نیز از محضر ادیب نیشابوری، شیخ محمد استاد میرزایی، شیخ عبدالعلی نوری در ادبیات وآیت‌الله مدرس یزدی، حاج آقا جلال مدرس و شیخ مرتضی خرقانی شاهرودی در شرح لمعه و آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی در رسائل و مکاسب و کفایه و میرزا جوادآقا تهرانی در میزان المطالب و آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی و آیت‌الله میلانی در اصول بهره برد.

حضور در نجف

حضور در نجف و شرکت در دروس علمای مطرح شیعه، بخش مهم زندگی آیت‌الله معصومی شاهرودی بود.

وی در ۲۱ سالگی برای ادامه تحصیل به نجف رفت و پانزده سال افزون بر تحصیل در این حوزه پربار به تدریس نیز اشتغال داشت.

در حوزه نجف درس آیت‌الله خویی دو دوره اصول، آیت‌الله سید محمود شاهرودی خارج فقه و اصول، آیت‌الله سید محسن حکیم، امام خمینی، میرزا یحیی یزدی، میرزا باقر زنجانی، میرزا حسن بجنوردی و مسائل مستحدثه حاج شیخ حسین حلی شرکت داشت. نام هایی که هر کدام به تنهایی حضور در درسشان و کسب فیض از آن‌ها افتخاری بزرگ بود و آیت‌الله معصومی در همه آن کرسی‌های علمی معتبر و مطرح زمان خود شرکت داشت.

آیت‌الله معصومی پس از کسب دانش بسیار و استفاده از کرسی‌های علمی مطرح نجف، برای بازگشت به مشهد اقدام کرد و پس از پانزده سال تحصیل در نجف به مشهد آمد تا کارنامه مبارزاتی او با طاغوت شکل بگیرد.

وی به مبارزه با شاه و روشنگری انقلابی بر حسب وظیفه دینی خود پرداخت که دستگیر و به علی آباد گرگان تبعید شد و با ادامه این مبارزات از آنجا به سمیرم اصفهان و در نهایت به بندر لنگه تبعید شد.

فعالیت‌های اجتماعی

انقلاب که به پیروزی رسید؛ آیت‌الله معصومی شاهرودی به دستور امام به امامت جمعه تربت حیدریه منصوب شد و طی این سال‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی خدمت و در حدود ۲۰ سال دروس سطح و خارج فقه و اصول را تدریس کرد.

حضور در مجلس خبرگان از نخستین دوره مجلس خبرگان تا دوره پیشین، بیش از ۲۰ سال امامت جمعه تربت حیدریه، تأسیس و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تربت، تأسیس چندین دانشکده، خوابگاه با امکانات رفاهی، تأسیس مسجد جامع تربت حیدریه، ریاست نهاد نمایندگی رهبری و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، عضویت در دفتر استفتائات حضرت امام در مشهد، تولیت زائرسرای شاهرودی‌ها در مشهد، تأسیس مسجد و مجتمع امام علی(علیه السلام) در مشهد و حضور در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی بخشی از فعالیت‌های پس از انقلاب ایشان است.

تألیفات و آثار

«دراسات الاصول» تقریر آیت‌الله خویی، تقریرات دروس آیات عظام میلانی، شاهرودی، حکیم، حلی و آملی که برخی به چاپ رسیده، جزو تألیفات این عالم ولایی محسوب می‌شود. وی در سال‌های پایانی عمر خود افزون بر عضویت در خبرگان رهبری در فقه و اصول و تفسیر در حوزه و مقطع دکتری دانشگاه اشتغال داشت که الگویی برای طلاب جوان حوزه در برنامه درسی و پیشرفت علمی محسوب می‌شد، زیرا سن و سال و شرایط جسمی نمی‌توانست مانع خواست وی و تلاش و کوشش علمی شود.

پیکر آیت‌الله معصومی امروز در مشهد تشییع می‌شود

شایان ذکر است، آیت‌الله معصومی یکشنبه شب در ۹۱ سالگی و پس از چندماه بیماری دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع وی ساعت ۹ صبح امروز از مقابل مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا(علیه السلام) به سمت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.