شهرکرد- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۴ هزار تن بادام از باغات استان برداشت شود که ۷۰ درصد از این میزان مربوط به تولیدات رقم مامایی است.

امسال ۲۴ هزار تن بادام از باغات چهارمحال و بختیاری برداشت می شود

ابراهیم شیرانی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: با توجه به ممنوعه شدن اکثر دشت های استان موضوع تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به کشت گل محمدی در اراضی شیب دار افزود: کشت گیاهان دارویی و گل محمدی در سال ۳۵۰۰ متر مکعب آب نیاز دارند و درآمد این نوع کشت از کشت گندم بیشتر است و صرفه اقتصادی بالاتری دارند.

شیرانی تصریح کرد: حاشیه رودخانه زاینده رود یکی از الگوهای کشت در بحث کشت بادام است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ۳۸ هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصولات باغی اختصاص داده شده، که از این میزان ۳۰ هکتار بصورت بارور و مثمر است و ۸ هکتار بصورت نهال می باشد.

وی افزود: ۱۴ هزار هکتار از باغات استان زیر کشت بادام است که ۱۲ هزار هکتار بصورت بارور و ۲ هزار هکتار بصورت نهال می باشد.

شیرانی با اشاره به برداشت های بادام در سال جاری گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۴ هزار تن بادام از باغات استان برداشت شود که ۷۰ درصد از این میزان مربوط به تولیدات رقم مامایی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: سالانه ۲ هزار تن از بادام چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان صادر می شود که این محصول در هند فرآوری شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ارقام دورگل شاهرود ۲۰ روز دیرتر از رقم سفید و مامایی باز می شود سعی شده این الگوی کشت در استان نهادینه شود.

شیرانی یکی از مشکلات استان در بحث بادام را خام فروشی این محصول برشمرد و تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده استان در بحث محصولات باغی بویژه بادام نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برنامه های این معاونت در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: بحث توسعه باغات در اراضی شیب دار برای کشت گیاهان دارویی،باغات دیم و گل محمدی یکی از اقدامات مدیریت امور باغبانی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: ۲۵ هزار هکتار  از اراضی کشت دیم شناسایی شدند و در دستور کار برای برنامه ششم توسعه قرار گرفته اند.

شیرانی خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت باغات استان برای محصول بادام مربوط به شهرستان  سامان با ۹ هزار هکتار، کیار با ۱۰۲۶ هزار هکتار و بن با ۸۰۰ هکتار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از تولیدات بادام در چهارمحال و بختیاری به کشور هند صادر و ۵۰ درصد در بازارهای داخلی بفروش میرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.