مشهد- افزون بر ۵۰۰ نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی از آثار حکیم ملاهادی سبزواری و شرح و حاشیه آن، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که بیشتر آن‌ها در زمان حیات وی کتابت شده است.

۵۰۰ نسخه نفیس از آثار ملاهادی سبزواری در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اظهار داشت: حکیم ملاهادی سبزواری، متخلص به اسرار، حکیم، عارف و شاعر شیعی عصر قاجار و بزرگ‌ترین فیلسوف قرن سیزدهم است، در حال حاضر ۵۰۰ نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی از آثار وی و شروح و حواشی بر آثار، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی در زمان خود مؤلف به کتابت درآمده‌ و یادداشت‌های وی بر آن‌ها به چشم می‌خورد.

حجت الاسلام نوری نیا، با بیان اینکه از مهم‌ترین آثار حکیم سبزواری، منظومه است که خود نیز بر آن شرح نوشته، توضیح داد: شرح منظومه شامل دو علم منطق و حکمت است که بخش حکمت آن، «غرر الفرائد» نام دارد.

وی ادامه داد: نسخه‌ای از شرح منظومه به کتابت قرن سیزدهم به خط نسخ و کتابت محمد حسن بروجردی همراه با توضیحات و شرح حکیم، و نسخه‌ای از غرر الفرائد به کتابت ۱۲۶۲ قمری به خط زین العابدین ابوطالب سبزواری در آستان قدس موجود است.

نوری نیا اضافه کرد: سه نسخه‌ نفیس از «هدایۀ الطالبین» که در کلام اسلامی به زبان فارسی تألیف شده موجود است که یکی در سال ۱۲۷۹ قمری به قلم «حیران» بر کاغذ دولت‌آبادی کتابت شده و دیگری، در ۱۲۷۶ کتابت و توسط محمود فرخ از شاعران و بزرگان مشهد، وقف آستان قدس رضوی شده است، نسخه سوم نیز به قلم «محمدعلی سبزواری» در ۱۲۷۴ کتابت شده است.

وی با این توضیح که حاج ملاهادی، غزل‌های حکمی و عرفانی نیز سروده است و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد، خاطرنشان ساخت: اشعار وی با نام «دیوان اسرار» بالغ بر هزار بیت است و شامل غزلیات و رباعیات  بسیار زیبای عرفانی است؛ نسخه‌ای نفیس از آن موجود است که «عبدالرحیم مسکین» در سال ۱۲۷۱ قمری به خط نستعلیق کتابت کرده است.

وی با بیان اینکه حکیم سبزواری بر دعاهای بسیاری شرح نوشته، به سه نمونه اشاره و تصریح کرد: شرح دعای صباح با نام «مفتاح الفلاح و مصباح النجاح» منسوب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام که نسخه آستان قدس در ۱۲۶۹ قمری به قلم «محمد صادق خبوشانی» کتابت شده و وقفی احمد فاضل در ۱۲۶۵ قمریست، شرح دعای جوشن کبیر با نام «شرح الأسماء» به کتابت ۱۲۶۷ قمری، و شرح حدیث علوی، از جمله شروح ادعیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.