وزیر صنعت و تجارت تایید کرده است،۹۰درصد کالاهای واحدهای تجاری قاچاق است بنابراین این حرف شریعتمداری به معنای ورود تنها۱۰درصد کالای قانونی است.

اعتراف قاچاقی!

قدس آنلاین- وزیر صنعت و تجارت تایید کرده است،۹۰ درصد کالاهای واحدهای تجاری قاچاق است بنابراین  این حرف شریعتمداری به معنای ورود تنها ۱۰ درصد کالای قانونی است.

با تایید حرف بالاترین مقام حوزه تجارت، می شود گفت: علاوه بر حذف درآمدهای گمرکی  دولت و حذف فرصتهای شغلی، مولفه اقتصاد مقاومتی نیز به شدت تضعیف شده است.

آمار واردات قاچاق کالا از ۱۵ میلیارد دلار تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود که چرخش مالی بیش از ۱۵۰ هزارمیلیاردی را درعرصه داد و ستد داخلی را تایید می کند.

این که چه کسی یا نهادی در این زمینه مقصراست و شیوه های مبارزه با آن که از بحث های داغ مبارزران انتخاباتی ریاست جمهوری نیز بود پرسشی است که با پاسخ به آن، جواب خیلی از سئوال ها در بخش تولید و اشتغال زایی و بهبوداقتصادی داده می شود.

*پای رانت های کلان درمیان است

ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما  معتقد است که دولت اراده ای برای مبارزه با قاچاق کالا ندارد چون پای رانت های کلان و خرد و درآمدهای تریلیارد تومانی در میان است.

این عضو کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید می کند: اگر تصمیم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا باشد می توان جلویش را گرفت به شرطی که من مسئول دستی بر اتش نداشته باشم چون در این صورت دیگر مبارزه  با ورود کالا امکان ندارد.

وی می گوید: ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاقی است که وارد کشور می شود، حالا آقایان می گویند کم شده و به ۱۵ میلیارد دلار، همین رقم را ما می گوییم چرا وارد می شود، اگر فقط  مالیات و گمرکی اش را حساب کنید مقدار زیادی از بودجه کشور را می شود با آن تامین کرد، ولی متاسفانه همت والایی برای جلوگیری وجود ندارد.

وی درپاسخ به این سئوال که آیا رصد کالای قاچاق و مبارزه با آن در مناطق آزاد و ۳۰۰ اسکله بدون رصد گمرکی در کشور میسر نیست تاکید می کند: جلوی ورود همه این کالاها را می شود گرفت ولی دولت باید مصمم باشد ولی این اتفاق در کشور ما  نمی افتد چون  تصمیمی برای مبارزه با آن نیست، رانت های زیادی وجود دارد و سودهای تریلیاردی که مانع از همت جدی برای مبارزه با آن می شود. الان  غیر از مناطق آزاد و مسیرهای ورود غیر قانونی که وجود  دارد، حتی گمرک و مبادی قانونی هم نیز توان  جلوگیری از ورود قاچاق را ندارند، برخی اصلا مجهز  به ایکس ری نیستند و برخی هم تجهیزات به روز ندارند.

وی البته تاکید می کند که تحقیق و تفحص در این باره شروع شده و گروه تحقیق مجلس در جلساتی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشته است اسناد و مدارکی را از آنها درخواست کرده و الان در حال بررسی این اسناد است.

وی درباره سخن شریعتمداری وزیر صنعت درباره ورود ۹۰ درصدی غیرقانونی کالا ی مصرفی وتجاری می گوید: این یک موضوع روشن و درست است و مجلس بارها گفته است، چرا که ضرر آن برای تولید و اشتغال کشور آنقدر سنگین است که  مقام معظم رهبری خودشان به این امر ورود کردند و جالب است که چند روزی بعد فرمایش آقا دولت سخت گیری هایی با فروشگاه های خرد در سطح شهر می کرد و پاکت های سیگار را جمع می کردند و می بردند و طرف را سه برابر قیمت آن جریمه می کردند، تا خود حضرت آقا دوباره تذکر دادند که منظور از صحبت ما را مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا اشتباه فهمیدند و سپس تاکید کردند که باید جلوی قاچاق سازمان یافته و کانتینرها را گرفت.

وی با بیان اینکه وزیر سابق صنعت در جلسه ای در مجلس از ورود حدود ۸۰۰ قلم کالای مشابه داخل از مبادی قانونی و قاچاق به کشور سخن گفته است می افزاید: رهبری روی این موضوع هم فتوا، هم حکم حکومتی دادند که دولت واردات کالای مشابه داخل را برخودش حرام بکند، ولی می بینیم که دولت با بستن قرارداد واردات و صادرات و تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه پای این کشور را به بازار ایران باز کرده و هزاران فرصت اشتغالزایی را از بین برده و از ان طرف برای پنبه تعرفه سنگین گذاشته در حالی که این نیاز صنعت نساجی است و کشور تنها توان تولید ۳۰ درصد پنبه مورد نیازکارخانجات را دارد.

وی پیشنهاد می دهد: غیر از آن مبارزه ای که باید در مرزها صورت بگیرد، اگر تدابیری اتخاذ شود که کالاهای قانونی وارد شده، یک نشانه مشخص و بارکد داشته باشند و کالاهای فاقد این کد جمع آوری و با فروشندگان آنها برخورد شود تا نتوانند جنس قاچاق را به هیچ قیمتی بفروشند بساط این اجناس کم کم از بازار جمع می شود.

*نقش گمرکات نیمه تعطیل درقاچاق کالا

حسن نوروزی عضو کمیسیون امنیت ملی و کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفت و گو با خبرنگار می گوید: وزیر صنعت هم وزیر بازرگانی بوده و هم امورراهبردی دفتر مقام معظم رهبری کار کردند از این وقایع مطلع هستند، واقعیت همین است و ما به وزیر دادگستری  قبلا گفته بودیم ولی  خیلی ها نمی پذیرفتند.

وی تاکید می کند: کشور ما ۱۶۰ گمرک دارد و از این گمرکات ما تنها ۱۷ تا فعال هستند و البافی یا تعطیل و یا نیمه تعطیل و یا شبه تعطیل است و این گمرکات بدون کنترل بهانه ای  است برای  ورود کالاهای غیر مجاز و قاچاق است.

وی  با تاکید براینکه راه درست و اصلی بزرگ این است که  جلوی این گمرکات گسترده را بگیریم می افزاید: ما انچه لازم بوده به صورت قانون مصوب کردیم، اراده اجرایی باید باشد، چون مجلس نمی تواند بالای سر مامور بایستد که قانون را اجرا کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرار از قانون و عدم عمل به قانون اولین جایگاه آن مدیران اجرایی هستند که در دستگاه قضای و دستگاه اجرایی به قوانین محلس عمل نمی کنند

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.