۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 563704

بررسی وضعیت دانش آموزان نسبت به ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد ۲۰ دقیقه از خواب شبانه آن‌ها کاملاً حذف شده است.

چرا دانش آموزانِ امروزی کمتر می‌خوابند؟

قدس آنلاین- بررسی وضعیت دانش آموزان نسبت به ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد ۲۰ دقیقه از خواب شبانه آن‌ها کاملاً حذف شده است.

گرچه به نظر می‌رسد والدین امروزی به نکته‌هایی مانند مصرف شیر پیش از خواب، قصه خواندن و... بیشتر اهمیت می‌دهند، اما کودکان نسبت به گذشته بیشتر از اختلالات خواب رنج می‌برند! بر اساس گزارشی که در نشریه le Parisien فرانسه به چاپ رسید، مدت خواب دانش آموزان طی ۱۵ سال گذشته کمتر شده است!

این نتیجه حاصل سه پژوهش توسط آموزش ملی این کشور با هدف شناسایی تغییرات جدید آموزشی بر خواب دانش آموزان است. وضعیت صدها دانش آموز در سنین ۵ تا ۱۰ سال حاکی از آن بود که همه آن‌ها از این مشکل رنج می‌برند.

عوامل متعددی در این باره می‌تواند دخیل باشد که اولین آن وجود تلویزیون، رایانه یا تلفن همراه در اتاق خواب بچه هاست. بر اساس آمار سال ۲۰۱۶، سه چهارم آن‌ها حداقل یکی از این ابزارهای دیجیتال را به عنوان وسیله شخصی در اختیار دارند. قطعاً این فناوری‌ها برای خواب بی‌خطر نیستند و علاوه بر اینکه آن‌ها را به دیر خوابیدن وامی‌دارند، فرایند به خواب رفتن را نیز به تأخیر می‌اندازند؛ ‌همچنین کیفیت خواب مختل می‌شود.

این وضعیت در نوجوانان ملموس‌تر بوده و با توجه به مطالعات صورت گرفته در انستیتو ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه ( Inserm) حجم ماده خاکستری مغز نیز کم شده است.

از طرفی برخی والدین نیز چندان توجهی به سبک صحیح زندگی فرزندان ندارند و عادت دیر خوابیدن را در آن‌ها تقویت می‌کنند؛ این در حالی است که خواب کافی و منظم علاوه بر اینکه تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روحی کودک دارد، توانایی‌های شناختی و موفقیت تحصیلی بهتر او را نیز در پی خواهد داشت.   

منبع: www. Pourquoi docteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.